2014-10-16, 12:31
Medlem
Vad tycker ni om dessa förorter i Göteborg? Vilken av dem anser ni vara ett stort problemområde och varför? Vad är det som har hänt där i just de förorterna den sista tiden som kanske inte tidningar nämner? Kom med era åsikter och tankar, vilken av dessa ställen hade ni bott i om ni inte hade något val?

Biskop
Backa
Frölunda/Tynnered
Bergsjön
Angered
Hjällbo
Tuve
Kortedala

Här har ni förorterna som ligger i Göteborg och sedan en till förort som ligger utanför Göteborg och det är Bifrost som ligger i Mölndal som också anses som en förort

Visste inte riktigt vart denna tråden passar in så just därför får den lov och vara här om ingen annan kan flytta på den till rätt plats.
Citera
2014-10-16, 12:37
Medlem
Nu var det länge sedan jag bodde i Göteborg men jag har alltid känt att Biskop och Backa är värst. Men nu är jag ju inte längre "Göteborgare" så har väl antagligen fel
Citera
2014-10-16, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurrHurr
Nu var det länge sedan jag bodde i Göteborg men jag har alltid känt att Biskop och Backa är värst. Men nu är jag ju inte längre "Göteborgare" så har väl antagligen fel

Det händer fortfarande grejer där i Biskop speciellt så fel har du inte
Citera
2014-10-16, 12:42
Medlem
Boblovebudss avatar
Hade valt Tuve då det är det enda område som inte är helt förstört. Skjutningar, misshandel, rån mm är väldigt vanligt i alla dessa delar med undantag för Tuve. Enligt wikipedia så har tuve ca 20 % invandrare medan de andra områdena på vissa ställen kan nå upp i 95%. Känns inte som Sverige i dessa områden utan mer som en blandning av Somalia och Afghanistan. Du bör undvika områdena som ebola.
Citera
2014-10-16, 12:44
Medlem
Skulle ha valt bort Hjällbo och Bergsjön för att det känns som att de ligger så off. I övrigt skulle bedömningen ha baserats på var själva boendet låg i förorten ifråga. Kan man åka från Brunnsparken/Järntorget direkt till sin hållplats, och ta sig hem hyfsat fort på en upplyst väg? I så fall hade jag inte haft några problem med att bo i någon av förorterna.

Vilken av förorterna som är stökigast varierar verkligen från halvår till halvår, känns det som. När det var som värst för några år sedan skulle jag hellre ha bott på gatan än i Backa, men nu vet jag inte alls hur det ser ut. Bor hellre i ett riktigt dåligt område omgiven av människor som är fattiga men inte kriminella, än att bo i ett bättre område där just mina grannar springer runt med skjutvapen och har drogproblem.

För att återgå till din fråga skulle jag gärna ha bott i Biskop, Frölunda, Kortedala eller Bifrost, förutsatt att jag bodde hyfsat nära en hållplats och inte hade dåliga grannar.
Citera
2014-10-16, 13:01
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2014-10-16, 13:05
Medlem
Tycker inte det här ämnet är ett kriminalfall.

Frölunda/Tynnered var rätt så OK för ett antal år sedan, vet inte hur det är idag.

Backa, Boskapsgåden, Angered och Bergsjön skulle jag undvika. Delar av Gamlestaden är ganska taskigt det med. Kortedala känner jag inte till närmare.
Citera
2014-10-16, 15:51
Medlem
Frölunda/Tynnered. Byggs en del nytt och fräscht där. Till exempel Brf Äppelträdgården. Men även större punkthus med moderna, fräscha hyresrätter.
Citera
2014-10-16, 16:04
Medlem
Bergsjön är överlägset fattigast av GBGs 21 stadsdelar. Inkomstutvecklingen där får Biskopsgården att se bra ut. Det skiljer ca 40 000/invå mellan dessa två.

Här har ni bra statisik på GBG, inkomst, andel invå som är födda utomlands och så vidare.
http://hurvibor.se/lanssidor/goteborgsregionen/stadsdelar/fodda-i-utlandet/
Senast redigerad av Eaglesandshit 2014-10-16 kl. 16:07.
Citera
2014-10-16, 17:40
Medlem
IndiaPaleAles avatar
Vissa har svårt att fatta det, men Hjällbo ligger i Angered.
Citera
2014-10-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IndiaPaleAle
Vissa har svårt att fatta det, men Hjällbo ligger i Angered.

Det vet jag men ville vara med specifik till de området också.
Citera
2014-10-16, 23:51
Medlem
Men vet ni något som har hänt den sista tiden där som tidningar inte kanske nämner?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in