2014-10-20, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Eftersom det var en samövning mellan svenska marinen och Nato så är det knappast ett Nato-land som smyger och spanar in på sina egna ubåtar mm. Det är ett fåtal länder som är intresserade av att spana på en sådan övning och det är ganska enkelt att lista ut vilket land som är mest misstänkt. I Östersjön finns det i stort sett bara ett land som har detta intresse.

Med all rätt när väst och USA är hotet mot alla som inte böjer sig och tar den i stjärten.
Synd bara att vi svenskar är stjärtgossar. Juholt fick samtal av USA och blev därmed hans stjärtepöjk.
gränser är något som finns i fablernas värld. Sverige och folket har öppna hjärtan så ryssen behöver inte smyga sig in- Vi släpper in kleti och pleti, omfamnar dom medans de spränger sig själva i luften som i Hufvudstaden.

Nsa med hjälp av Sverige spionerar på alla varför ska inte Ryssland göra detsamma? Sverige är inte vad det engång varit. Nu är vi schackpjäser( stjärtpjäser)
Citera
2014-10-20, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Nu är det mycket möjligt att oljetankers ligger på vänt utanför hamnar av diverse anledningar.
Men då jag har hyfsad kontinuerlig koll på Marine Traffic i Östersjön kan jag säga att denna företeelse är mycket ovanlig. För den sortens fartyg i princip obefintlig.
Det är det helt normala förfarandet i väntan på nästa order. Att betala hamnkostnad är väldigt mycket dyrare än att gå på sparlåga med minimal hastighet. Du
Citera
2014-10-20, 10:13
Medlem
svallerbyttans avatar
LÄS DETTA INLÄGG som postades för några timmar sedan om PROFESSOR LOGACHEV och NS CONCORD. Är inte bara vi på flashback som förbryllas över dessa skepps aktivitet, utan en hel industri som nu verkar vara förbryllad. Båda skeppen ska ha varit på "reparation" i Ryssland under 5 månader. AIS-trafik ska ha försvunnit på vad som beskrivs som ett onormalt sätt.

http://www.fleetmon.com/newsroom/2014/5213/mystery-russian-submarine-swedish-waters-and-scf-t/

Kan ärligt talat säga att jag tidigare trodde Concord inte hade något med ubåtsjakten att göra, men efter att läst detta förändras min bild av detta helt och hållet.
Citera
2014-10-20, 10:13
Medlem
Var befinner sig de fartyg från Nederländerna som följde Professor Logachev under gårdagen?
Citera
2014-10-20, 10:14
Medlem
Lite fritt spekulerande..

Personligen tycker jag att det är lite för många uppenbart märkliga inslag som dragit igång hela den här cirkusen:

*En trovärdig privatperson lämnar ett tips som drar igång en ubåtsjakt. Bildbevis visar misstänkt miniubåt.
*Nödsamtal på ryska snappas upp av FRA.
*Ryskt fraktfartyg beter sig märkligt ute i Östersjön.
*Ryskt forskningsfartyg går ut på en liten tripp till Las Palmas.

Jag tror absolut att det varit någon typ av aktivitet i skärgården, men de som var där är sedan länge borta nu.
Det hela är en kombination av provokation och informationsinsamling. Kvar på plats finns nu utrustning som spelar in propellerljud på våra mest avancerade fartyg och registrerar rörelsemönster i den nu uppkomna situationen. På köpet får man dessutom från ryskt håll en väldigt bra inblick i hur en incident av denna typen skulle hanteras, allt tack vare medias bevakning. Eftersom ingenting heller kommer hittas sitter man safe i Ryssland medan vi här i Sverige får skämmas och blir stämplade som paranoida.

Citera
2014-10-20, 10:16
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Något svar har ännu inte givits på varför man vill få en attackdykarbåt att "se ut som en fritidsbåt". Jag har aldrig stött på den logiken för andra landstignings- eller patrullbåtar.

Förmodligen är det en prototyp på bilden och sådana brukar vara vita.
Cocain subs och militära sjöfarkoster är allmänhet grå.
Jacques Cousteau hade en som var rysligt ful, den var gul.
Citera
2014-10-20, 10:17
Medlem
Opilus5500s avatar
De känns lite som att ropa vargen är här fast den inte är det!! Hur säkra är dem på att ubåtsverksamhet är riktig?? Skulle försvaret hitta på? Ja varför inte? Regeringen har bytt färg, och nu om någonsin kan man påverka.
Vi satte inte någon större försvar eller letande när Ryska strisdsplan var över vårat luftrum, men vi sätter allt var vi har när ryktas om så skallad ubåt som kan ha setts i skärgården där vi vet att de som att leta efter en nål i höstack...
Citera
2014-10-20, 10:18
Medlem
Kan man fortfarande se NS Concord och "proffesorn" i marinetraffic? Jag får inga farkoster alls att dyka upp på jobbet. Skulle vara intressant och se hur nära Svenskt vatten dom ligger.
Citera
2014-10-20, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
De känns lite som att ropa vargen är här fast den inte är det!! Hur säkra är dem på att ubåtsverksamhet är riktig?? Skulle försvaret hitta på? Ja varför inte? Regeringen har bytt färg, och nu om någonsin kan man påverka.
Vi satte inte någon större försvar eller letande när Ryska strisdsplan var över vårat luftrum, men vi sätter allt var vi har när ryktas om så skallad ubåt som kan ha setts i skärgården där vi vet att de som att leta efter en nål i höstack...
Ryska plan var aldrig över svenskt luftrum.
Angrepp på sverige övades från internationellt luftrum strax utanför vårt.
Citera
2014-10-20, 10:19
Medlem
Pojkvazkerns avatar
Vad har Sverige att komma med i dagens läge om det nu skulle bryta ut något?

Häls. Pojkvazkern
Citera
2014-10-20, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SectorBravo
Om besättningen skulle hittas, vad skulle detta få för politiska/diplomatiska konsekvenser för Sveriges och Rysslands fortsatta samarbete?
Kan tänka mig att Ryssland skulle vart opålitligt under minst ett decennium framöver.
Ryssland är redan opålitligt och har pysslat med denna verksamhet hela tiden (troligen med FM´s goda minne), jag har lite svårt att se att det skulle bli sämre. De har varnat Sverige för att närma sig NATO för mycket, detta skulle kunna få "konsekvenser". Jag gissar att de övar lite på dessa "konsekvenser" just nu, lite katt och råtta-lek...
Citera
2014-10-20, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkvazkern
Vad har Sverige att komma med i dagens läge om det nu skulle bryta ut något?

Häls. Pojkvazkern
I princip ingenting annat än att ligga med fienden eller alliera sig med NATO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in