• 2
  • 3
2014-10-30, 18:59
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Men det är ju såhär systemet är.

Vita människor, som fötts med silversked i munnen, och pojkar i guldbyxor överlever, får gå i bästa skolorna, får stå före i kön, och gnäller när de måste stödja dem som inte fötts med pengar innanför kalsongerna.

Det är fler som faller mellan stolarna än de som faller till stöd från regler.
Har man ingen som är anhörig som fallit mellan stolar, förstår man inte varför.
Det är ju också onödigt, eftersom att det kostar samhället.
Men vad gör det, när de rika kan fortsätta. Inte plocka pengar direkt, men platser, fördelaktigheter och förmåner från de som tvingats ta skitjobb och ta lån för att de inte överlever på allahanda varianter av skitlöner som skitjobbet har gett dem (som företaget täljer guld på att anställa desperata människor).
Fastnat i en skuldfälla, med förstörd framtid.
Som banken vinner på. Och skitföretaget, som försvinner "märkligt" efter några år.
Vita människor? Det är ju vita människor och asiater som byggt upp världen. Svarta människor har inte byggt upp något. Latinamerikaner och resterande har inte byggt mycket heller förrän på senare år.
Citera
2014-10-30, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av errk
Att döma av andra inlägg du gjort så missbrukar du fortförande droger (ja, "missbrukar" är ett korrekt ordval). Börja med att lägga ner det så får du mer pengar över.

Du bör ställa dig frågan om du vill fortsätta vara en patetisk nolla som alla normalfuntade människor ser ner på, eller om du vill skaffa dig ett anständigt liv.
Ta av dig offerkoftan och sök jobb mer aktivt och/eller börja studera.

Att döma av mina tidigare inlägg så JA, jag har missbrukat knark, mycket å länge.

Men om du läser lite tydligare så kan du se att jag slutat med det i juli i sommras.

Eller okej jag "missbrukar" cannabis ca 2-3ggr /månad. Men å andra sidan, ja dricker inte alkohol, är inte ute på krogen, äter inte ute, etc.. Ja listan kan göras lång på saker jag avstår.

Skulle säga att jag söker jobb ganska aktivt.
Varje dag, även om de inte är 10varje dag men.

Är du lite insatt så vet du att de oftast är fler hundra sökande på en tjänst, så även fast jag söker varje dag är de inget som säger att ja får jobb..

Kan du utveckla varför ja är en patetisk nolla då, ?
Citera
2014-10-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erhhhhh
eller så sparar du pengar av lönen när du jobbar, då soc antagligen anser att du har levt upp för mycket pengar som borde räcka längre.

De är tyvärr inte så lätt att spara när inget kommer in, å man har räkningar som ska betalas, å mat behövs också.
Citera
2014-10-30, 21:16
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Har motvilligt ansökt om soc men fick avslag eftersom ja jobbade 2 månader i sommar.

Vad menar du? Kan du eller någon förklara hur de tänkte där?

Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag började mitt liv på botten.

Ja me.

Det har oxå tusentals mångmiljonärer gjort. Allt är möjligt bara man kämpar på. Framgång är ingenting man "får". Det är något man lär sig genom träning. Som allt annat.
Citera
2014-10-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait

Ja me.

Det har oxå tusentals mångmiljonärer gjort. Allt är möjligt bara man kämpar på. Framgång är ingenting man "får". Det är något man lär sig genom träning. Som allt annat.

Jag menar att jag fick avslag för att jag jobbat 2 månader i sommar å dom ansåg att jag skulle klara mig på dom pengarna.

Fick ut 13600 netto, dom tänkte väll att ja skulle spara dom, men ja har ju räkningar att betala som alla andra, å mat behöver jag också ibland.
Citera
2014-10-31, 01:33
Bannlyst
TS, jag tror inte du söker jobb tillräckligt aktivt. Det är väl det enda du kan göra, eller att studera.

Sen så påminner din situation lite om en som finns i USA jag inte kan komma på vad det heter - men har att göra med deras sjukvård, där vissa är för rika för att få det gratis och för fattiga för att köpa det!

System är dessvärre inte tillämpade för alla situationer så därför hamnar ett par emellan.

Inte att gråta över, bara att försöka övervinna.
Citera
2014-10-31, 07:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topoftheline
Eller okej jag "missbrukar" cannabis ca 2-3ggr /månad. Men å andra sidan, ja dricker inte alkohol, är inte ute på krogen, äter inte ute, etc.. Ja listan kan göras lång på saker jag avstår.
Som socialbidragstagare så skall du avstå allt sådant tills du kommit på fötter igen. Socialbidrag skall inte finansiera ditt missbruk. Att du sätter missbruk inom citationstecken betyder inte att det inte är missbruk. Det är något du bör inse omgående.

Du fick 13600 netto. Vad exakt har dessa pengar gått till? Jag förstår att du inte har kunnat redovisa detta för socialtjänsten då allt troligen gått till skit.

Hade du kunnat redovisa för socialtjänsten var dessa 13600kr exakt hade gått till så lovar jag att du hade fått mer pengar. När du inte kan det så är du körd. Det bör du också inse.
Citera
2014-10-31, 11:33
Medlem
Citat:
Som socialbidragstagare så skall du avstå allt sådant tills du kommit på fötter igen. Socialbidrag skall inte finansiera ditt missbruk. Att du sätter missbruk inom citationstecken betyder inte att det inte är missbruk. Det är något du bör inse omgående.

Du fick 13600 netto. Vad exakt har dessa pengar gått till? Jag förstår att du inte har kunnat redovisa detta för socialtjänsten då allt troligen gått till skit.

Hade du kunnat redovisa för socialtjänsten var dessa 13600kr exakt hade gått till så lovar jag att du hade fått mer pengar. När du inte kan det så är du körd. Det bör du också inse.

Läste du verkligen ordentligt? Jag är inte socialbidragstagare då jag ej fått soc?

Dom pengarna har gått till hyra, mat, försäkringar, räkningar, lite bensin. Och nr man alltid ligger efter med räkningar så går de ju pengar till sånt man inte kunnat betala tidigare också.

Jag har lämnat in alla räkningar jag betalt till soc, så jo jag har redovisat allt.

Varför jag jag skrev missbruka inom situationstecken var för jag anser inte att jag missbrukar de då jag använder de nån gång i månaden.

En person som dricker alkohol några gånger i månaden skulle nog inte kalla de missbruk, så varför ska jag?

Sen vilken drog man väljer att använda är ju upp till var och en.

Och skulle säga att mitt användare blir betydligt billigare än att köpa alkohol och gå på krogen.
Citera
2014-10-31, 11:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Läste du verkligen ordentligt? Jag är inte socialbidragstagare då jag ej fått soc?

Dom pengarna har gått till hyra, mat, försäkringar, räkningar, lite bensin. Och nr man alltid ligger efter med räkningar så går de ju pengar till sånt man inte kunnat betala tidigare också.

Jag har lämnat in alla räkningar jag betalt till soc, så jo jag har redovisat allt.
Det låter väldigt egendomligt. Har du verkligen visat alla kvitton för socialen? Kom ihåg att det är skillnad på räkning och kvitto. En räkning är inget bevis på att du har betalat något.

Man blir socialbidragstagare när man söker bidrag hos socialtjänsten. Det är väl precis det du gör.

Citat:
Varför jag jag skrev missbruka inom situationstecken var för jag anser inte att jag missbrukar de då jag använder de nån gång i månaden.

En person som dricker alkohol några gånger i månaden skulle nog inte kalla de missbruk, så varför ska jag?

Sen vilken drog man väljer att använda är ju upp till var och en.

Och skulle säga att mitt användare blir betydligt billigare än att köpa alkohol och gå på krogen.
Men eftersom narkotika är olagligt att använda, räknas allt användande som missbruk i lagens mening. Undantaget är om man har blivit ordinerad ett narkotikaklassat läkemedel av läkare och det tror jag knappast du har.

Vidare spelar det ingen roll om det blivit billigare. Är du tvungen att gå till socialen för att söka pengar så ska dina pengar gå till de mest grundläggande sakerna i livet. Dit räknas knappast cannabismissbruk, köpa alkohol eller gå på krogen. Att du ens tar upp de här sakerna visar hur jävla snedvriden din syn är.
Citera
2014-10-31, 12:06
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Jag menar att jag fick avslag för att jag jobbat 2 månader i sommar å dom ansåg att jag skulle klara mig på dom pengarna.
Fick ut 13600 netto, dom tänkte väll att ja skulle spara dom, men ja har ju räkningar att betala som alla andra, å mat behöver jag också ibland.

Då är det väl bara att du visar dina utgifter, att du faktiskt inte klarar dig???
Citera
2014-10-31, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait

Ja me.

Så funkar uppenbarligen socialen. Då jag arbetade i Maj och halva Juni så fick jag avslag därefter. De tyckte att jag gott och väl kunde leva på 1,5 lön livet ut verkar det som...

Ligger ju back sedan augusti och blir vräkt snart, livet känns underbart...

Citat:
Har samma problem. Sökte mig till soc i Juli och fick avslag för att jag arbetade under Maj månad och halva Juni, dom tyckte att jag gott och väl kunde bränt samtliga pengar på framtida räkningar, hur nu det är möjligt.

Så nu ligger jag back sedan Augusti och blir troligtvis vräkt osv inom kort och ligger med massa skulder hos fogden & inkasso.

Har sökt till sociala igen men inte fått svar på min ansökan ännu.
Citera
2014-10-31, 23:18
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Dit räknas knappast cannabismissbruk, köpa alkohol eller gå på krogen. Att du ens tar upp de här sakerna visar hur jävla snedvriden din syn är.

Du kan lägga ner direkt, ska du sitta och diskutera med en knarkare som känner sig sviken av systemet, som har varit o krökat upp alla pengar den haft? Det här är ju ett typiskt Trash fall som ALDRIG nånsin kommer bli nån ordning på.

När nån sitter o försvarar cannabis bruk genom den gamla klassiska alkohol jämförelsen, ja då kan du lägga ner direkt.

Förhoppningsvis växer TS upp nångång, skaffar sig ett jobb och börjar betee sig.

Det kan ta ett tag, men lovar dig TS, det blir bättre.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in