2014-10-19, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wooper
Stod på Aftonbladet/Expressen att Sundsvall är där också.

Asså bär dessa skepp minor på sig redan nu? Eller måste de åka till en depå och hämta upp minor ifall det hittar något. Typ som gripen utan beväpning skickas upp mot flygplan
HMS Sundsvall är en äldre korvett av Göteborgsklass.

Alla militära enheter bestyckas på lämpligt sett beroende på vad som skall utföra, dvs om JAS bara ska upp och avisa ett ryskt plan så åker hon utan robotar för ingen kommer att skjuta skarpt men om det är ubåtsjakt som fartyget ska ut på så har det med sig det som behövs såklart.

Alla är inte lika dumma som medierna försöker få dom att verka, undantag möjligen vissa politiker.
Citera
2014-10-19, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gimbal
Video från NS Concord:
http://www.youtube.com/watch?v=iWiICuCtfZ8
PMS?

Ägaren till NS Concord har tyldigen kopplingar till Putin. Enligt DN.
Citera
2014-10-19, 14:03
Medlem
SmokeOns avatar
Vet inte om denna har postats innan: http://data.bshc.pro/#2/58.8/21.2

Det är en karta som visar djupskillnaderna i Östersjön.

Här är en inzoomning över Kaholmsfjärden. Det är djupt där! http://data.bshc.pro/#7/59.340/18.797
Citera
2014-10-19, 14:04
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Misstag? 5 mil från allsång på skansen. Om det ens finns en båt där, så ja, det är bara du.

Fan har allsång med skansen med det hela att göra? Varför skulle det inte vara troligt? Klart ryssland inte vill skämma ut sig med en failad ubåt, behöver inte ha något med oss att göra.
Citera
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duleee
Kanon att Expressen förföljer Visby och därigenom försvårar för dem att lyssna på omgivningen. Suck

Det är förjävligt hur media trakasserar militären när dom försöker utföra sitt uppdrag, Tyvärr så verkar en hel del civilister som vill ta bilder på en eventuell incident vara ute också.

Varför kan dom civila idioterna inte hålla sig på land, Fattar dom inte att det ska vara så lite båtar som möjligt ute för att insatsen ska lyckas?
Skulle eventuell FI bli upplockade så är det garanterat av en civil båt och då är det ännu svårare för MIL att hitta denna när dom måste kontrollera massor av båtar i onödan.
Citera
Medlem
Skrikapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Enligt öppna källor på nätet så ägs både NS Concord och Sibur Voronezh av det statliga ryska rederiet Sovcomflot och SCF Novoship.

http://maritime-connector.com/ship/ns-concord-9299692/
http://maritime-connector.com/ship/sibur-voronezh-9655509/
http://en.wikipedia.org/wiki/Sovcomflot

Det kan väl knappast vara en tillfällighet? Nu är de iofs ett av världes större rederier men ändå.

*Vinkar lite åt journalisten på Expressen och Aftonbladet*

http://www.dn.se/nyheter/ryska-fartyget-kopplas-till-putin/

Gud hör bön.
Citera
2014-10-19, 14:05
Medlem
remixutoheavens avatar
Det jag mest undrar över är om det nu skulle vara en rysk mini-ubåt. Vad för typ snackar vi om då? För såvitt jag vet så finns det två typer av mini-ubåtar som de ryska specialbanden använder. Ytlig eller inre, den ytliga är att besättning är under vatten hela tiden. Inre är att de befinner sig i det torra i ubåten.

Det spelar ganska stor roll vilken typ det rör sig om eftersom om det nu skulle vara den ytliga så blir/är besättning nedkyld under hela resan. Varv de måste antagligen fly upp till land om ubåten skulle bli upptäckt eller få något fel.

Sen måste också mini-ubåten ha ett stödfartyg i närheten. Vilket passar de ryska rederiet fartyg som ligger utanför Sveriges maritima gräns.

Sen tror jag heller inte att dem var ute efter att provocera utan det gick snett under deras uppdrag.
Senast redigerad av remixutoheaven 2014-10-19 kl. 14:08.
Citera
2014-10-19, 14:06
Medlem
WaltherVonKnopfs avatar
Jag har ett par frågor som jag hoppas någon kan besvara eller ge spekulativa svar på.

1. Är det osannolikt att ryssen äger sommarstugor runt om i skärgården att användas som eventuella baser dit skeppsbrutna ubåtsmännen skulle kunna ta sin tillflykt om deras ubåt är icke-manövrerarbar?

2. Den där miniubåten Triton-NN verkar ju vara öppen, dvs att vatten hela tiden finns i ubåten, detta innebär alltså att ubåtsmännen sitter med cyklop och syretankar? Hur länge kan man sitta så där uppkopplad under vattnet egentligen i en öppen ubåt och vilka djup kan en sådan röra sig på?

3. Om ryssen inte har några baser/nödplatser, innebär det att skeppsbrutna ubåtsmän går iland på fastlandet eller en större bebodd ö och försöker kontakta sitt hemland? De har väl inga civila kläder, svenska id-handlingar eller svenska betalningsmedel? Vad kan de göra då? Råna någon familj? Hur långt är ubåtsmännen villiga att gå för att inte låta sig tillfångatas? Skjuta civila, poliser?

4. Finns det någon risk att regeringen fegar ur och beordrar Försvarsmakten att låta ubåten/besättningen försvinna? Dvs inte officiellt utan helt enkelt att försvaret bombar på fel ställe eller lämnar en öppning för ryssen.

Kanske dumma frågor, jag är totalt oinsatt i sådant här.
Senast redigerad av WaltherVonKnopf 2014-10-19 kl. 14:08.
Citera
2014-10-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Vad är det för skadad u-båt vi pratar om? Hur har den skadats, hur vet vi att den är skadad, vet vi ens att det rör sig om en u-båt nu?

Alla pratar så säkert om att ubåten är skadad, jag säger som dig hur vet vi det?

Allting är utfört så klantigt sänt ett nödanrop på en nödkanal som inte var krypterat könns mer som att det var meningen FRA skulle nappa på betet.
För ryssarna vet FRA sitter och lyssnar.

Jag är helt övertygad vi inte kommer se någon ubåt överhuvudtaget.

Detta var en planerad övning från Rysk sida.

Som Vera sa i Expressens Live tv.

Ryssland ser Sverige som ett icke mansland då vi inte har något försvar.
Samt så trodde hon dessa provokationer kommer öka desto mer vi närmar oss Nato.

Där håller jag med Vera och Ryssarna dom är förbannade över det som sker i Ukraina och Visar det genom såna här provokationer.

Alla vet hur Ryssland är och dess skräck mot Nato så jag kan inte förstå att inte Ukraina och Nato kunde räkna ut hur det skulle bli i Ukraina.
Ryssen kommer aldrig aldrig någonsin godkänna ett Ukraina som medlemmar i Nato.
Citera
2014-10-19, 14:13
Medlem
Fizzlors avatar
Kan någon förklara varför det är svårt att hitta den här ubåten, om den nu fortfarande är kvar i Skärgården? Antar att våra båtar kör med sonar och liknande, då borde väl allt möjligt skit som inte bör vara här upptäckas ganska omgående?
Citera
2014-10-19, 14:13
Medlem
TigerKids avatar
Vissa detaljer kan man eventuellt tolka som att FM misstänker att undervattensfarkosten förlist. 1) nödanropet 2) polishundarna.

Eftersom nödanrop kan avlyssnas antar jag att man inte använder den kanalen i onödan.

Polishundar som är tränade kan stå på en liten båt nära vattenytan och sniffa liklukt från vattnet i luften. Har sett det på sådana där dokumentärer om hur polisen och hundarna jobbar. Tror det gällde mindre vattendrag - i skärgården/havet är det kanske svårare? Jag tänker att de kanske ska leta ev förolyckade besättningsmän som flyter upp.

Om de ska leta överlevande grodmän som kilar iväg över någon kobbe eller skär. Hur vet hunden vad den ska leta efter? Måste inte hunden få något att gå efter? T ex något föremål med den eftersöktes doft som referens som eller en plats där man vet att bovens lukt finns som start att spåra från?

Om det gäller döda så kan de ju använda hundar som är tränade på likdoft - hunden behöver inte veta vem den letar. Men kan man säga till hunden att "kolla om det klivit någon iland här nyligen och följ det spåret"? (Ja inte ordagrannt då förstås ). Lättare om det gäller djur för då finns ett naturligt intresse hos hunden.
Senast redigerad av TigerKid 2014-10-19 kl. 14:21.
Citera
2014-10-19, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurkishScorpion
Ifall Moderaterna hade satsat all pengar dom satsade på Arbetsförmedlingen och värdelösa jobbcoacher på försvaret så skulle Sverige förmodligen ha Skandinaviens starkaste armé.

Vad ska du med armén till just nu? Känns främst som ett uppdrag för marinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in