Citat:
Ursprungligen postat av
HannaLee
Skumt!
Testa att byta läkare. Jag fick tramadol i 7 års tid, med kortare perioders avbrott, på grund av smärtor från 3 diskbråck. Fick det även innan diskbråcken konstaterades (tog 2 års tjatande om MR)
Fick Oxycontin när jag hade akuta smärtepisoder (ryggskott). I kombination med muskelavslappnande Paraflex (bara dom hjälper en hel del) och Gabapentin för nervsmärtorna.
Ingen läkare förnekade mig smärtlindring, men vissa var mer eller mindre restriktiva, men man måste få sova och man måste klara av att jobba utan att smärtan ska ta överhanden.
Att kräva en låg dos starkare smärtlindring för att få sova, tycker jag inte är mycket begärt alls. Nån läkare borde förstå att du måste få din sömn. Att kunna röra sig någorlunda normalt är väldigt viktigt vid diskbråck, så man håller sig aktiv och snabbar på återhämtningen. Det vet varenda läkare.
Tipsar dig även att googla på McKenzie-övningar. Lättade mina smärtor rejält då de trycker tillbaka utbuktningen och stärker ryggen, önskar jag hade vetat om dem tidigare.
Är idag nästan tillfrisknad, tramadolen plockades bort i somras på eget bevåg och smärtorna jag har är hanterbara. Vet inte om dessa är permanenta eller bara segar sig kvar...har varit en lång resa.
Lycka till!
Detta var min andra läkare. Min första läkare ville inte skriva remiss till MR, även om vi inte äns var säkra vad som var fel på mig, än mindre skriva ut nåt. Min andra läkare tvekade inte på MR fast hon skrev också ut paraflex tillsammans med någon sorts super alvedon 665mg och naproxen 500mg. Det enda jag fick ut av det var besvärliga magsår.
Har som sagt besökt sjukgymnast och fått ett flertal övningar vilket lindrar smärtan men mer eller mindre tillfälligt.
Jag undrar förresten hur beroendeframkallande tramadol är. Om jag tar typ 50mg en gång om dan de flesta nätter kan det vara ett bekymmer på lång sikt och toleransökning?