2014-10-15, 13:17
Medlem
Tjena!

Tänkte börja spela gitarr, testade lira några gånger på musik skolan när jag var liten, och kommer ihåg att jag fick oerhört ont i fingrarna när jag spelade och därför slutade. Tänkte kolla med er som är expert inom detta området om det finns något jag kan ha för att undvika denna smärtan?

Sen undrar jag var jag köper en klassisk gitarr billigast på nätet?
Citera
2014-10-15, 13:32
Medlem
Pappersvargens avatar
Ont i fingrarna kommer du ha i början men man vänjer sig väldigt snabbt.
Citera
2014-10-15, 13:49
Medlem
retrospectives avatar
Menar du fingertopparna så är det som Pappersvargen säger, det är bara härda ut ett tag så kommer huden automatiskt förhårdna, därefter känns det inte alls. Får du ont i händerna eller handleden så kan det också vara p g a ovana. Jag kunde få ganska ont i handleden eftersom vissa ackord kräver att man vrider den i en jobbig vinkel, ska man dessutom spänna med tummen och trycka med fingrarna så nöter det utav bara helvete i början.

Det finns "övningar" som kan vara bra för nybörjare och minska den smärtan, du kan t ex massera händerna (från handleden och neråt) ända ut till fingrarna. Hårt och ordentligt ska det göras. Och återigen så är det någonting som försvinner med tiden.
Senast redigerad av retrospective 2014-10-15 kl. 13:51.
Citera
2014-10-15, 14:48
Medlem
Fingertopparna blir alltid köttfärs när man börjar, men det går över relativt snabbt. Nu kan jag slå i spik med fingrarna nästan...

Köp nån billig akustisk skitgitarr på typ lidl för 500kr om du ska börja. Lite drygt att slänga ut större summor om du tröttnar efter en vecka eller två.
Citera
2014-10-15, 16:46
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Köp ingen Lidlgitarr. Då kanske du tröttnar för den är så dålig att spela på.

Köp en beggad på blocket.
Citera
2014-10-16, 23:23
Medlem
Regnum.Chroatorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dankebitte

Sen undrar jag var jag köper en klassisk gitarr billigast på nätet?
http://www.blocket.se/stockholm/Gitarr_56748956.htm?ca=11&w=1
Citera
2014-10-16, 23:35
Medlem
coughs avatar
Gitarrens grepp är något man vänjer sig vid. Du måste öva och öva och öva, inget annat funkar!

Sen håller jag med att du inte ska köpa nåt billigt skit. Proffsgrejer ska det vara! Inspirationen (som är kärnan) flödar bättre om man har grejer som funkar! Inte sagt att du behöver spendera hemskt mycket på en duglig gitarr.

Ett tips är att öva åtminstone lite varje dag. Du kan även t ex när du tittar på tv eller nåt öva fingrarna och plocka dur- och mollskalor upp och ner. Dessa grundläggande skalor (samt penta) är något som lönar sig lära sig i tid. Man bör lära sig reglerna innan man bryter dem, tycker jag.

Lycka till!
Citera
2014-10-16, 23:37
Medlem
coughs avatar
En till sak: du kan ju på skoj tafsa lite på nån gitarrists fingertoppar så märker du ju hur hårda de är!
Citera
2014-10-18, 12:30
Medlem
GalFisks avatar
Så äre. I början spelade jag kanske 10 minuter varje dag, och sen fick jag sluta. Jag bytte till mjukare strängar senare, men då var jag redan härdad. Nylonsträngar är snällare mot fingrarna, men jag föredrar stål ändå.
Nu vet jag inte om alla är lika, men för mig så gåt hårdheten i fingertopparna bort om jag inte spelar på en stund. Men när jag då börjar igen, kommer den tillbaka väldigt snabbt, så det är inte så att man måste "börja om" helt från bröjan med att härda fingertopparna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in