2014-10-15, 21:10
Medlem
d0lphinsexs avatar
Lockhead Martin sade på onsdagen att de hade gjort ett teknologiskt genombrott i att utveckla en kraftkälla baserad på nukleär fusion, och att de första reaktorerna, små nog att få plats i en lastbil, kan vara klara inom ett decennium.

http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2014/october/141015ae_lockheed-martin-pursuing-compact-nucelar-fusion.html
http://www.scientificamerican.com/article/lockheed-claims-breakthrough-on-fusion-energy/
https://www.youtube.com/watch?v=UlYClniDFkM

Det här verkar ju helt otroligt om det är sant. Jag trodde inte att jag skulle vara med om detta inom min livstid. Kan det här vara lösningen på energiproblemet? Med en oändlig energikälla kan så många av världens problem lösas, om människan kan hantera det det vill säga.

EDIT: Lade till pressmeddelande.
Senast redigerad av d0lphinsex 2014-10-15 kl. 21:40.
Citera
2014-10-15, 21:15
Medlem
Ventilsallad89s avatar
Du ska nog få se att energibolagen kommer ta betalt för fusionsenergin samma som idag, de kommer kosta
Citera
2014-10-15, 22:17
Medlem
Ojkans avatar
Skulle vara toppen om vi lyckas med fusion. Men känns som det hela tiden kommer sådana här nyheter och alla säger att vi kommer ha fusionen inom några år osv. Det är samma sak hela tiden. Det dröjer nog 100 år innan vi börjar använda den tekniken, om inte mer.
Citera
2014-10-15, 22:25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d0lphinsex
Lockhead Martin sade på onsdagen att de hade gjort ett teknologiskt genombrott i att utveckla en kraftkälla baserad på nukleär fusion, och att de första reaktorerna, små nog att få plats i en lastbil, kan vara klara inom ett decennium.

http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2014/october/141015ae_lockheed-martin-pursuing-compact-nucelar-fusion.html
http://www.scientificamerican.com/article/lockheed-claims-breakthrough-on-fusion-energy/
https://www.youtube.com/watch?v=UlYClniDFkM

Det här verkar ju helt otroligt om det är sant. Jag trodde inte att jag skulle vara med om detta inom min livstid. Kan det här vara lösningen på energiproblemet? Med en oändlig energikälla kan så många av världens problem lösas, om människan kan hantera det det vill säga.

EDIT: Lade till pressmeddelande.
Lockheed Skunk Works är ju ett seriöst och kompetent gäng (med en väldigt snygg logotyp) men tyvärr framgår det ingenting om vad det nya är, de säger bara att den ska ta en tiondedel så stor plats som andra fusionskoncept. Ok, för en given effekt hoppas jag då, annars är det inte så kul men lite kul ändå.

Det står inget om att de ens lyckats få till någon fusion utan det verkar vara teoretiska koncept som återstår att testas praktiskt, de talar om att ha en prototyp om fem år. Hm, känns lite tunt än så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Ventilsallad89
Du ska nog få se att energibolagen kommer ta betalt för fusionsenergin samma som idag, de kommer kosta
Det har jag skrivit i någon annan tråd om fusion också. Det finns ju inget som säger att fusionskraft kommer att bli särskilt billigt. De koncept som kommit längst mot fungerande anläggningar är stora och ytterst komplicerade anläggningar, ett vanligt kärnkraftverk framstår som rena villapannan i jämförelse. Eftersom kärnbränslet till vanlig kärnkraft (oftast uran) bara utgör en liten del av produktionskostnaden för strömmen så kommer inte fusionskraft att bli billig ens om bränslet skulle vara så gott som gratis.

Men det är ju häftig teknik och säkert rätt miljövänlig och med god bränsletillgång.
Citera
2014-10-15, 22:29
Medlem
d0lphinsexs avatar
Citat:
Det tror jag alldeles säkert. Men det förringar inte det fantastiska i detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Ojkan
Skulle vara toppen om vi lyckas med fusion. Men känns som det hela tiden kommer sådana här nyheter och alla säger att vi kommer ha fusionen inom några år osv. Det är samma sak hela tiden. Det dröjer nog 100 år innan vi börjar använda den tekniken, om inte mer.
Nu är Lockheed Martin ingen galen italiensk forskare, utan ett välrenommerat högteknologiskt företag som har 116 000 anställda, där $38.4 miljarder av omsättningen kommer från USA-regeringen och utöver det har åtskilliga aktieägare att blidka. Att de skulle göra ett sådant här självsäkert uttalande utan att ha stöd för det är föga troligt.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Lockheed Skunk Works är ju ett seriöst och kompetent gäng (med en väldigt snygg logotyp) men tyvärr framgår det ingenting om vad det nya är, de säger bara att den ska ta en tiondedel så stor plats som andra fusionskoncept. Ok, för en given effekt hoppas jag då, annars är det inte så kul men lite kul ändå.

Det står inget om att de ens lyckats få till någon fusion utan det verkar vara teoretiska koncept som återstår att testas praktiskt, de talar om att ha en prototyp om fem år. Hm, känns lite tunt än så länge.

Här är en mer detaljerad beskrivning av tekniken:
http://aviationweek.com/technology/skunk-works-reveals-compact-fusion-reactor-details
Senast redigerad av d0lphinsex 2014-10-15 kl. 22:35.
Citera
2014-10-16, 19:26
Medlem
Jag fattar inte riktigt varför ett så stort företag som Lockheed Martin skulle söka medfinanisering till ett projekt som detta om det var en "sure thing" så att säga.
Citera
2014-10-17, 00:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedurur
Jag fattar inte riktigt varför ett så stort företag som Lockheed Martin skulle söka medfinanisering till ett projekt som detta om det var en "sure thing" så att säga.
Det är en berättigad fråga. Lockheed Martin omsatte förra året 45 miljarder USD, motsvarande över 420 miljarder SEK och de går med helt ok vinst. Det är betydligt mer än exempelvis franska Areva som betalat utvecklingen av stora kärnkraftsreaktorer med egna medel. Då framstår det rätt patetiskt att LM raggar finansiärer i detta läge.

LM, ni är den häftigaste flygplanstillverkaren i världen (efter att Grumman slutade bygga månlandare) så det här kommer från ett äkta fan: Skärp er! Bygg en reaktor och demonstrera att ni har något som funkar, annars är ni inte bättre än Andrea Rossis cirkussällskap.
Senast redigerad av skunkjobb 2014-10-17 kl. 00:07.
Citera
2014-10-20, 00:25
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedurur
Det är väl just det som är grejen: De har gissningsvis inte kommit särskilt långt och vill inte själva riskera för mycket pengar, så de söker medfinansiärer. Och så har dom skrivit ihop en reklamtext som låter jäkligt imponerande.

Hade det själva verkligen trott på detta hade de nog försökt satsa själva.
Citera
2014-10-20, 01:23
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det är väl just det som är grejen: De har gissningsvis inte kommit särskilt långt och vill inte själva riskera för mycket pengar, så de söker medfinansiärer. Och så har dom skrivit ihop en reklamtext som låter jäkligt imponerande.

Hade det själva verkligen trott på detta hade de nog försökt satsa själva.
Det är nog av rent företagsekonomiska skäl. Att värdera, uppskatta riskerna i, budgetera och värdera alternativkostnader i ett företags alla möjliga projekt och investeringsmöjligheter är svårare än man kan tro. Det är inte alls otroligt att de kan finansiera det själva, men det intressanta för företaget är om detta alternativ ger störst värde till aktieägarna.
Citera
2014-10-22, 02:01
Medlem
dethalvabarnets avatar
Vet inte riktigt vad jag ska tro. Efter ecat debaclet känns det här som ITER(om 20 år).

Förstår inte varför de skulle söka medfinansiärer om man sneglar på deras ekonomi. -> http://www.lockheedmartin.com/content/dam/lockheed/data/corporate/documents/2013-Annual-Report.pdf
Citera
2014-10-23, 15:30
Medlem
amentjeinas avatar
bara jag som tycker det luktar skitsnack? nu är ju inte LM ett oseriöst företag, men; vad är deras koppling till fusionskraft och vad har LM lyckats hitta som ett fan så mycket större internationellt projekt misslyckats med att göra en längre tid?
Citera
2014-10-23, 15:37
Medlem
Fris avatar
De har gjort framsteg inom en aspekt av vad fusionsenergi skulle behöva för att funka.
Citat:
Nej, så är det ju inte alls. Energi blir hela tiden allt billigare tack vare nya teknologier och ökad stordrift. Att din elräkning, och bensinpriset, blir dyrare hela tiden beror på att det nästan bara är en skattedeklaration. Bara en bråkdel av det du betalar går till de som verkligen skapar elektriciteten i ditt hem och bensinen i din bil. Parasiter i staten stjäl det mesta av din elräkningsnota.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in