Citat:
Ursprungligen postat av
Lord_Auto
Hej!
Nån som vet mycket om 2åriga "KY-utbildningar inom systemutveckling" ?
Hur blir arbetsmarknaden ? Eller är detta värdelöst?
Funderar om det är klokare att satsa på 3-6årig utbildning på Högskola istället. (Då jag måste plugga upp lite komvux innan, som är lite surt...)
Vill ju inte plugga KY och sen att alla arbetsgivare dissar mig pga dom som pluggade mera år..."typ"
Mvh
Vad kan du sedan innan? För faktum är att min erfarenhet från IT genom dels mitt arbete och dels bekanta i branschen visar att utbildning, KY eller universitet/högskola spelar mindre roll. Det finns många som gått 2 år KY, haft tidigare erfarenhet och kompetens inom IT och gjort karriär med bra lön och bra arbetstider.
Samma sak hittar du inom universitet/högskola. Det som är positivt med KY är att du får arbetslivserfarenhet genom praktik. Du kommer likt alla andra anställas med provanställning, visa framfötterna, ta ett extra certifikat inom något relevant. Visa att du är intresserad och hungrig på vad som ligger framför dig.
Hade jag varit dig hade jag valt KY när det kommer till IT-jobb. Det är kortare utbildningsperiod, vettig praktik (oftast) och du får en bra grund att stå på. Dessutom finns det inget som hindrar dig från att ta certifikat när du väl börjat arbeta för att spetsa din kompetens. Då har du KY i grunden, sen adderar du certifikat ovanpå det.
Mindre studielån, mindre tid i skolan, mer tid i arbete, större erfarenhet och snabbare igång med certifikat.
Lycka till!