2014-10-16, 18:48
Medlem
civicsine7s avatar
Tjenare min bror har ett svårt val mellan am6 motorn och derbis.
Han har tänkt att sätta på en 70cc/80cc cyllinder men han vill inte byta vevstaken för det värkar för svårt enligt han, så vilken tror ni skulle hålla best med original vev ? vilken är lättast att byta vev på och meka med ?

Skriv gärna lite för och nackdelar med motorerna
Citera
2014-10-16, 19:14
Medlem
Stratcorns avatar
Vill minnas att am6 gick bättre med bortplockade strypningar, men att derbi höll bättre för värre trim. Har inga som hellst belägg för det jag skriver, utan det är "ordet" som gick när jag själv var i den åldern.
Citera
2014-10-16, 19:20
Medlem
Atesslas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av civicsine7
Tjenare min bror har ett svårt val mellan am6 motorn och derbis.
Han har tänkt att sätta på en 70cc/80cc cyllinder men han vill inte byta vevstaken för det värkar för svårt enligt han, så vilken tror ni skulle hålla best med original vev ? vilken är lättast att byta vev på och meka med ?

Skriv gärna lite för och nackdelar med motorerna

Hade en Beta-rr 04a med am6 minarelli motor(stavning)

Det va stark och de va bra drag i den utan plugg! Säkert runt 85-90 km/h med standard drev.
Citera
2014-10-16, 20:29
Medlem
civicsine7s avatar
kan även tillägga han inte kan bestämma sig emallan en derbi 07 och uppåt eller en yamaha dt50sm 07 och uppåt.
Han tycker Yamahan är snyggare men han tvekar med motorerna
Men just nu börjar det luta mot am6 motorn efter som den värkar gå bra utan pluggarna
Senast redigerad av civicsine7 2014-10-16 kl. 20:31.
Citera
2014-10-16, 22:00
Medlem
Rexxys avatar
Derbi har kraftigare delar i motorn. Grövre vev, grövre motorblock, bättre insug.
Dock mer svårskruvad än AM6.

Am6 är ingen dålig motor heller, bara lite klenare grejer.
Kör själv på c:a 20hk i en Am6 motor, håller fint.
Citera
2014-10-18, 04:54
Medlem
orvarens avatar
Vill inte låta som en "gnäll-kärring" men..

Bättre att köpa en 125a och åka försäkrat,skattat och besiktat,olovligkörning blir det i vilket fall som helst,dock billigare böter vid eventuellt stopp...

Och en 125a ÄR fetare än en moppe...

(just delen med försäkrat är jävligt bra att ha..)
Citera
2014-11-24, 08:06
Medlem
Am6:or klarar av orginal/ avstrypt riktigt bra. Men om du ska sätta på större cylinder bör du ta derbi, de tål sån typ av trimning mer. Men... Derbi har ingen balansaxel som am6:or har. Alltså vibrerar moppar med derbi motorer så jävla mycket mer än am6 moppar
Citera
2014-11-28, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonyfilip
Am6r klarar av orginal/ avstrypt riktigt bra. Men om du ska sätta på större cylinder bör du ta derbi, de tål sån typ av trimning mer. Men... Derbi har ingen balansaxel som am6r har. Alltså vibrerar moppar med derbi motorer så jävla mycket mer än am6 moppar
Am6ans vev är betydligt mer hållbar. Många och även jag har kört 70-80cc med en standard vev i bra skick.
Citera
2014-11-28, 06:52
Medlem
sketcells avatar
Det spelar ingen större roll vilken du väljer då båda motorerna är mycket bra. Jag hade valt en AM6 om han bara ska köra ostrypt, ska han ha trimrör och/eller 70cc på funkar båda ungefär lika bra, dock behöver derbin oftast inte byta vev då den är stark nog original för att även klara 80cc, speciellt om det är en derbi från 06 och uppåt, det är då dom bytte till piaggo-motorn som har ännu starkare vev än den äldre EBS-motorn.

Vid dom högre nivåerna av trimning när du börjar närma dig gröve midrace set-ups eller till och med hyper set-up är derbimotorn att föredra, större och tjockare block och mycket grövre delar som tål en del, inte för att säga att AM6an inte är stark den med men ska du på med en hypercylinder och ska slipa upp motorblocket har derbin mycket mer att ge.

Kort och gott, ifall han ska hårdtrimma skulle jag ha valt en derbi/gilera/aprilia. Annars hade jag helst valt en nyare DT50 då dom är mycket så snyggare och mer eftertraktade, något som är bra om ska sälja vidare den i framtiden. Glöm dock inte att dom har ECU box, något som är värt att läsa på om innan man trimmar.
Citera
2014-11-29, 23:00
Medlem
Vad jag minns så var ju även lådan på Derbin betydligt hållbarare..

Skillnaden var väll grövre och rakskurna drev vilket gjorde att dom lät som symaskiner när man åkte runt men höll de gjorde dom alltid.

Samt att visst var det så att AM6 motorerna hade det dära irriterande "glappet" mellan 4an och 5an eller hur det nu var.

Om jag har helt fel nu så bli inte arga var väldigt längesen jag höll på.
Citera
2014-12-01, 13:50
Medlem
Enligt egna erfarenheter så har nyare Am6 motorn trimmad hållit bättre än trimmade derbis
Citera
2014-12-02, 09:05
Medlem
Rexxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaMaMaybachmusic
Enligt egna erfarenheter så har nyare Am6 motorn trimmad hållit bättre än trimmade derbis

Vad är det som gått sönder på Derbi som har hållt på AM6?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in