2014-10-18, 23:45
Medlem
Undrar varför reportern inte frågade Frisk om han tror det finns någon risk att ubåten hunnit ut till det ryska fartyget och nu är på väg hem.
Citera
Medlem
rymdugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Jag tycker den liknar en ubåt i Södermanlandsklass.

http://johanforssell.com/wp-content/uploads/2011/06/4.jpeg

Har du ens tittat på bilderna? tornet är inte ens i närheten av att vara "södermanlandsklass" liknande =)
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Nåväl.., i.o.m att den svenska försvarsmakten har läckt till Svd att man kan lyssna på rysk krypterad trafik, så förväntar jag mig även bevis. Man har ju pekat ut Ryssland med detta. Inget litet påstående.

Man skall ha sagt A, då vill jag även höra B.
Citera
Medlem
http://forum.hiazma.com/index.php?/topic/71-soviet-union-full-war-ship-list-1950-1990/
Om du tittar längst ner i detta forum kan du se vad som eventuellt kan vara i vårt vatten. Ev så är de för stora eller så är det något annat.
Med tanke på att en rysk tanker åker runt i östersjön. Och att ett uppsnappat radiosamtal verkar vara en av orsakerna till övningen!
Citera
Avslutad
Det är en avledningsmanöver! Hela försvaret är nu uppe i Stockholm så imorgon ryker södra Sverige och/eller Gotland
Citera
Medlem
Nato vill passa på att komma närmare ryssen .... perfekt tillfälle då Sverige har en ny regering
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Det är en myt att EU-länder är tvungna att hjälpa ett annat EU-land som blir attackerat. EU är ingen vapenallians som NATO..

Vad baserar du detta på?

Ta en titt på Lissabonfördraget, Artikel 42:7. Dessutom går det inga vattentäta skott mellan NATO och EU, snarare tvärtom.
Citera
2014-10-18, 23:46
Medlem
Nemesis457s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Tack för substantiell info. Jag har tänkt att det låtit lite väl James Bond i tråden med detta fartyg som någon slags gömma för ubåtar. Det myckna snacket om fartyget kanske också indiekerat att det funkat som lördagsnöje att kolla "misstänkta" fartygsrörelser på MarineTraffic.

Scenariot är högst troligt. Finns en skadad ubåt måste ju någon komma till undsättning. Att fraktfartyg används som "moderskepp" till miniubåtar är allmänt känt inom försvarskretsar.
Att just detta fartyg är inblandat kan man ju däremot diskutera. Dock uppför sig fartyget lite märkligt.
Att AIS skulle sluta fungera pga dålig räckvidd just bara för detta fartyg medan andra fartygs AIS i samma området fungerar låter ganska långsökt. Förmodligen har de stängt av sin AIS med vilje.

Man kan snarare undra om Madagascar är rysskramare?
Citera
Medlem
Nya sortens krig. Försvarsmakten är hemlighetsfulla, Ryssland ännu hemlighetsfullare. Under tiden pågår kanske ett sorts krig, utan ryska eller svenska folkets vetskap. Ett hemligt krig.
Citera
Medlem
TokRobban1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Jag tycker den liknar en ubåt i Södermanlandsklass.

http://johanforssell.com/wp-content/uploads/2011/06/4.jpeg

http://penarthnews.wordpress.com/2013/09/13/submarine-passes-penarth/
Citera
2014-10-18, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Wolfcastle-
- Flytta till Putins Ryssland då, din jävla luder!

Rysslands försvarsmakt är flertalet gånger starkare. Vill Ryssland förgöra Sverige gör man det innan du hinner blinka.

Sverige har valt att inte lägga tillräckligt med pengar på försvarsmakt. Pengar har lagts på mångt och mycket som egentligen bör gått till bra försvar samt att förbättra landet. Det har man inte gjort.

Citera
2014-10-18, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIEXEL
Håller den kurs så kommer den anlända till de positionerna som Concord är/var på så...
Den slutade uppdatera för en timme sedan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in