2014-10-16, 23:03
Medlem
Hej Flashback.

Jag har haft diskbråck en lång tid (märktes först februari och har sedan intensifierats) med varierande nervsmärtor. Under sommaren var smärtorna som mest och jag fick vara uppe om nätterna och sova oregelbundet för att vara trött nog att inte tänka på smärtan. Jag blev alltid nekad något starkare än alvedon och naproxen men det hjälpte inget alls. Under mitten av augusti slutade de mesta smärtorna och det gick att sova men samtidigt som magnetröntgenresultaten kom förra veckan och jag fick diagnosen diskbråck (L4-L5) så har smärtorna återvänt (nästan som om det vore psykologiskt).

Sjukgymnast påpekar att buktningen hade gått in igen fast disken var fortfarande skadad så det enkelt kunde buktas igen. Problemet nu är att jag har skola och kan inte vara uppe i över 24 timmar. Har redan sen smärtorna kommit tillbaka sjukskrivit mig ibland från skolan och kan inte fortsätta såhär.

Egentligen är det inte så mycket smärta så jag inte klarar mig dagtid. När jag står upp känner jag minimal smärta. Och om jag sitter rätt lika så. Fast det e sömnpositionen som kallar fram smärtan och håller mig vaken (då jag redan inte har det för enkelt att sova). Alltså skulle jag inte behöva ta smärtstillande på dagen utan bara en minimal dos på natten för att sova.

Hur kan man med nåt så allvarligt som diskbråck bli nekad smärtstillande? Det är inte så att jag kan bluffa jag har ju gjort MR..
Citera
2014-10-16, 23:07
Medlem
Testa Cannabis? Om du sysslar med sånt då, såg att du hade skrivit om toppisar.
Citera
2014-10-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Testa Cannabis? Om du sysslar med sånt då, såg att du hade skrivit om toppisar.
Haha men man har ju tyvärr inte ekonomin att köra med det dagligen annars så skulle det få mig till sömns när som helst
Citera
2014-10-16, 23:34
Medlem
HannaLees avatar
Skumt!
Testa att byta läkare. Jag fick tramadol i 7 års tid, med kortare perioders avbrott, på grund av smärtor från 3 diskbråck. Fick det även innan diskbråcken konstaterades (tog 2 års tjatande om MR)
Fick Oxycontin när jag hade akuta smärtepisoder (ryggskott). I kombination med muskelavslappnande Paraflex (bara dom hjälper en hel del) och Gabapentin för nervsmärtorna.

Ingen läkare förnekade mig smärtlindring, men vissa var mer eller mindre restriktiva, men man måste få sova och man måste klara av att jobba utan att smärtan ska ta överhanden.

Att kräva en låg dos starkare smärtlindring för att få sova, tycker jag inte är mycket begärt alls. Nån läkare borde förstå att du måste få din sömn. Att kunna röra sig någorlunda normalt är väldigt viktigt vid diskbråck, så man håller sig aktiv och snabbar på återhämtningen. Det vet varenda läkare.

Tipsar dig även att googla på McKenzie-övningar. Lättade mina smärtor rejält då de trycker tillbaka utbuktningen och stärker ryggen, önskar jag hade vetat om dem tidigare.

Är idag nästan tillfrisknad, tramadolen plockades bort i somras på eget bevåg och smärtorna jag har är hanterbara. Vet inte om dessa är permanenta eller bara segar sig kvar...har varit en lång resa.
Lycka till!
Citera
2014-10-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannaLee
Skumt!
Testa att byta läkare. Jag fick tramadol i 7 års tid, med kortare perioders avbrott, på grund av smärtor från 3 diskbråck. Fick det även innan diskbråcken konstaterades (tog 2 års tjatande om MR)
Fick Oxycontin när jag hade akuta smärtepisoder (ryggskott). I kombination med muskelavslappnande Paraflex (bara dom hjälper en hel del) och Gabapentin för nervsmärtorna.

Ingen läkare förnekade mig smärtlindring, men vissa var mer eller mindre restriktiva, men man måste få sova och man måste klara av att jobba utan att smärtan ska ta överhanden.

Att kräva en låg dos starkare smärtlindring för att få sova, tycker jag inte är mycket begärt alls. Nån läkare borde förstå att du måste få din sömn. Att kunna röra sig någorlunda normalt är väldigt viktigt vid diskbråck, så man håller sig aktiv och snabbar på återhämtningen. Det vet varenda läkare.

Tipsar dig även att googla på McKenzie-övningar. Lättade mina smärtor rejält då de trycker tillbaka utbuktningen och stärker ryggen, önskar jag hade vetat om dem tidigare.

Är idag nästan tillfrisknad, tramadolen plockades bort i somras på eget bevåg och smärtorna jag har är hanterbara. Vet inte om dessa är permanenta eller bara segar sig kvar...har varit en lång resa.
Lycka till!

Detta var min andra läkare. Min första läkare ville inte skriva remiss till MR, även om vi inte äns var säkra vad som var fel på mig, än mindre skriva ut nåt. Min andra läkare tvekade inte på MR fast hon skrev också ut paraflex tillsammans med någon sorts super alvedon 665mg och naproxen 500mg. Det enda jag fick ut av det var besvärliga magsår.

Har som sagt besökt sjukgymnast och fått ett flertal övningar vilket lindrar smärtan men mer eller mindre tillfälligt.

Jag undrar förresten hur beroendeframkallande tramadol är. Om jag tar typ 50mg en gång om dan de flesta nätter kan det vara ett bekymmer på lång sikt och toleransökning?
Citera
2014-10-17, 02:10
Medlem
Jag hade inte rekomenderat tramadol
Fick det efter en axelskada och blev beroende, knaprade 4-6 om dan
de ger ett skönt rus och smärtlindring men jävulsk abstinens när man slutar, huvudvärk,svettningar osv
När jag blev nekad nytt recept och fick lite panik och gick till olika läkare för att få mer så förstod jag att nåt var fel
Fick trappa ner långsamt på de 50 jag hade kvar och delade tom kapslarna på slutet

hade isf testat citodon, de funkar ungf lika bra smärtmässigt
man blir lite slö o lite hård i magen men man slipper iaf beroende, iaf för min del

hade man haft tillgång till cannabis hade jag valt det framför alla konstgjorda preparat som läkemedelsbranchen kränger

kan rekomendera McKenzie övningen med, den är ganska enkel men ger resultat vid ryggont
Citera
2014-10-17, 02:27
Medlem
HarmonicAces avatar
"Tramsadol" är kasst som smärtstillande. OxyNorm 5- 10mg +Alvedon fungerar för mig. Tyvärr är många läkare överdrivet försiktiga även med indikation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in