2014-10-17, 15:23
Medlem
csgos avatar
Hej,

Sålde just en liten del av en av mina fonder, en småbolagsfond.
Fick precis samma summa som jag sålde för.
Undrar när skatten och andra avgifter kommer dras?

Tack.
Citera
2014-10-17, 16:19
Medlem
Vid nästa deklaration skulle jag tippa på.

/s106
Citera
2014-10-17, 18:19
Medlem
Husings avatar
Eventuell säljavgift skulle redan ha dragits. Du skattar för vinsten i samband med nästa deklaration. Har du inga avdrag eller kommer du inte betala in för mycket preliminärskatt under året så bör du se till att lägga undan pengar för skatten redan nu.
Citera
2014-10-17, 18:37
Medlem
Azuris avatar
Hur mycket brukar skatten ligga på? Jag sålde en av mina fonder häromdagen på ca 70k, hur mycket skatt kan jag förvänta mig vid nästa deklaration? Betalade heller ingen avgift.
Citera
2014-10-17, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azuri
Hur mycket brukar skatten ligga på? Jag sålde en av mina fonder häromdagen på ca 70k, hur mycket skatt kan jag förvänta mig vid nästa deklaration? Betalade heller ingen avgift.
Ja du...
Handlar du i en vanlig depå med vinstbeskattning så skattar du 30% på den del av en eventuell vinst som du inte kan kvitta mot en eventuell förlust gjord under samma år.
Citera
2014-10-18, 12:29
Bannlyst
blir nog mer än 50 % nu när S tagit över
Citera
2014-10-18, 19:38
Medlem
30 % av vinsten för en vanlig småbolagsfond som inte är placerad i någon speciell skattemiljö, ex försäkring - Kapitalförsäkring eller liknande.
Institutet som du sålt fonden hos skickar all information automatiskt till skatteverket.
Du behöver inte tänka på vilken vinst du haft på fonden, den skatt som du ska betala kommer stå i "K4:an".
Det enda du behöver göra är att godkänna deklarationen om du inte ska redovisa något mer.

Om du har haft ränteutgifter från lån kvittas den ev. vinsten från fonden mot den redan betalda räntan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in