Citat:
Ursprungligen postat av
IR5
En annan sak är själva "besättningen" som enligt dig ska ta sig upp i husen osv.. Det är också ett annat problem nämligen att hela besättningen ska samarbeta utanför som också innebär en risk. Man agerar i nätverk för att genomföra liknande operationer och inte en besättning som riskerar att parkera miniubåten för att därefter i grupp genomföra ett uppdrag av något slag. Det är inte en krigssituation OY..
Sen ska du också lägga märke till FMs uttalanden om "singulära" personer eller saker..det var en viktig punkt i sammanhanget.
Vi lämnar de andra frågorna för att inte sväva ut för mycket tycker jag, bemöter dig gärna i trådar avsedda för de ämnena.
Besättningens sammansättning och storlek utgår ifrån uppdraget. Den misstänkta kränkningen kan handla om ett fåtal personer med
en farkost till flera enheter som då innebär fler personer. Att man i det här fallet har talat om någon person singular, kan betyda att man har hittat t ex.
en enmansfarkost eller
en dykutrustning, att man just har en indikation på det och att operationen inte har kunnat fastställa vad eventuellt övriga farkoster utgör kan man bara säga att man letar efter en person singular. Vi vet inte, det är en slutsats jag drar utifrån den information som är tillgänglig, sann eller inte.
Diversionsförband, t ex. spetsnaz uppträder ofta i mindre grupper, styrka, indelning och uppträdande situationsanpassas. Kräver uppgiften att man opererar två och två gör man det, är det optimalt att uppträda i grupp eller pluton gör man det, det går inte att säga något generellt i den här frågan som du låter påskina. Det jag säger nu hindrar inte att man även opererar i ett nätverk, precis som jag sa, en underrättelseoperation med undervattensfarkost stöds sannolikt från land samt aktörer på och under vattenytan, där har du ett exempel på ett nätverk, jag bjuder på den.
Jag kan hävda en sak, du en annan, skillnaden är att jag kan styrka det jag hävdar, dels med allmänt vedertagen kunskap men också med indicier.
Den aktuella händelsen kan mycket väl handla om ett diversionsförband. Vad de gör här kan vi enbart spekulera kring, det finns många anledningar. Inte alls osannolikt att en hel besättning eller delar därav har landstigit och befinner sig i detta nu på land. Varför kan man bara spekulera kring, kanske har delar landstigit för att observera Försvarsmaktens aktiviteter i syfte att underlätta för en undervattensfarkost att nästla sig ut, kanske på grund av en skadad farkost, kanske för att kommunicera med sin uppdragsgivare, vi vet inte.