2014-10-16, 08:48
Medlem
Varför skriver jag ett nytt inlägg här? För att göra det officiellt? Att erkänna att jag har ett problem som jag måste ta itur med. Jag injicerar inte, jag trodde att om jag höll mig ifrån det skulle jag klara mig tillskillnad från alla andra.

Tagit droger i snart 10 års tid och tunga opiater i något år mindre. Alltid älskat opiaterna och de fick mig känna mig som en normal person.

Började med heroin ungefär i samband med alla andra opiater/opioider men tyckte inte det var så speciellt det är först nu det senaste året jag verkligen känner av tjusningen med heroinet och som sagt skjuter jag inte mina droger.

Jag tycker att jag borde klara det här ganska hyfsat då jag försökt att inte ta mer än en gång i veckan men senaste året har det verkligen gått utför.

Jag har alltid varit ärlig och aldrig lurat någon i denna "bransch" (däremot har jag själv blivit lurad ett par gånger) då jag konstigt nog aldrig haft brist på pengar även om jag kommer från en familj där pengar inte finns i överflöd.
Jag har nu ett bra jobb med en underbar chef som troligtvis skulle kunna acceptera mina drogvanor men för min skull inte låta mig falla i ett missbruk.

Jag har väldigt sällan tagit heroin eller andra opiater varje dag utan det brukar nu för tiden vara mellan 3-4 gånger i veckan och som vanligt insåg jag kanske 3 månader in i mitt missbruk att jag var beroende på ett sätt där jag saknar kontrollen jag vill ha.

Jag kommer troligtvis inte orka skriva så mycket i tråden för jag orkar verkligen inte med människor när jag inte är påverkad, jag kommer säkert i vissa stunder ångra att jag skapade den. Jag vet inte ens om jag vill sluta helt, jag är inte ute efter rus längre och har egentligen aldrig varit det, utan bara stabiliteten som jag får. Självklart är det underbart att flyta bort från verkligheten men jag har ett bra liv som jag verkligen vill ska fortsätta. Det enda jag ogillar med mitt liv är mitt beroende och att jag blivit som jag lovade mig själv att aldrig bli.. "jag skjuter upp avtändningen till ett tillfälle som passar bättre..", jag har ett jobb att sköta och har inte tid!
Programmen är jag inte så intresserad av och den lilla dokumentation om mitt missbruk som finns räcker troligtvis inte..
En narkotikabrotts-dom och en gång ambulansen kom då jag inte var kontaktbar (fast jag var helt okej då dem kom.. en timme senare..

Hur ska jag göra för att ta mig ur det här egentligen? Jag har som sagt jobb och jag har körkort som jag inte vill förlora (jag kör aldrig bil och har aldrig någonsin kört bil påverkad) men jag klarar inte av besvikelsen hos mina föräldrar över att deras största oro besannats, att jag gått tillbaka till heroinet.

Mina avtändningar är inte så hemska, jag fungerar bara inte under dem hur länge innan det bara är suget i skallen som finns kvar ifall jag tagit 1-3 doser heroin under en dag varannan dag senaste halvåret? Ibland tagit subutex eller metadon och varit utan några opiater i 3-4 dagar men sen kommer suget och jag känner mig som en dum idiot i efterhand då jag agerat på det men jag fortsätter göra det om och om igen. Även när jag är ren (exempelvis ett halvår) känner jag suget och fungerar inte alls bra, missar saker/slarvar/orkar inte.

Värt att poängtera att opiater är de enda droger jag tar förutom bensodiazepiner för att sova / lindra ångest och då i rimliga doser 1-2 mg ikto 0,5-1 mg xanor.. Även tagit MDMA några gånger senaste året för att "få nya perspektiv och sluta med min dåliga vana" senaste gången lärde jag mig dock att jag inte klarar av det.

Jag vet inte meningen med tråden egentligen jag behövde kanske bara sätta igång min väg till att bli ren officiellt genom att skapa den.
Citera
2014-10-16, 08:55
Medlem
Snapple-s avatar
Det finns bra rehab ställen i Tjeckien som är billiga och skriver ut sub för avvänjning. Kanske skall ta och googla på det?

Men oavsätt vad, sjukt positivt att du tar dig ork att be om hjälp och att du erkänner att du har ett problem, då är det bara fortsätta å tillslut kommer du att lyckas! Handlar bara om ett steg i taget.

Det känns ju som man borde kunna söva ner människor i 2-3 veckor på sjukhuset å bli av med det mesta som fortfarande är kvar i kroppen?

annars har jag hört mycket bra om ställena i Tjeckien.
Citera
2014-10-16, 09:40
Medlem
men VILL du sluta? för isåfall måste du våga be om hjälp och gå all in. du säger att du inte vill in på behandling men jag tror att det hade kunnat hjälpa dig med den psykologiska biten att träffa andra med samma problem.

är ingen beroendemänniska själv, jag kan i princip inte bli fysiskt beroende och kan ha uppehåll hur länge som helst men det paykologiska är klurigare. jag skulle inte kunna leva utan droger, men ser inget problem med det egentligen.
Citera
2014-10-16, 11:59
Medlem
Tjeckien känns inte riktigt som ett alternativ och jag vill helst inte gå på (livslång) behandling med subutex eller metadon.

... Vill jag sluta?
Det är ju det som är problemet egentligen, jag är inte övertygad.
Vill jag leva ett lyckligt liv utan droger? Ja absolut!
Vill jag leva ett liv utan droger? Det beror på...

Jag kan ta motgångar och jag har inte stora krav på livet egentligen.

Trodde själv jag inte kunde bli beroende heller, att jag på något sätt var för medveten om att livet som beroende är en omöjlighet att lyckas med för att fastna men ändå sitter jag nu här och erkänner att jag har problem.

Jag har aldrig uppskattat alkohol och mina alkoholvanor är inga problem, finner mycket större "nöje" i att vara hög på någon opioid eller opiat.

När jag funderat på det här med substitutionsbehandling har det som hindrar mig först varit om jag verkligen skulle vara lycklig att verkligen sätta mig in i ett fullvärdigt beroende (då jag undviker att ta dagligen och enbart har gjort det enstaka tillfällen, dessa tillfällen har iofs varit omöjliga för mig att stå emot).

Det som jag tycker är jobbigt med LARO är också alla kontroller, även om jag planerat sköta mig om jag skulle hamna där skulle jag inte orka med kontroller dagligen och att det aldrig tar slut.. När man är arbetslös och inte har något annat för sig kan man väl ta det men när man försöker ha ett normalt liv med jobb så skulle det verkligen ta på motivationen och just den där känslan att "när som helst kan de ta det här ifrån mig" skrämmer mig. Inte att jag skulle ta ett återfall utan för att jag missar ett möte eller dylikt. Dessutom vet jag inte hur jag skulle må om jag gick på någon medicin dagligen.

Allra helst vill jag bli fri från beroendet och ta någon opioid/opiat 2-3 gånger i månaden och då för att ha en trevlig kväll hemma och slappna av "som förr".. Jag misstänker jag aldrig kommer komma dit igen dock.

Tack för ert stöd.
Citera
2014-10-16, 12:12
Medlem
Akilles-själs avatar
Fattar inte va din släkts ekonomi eller hur du på allvar kan vara starkt beroende om du kör så sälla?
On topic: Använd dig av Lyrica om du vill lägga ner opioder i första hand och Ibogain eller ayahuasca retreat I andra hand. Sen skulle jag inte rekommendera någon cold turkey heller, och ha gärna benso initialt/ibörjan när saker är jobbigast. Sen blir det viktigt att inte halka tillbaka i opiatmissbruk samt må så bra som möjligen i stunden även när man trappar ur, och detta görs absolut hälsosamast och bäst med cannabis i mångas ögon (speciellt när de mest akuta abbsen är över).
Lycka till nu!

Ps: bättre att vara stoner än heronist
Senast redigerad av Akilles-själ 2014-10-16 kl. 12:18.
Citera
2014-10-16, 13:44
Medlem
Det jag menade var att jag inte låtit mitt bruk/missbruk gå ut över ekonomin alls utan jag har aldrig haft AT för att jag inte haft pengar till att köpa mer. Oftast tänder jag av när jag har saker hemma skulle jag göra på annat vi skulle jag ha panik. För min enda tröst när det är som värst är att jag vet att jag snart kan få komma till den varma famnen om jag är duktig och tar mig igenom det..

Lyrica tycker jag att jag är känsligare för AT mot så jag försöker att inte ta det istället men klart att det kan vara bra med några hundra milligram någon dag.

Kanske borde jag försöka röka lite när jag tänder av och kommit igenom det värsta. Jag har aldrig gillat cannabis direkt men i kombination med lite benso eller opiater har det varit åtminstone lite trevligt.

Känner inte att jag har några mängder att trappa ut och jag känner att min situation är ganska unik vilket gör att jag känner mig otroligt velig om vad jag borde göra.. Ska jag köpa mer heroin och köra på så mycket som jag behöver tills det mesta jobbet som behöver göras är över och sen ta en semester i höst? Kanske.. Men jag känner att risken är stor att jag känner att denna semestern ska börjas med att slappna av ordentligt.. och lagom till att jag hoppar på jobbet igen är det nog bra att vara fokuserad..

Jag vet inte när jag blev såhär "fuskig"...

Ett av de största problemen jag känner är att även när jag varit helt ren (länge, flera månader) och knappt druckit alkohol mer än något glas vin här och där så har jag varit ganska, "dålig".. Vad menar jag med dålig då? Jo jag är tråkig/opepp på att hitta på saker, jobbar inte lika bra som jag gör om jag är påverkad.. Slappnar aldrig av och kommer in i stunder av massor paranoia (jag har helt glömt bort dessa stunder för jag hållit på så hårt att jag inte haft dem på så länge).

Jag har självklart några diagnoser också men det är ingenting jag behandlas för (även om jag försökt, det gjorde mer skada än nytta dock).
Citera
2014-10-17, 01:53
Medlem
mmmm det som gör det hela så poänglöst är just det faktum att det antagligen inte spelar någon roll hur du gör, du kommer inte att få lugn oavsett? relaterar så till mycket av vad du skriver. om jag tolkar dig rätt dvs.

välj en väg (behöver inte vara bli ren eller gå ner mig i botten utan kan vara som du säger - gå ner dig ett tag tills du kännt på gränserna och jobba dig uppåt) - följ den sedan slaviskt - lyckas du kommer du kanske inte bli lycklig men du får den känsla av kontroll som jag antar att du trivs med att ha.

du är för medvetande för ditt eget bästa.
Citera
2014-10-17, 23:17
Medlem
[quote=Akilles-själ|50752137]Fattar inte va din släkts ekonomi eller hur du på allvar kan vara starkt beroende om du kör så sälla?
On topic: Använd dig av Lyrica om du vill lägga ner opioder i första hand och Ibogain eller ayahuasca retreat I andra hand. Sen skulle jag inte rekommendera någon cold turkey heller, och ha gärna benso initialt/ibörjan när saker är jobbigast. Sen blir det viktigt att inte halka tillbaka i opiatmissbruk samt må så bra som möjligen i stunden även när man trappar ur, och detta görs absolut hälsosamast och bäst med cannabis i mångas ögon (speciellt när de mest akuta abbsen är över).
Lycka till nu!

Ps: bättre att v

har lång erfarenhet av detta och allt är up till dig. sluta snacka skit behöver inge jävla piller om du vill sluta så slutar du rätt av. det viktigaste är att odla nya rutiner och kanske nån hobby elr något.
varit heroin beroende i 33 år! är bara skit snack att man behöver något för deprissionen elr ångest, det går över, blir bara värre med cannabis samt piller. och tro mig att bli beroende av benson är ännu värre än opiaterna !

ara stoner än heronist [/QUOTE
Citera
2014-10-18, 02:44
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
https://www.awakeninginthedream.com/

Ibogaine är "känt" för att bota just folk med opiatproblem. Tror det finns en klinik i Belgien, kostar 10k om jag inte missminner mig.

EDIT: Du kommer att få en 36 timmars mardrömstripp men sedan kommer suget att vara borta (är vad jag har läst tidigare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in