2014-10-14, 22:17
Medlem
Hej!

Jag är en tjej på 23 år. Enda sen jag var liten har jag fantiserat och drömt om äldre dominanta män och har nu i vuxen ålder helt accepterat min "läggning" och är inte längre orolig över vad andra tycker och tänker om det. Har t.o.m. en kompis som är likadan! =).

Min fundering är varför man är undergiven eller dominant, är det något man föds med eller är det något man utvecklar med tiden p.g.a. t.ex. miljö eller relationer? Jag blev mobbad som barn, men funderar på hur det kan ha att göra med min undergivenhet...låter ju mer rimligt att jag skulle vara mer dominant idag för att få ha kontroll och makt, något jag saknade som barn.

Sen har jag även undrat mycket över varför jag vill känna mig undergiven. Vad är det med detta som ger mig en sådan stor njutning och upplevelse? Jag har inget riktigt bra svar.

Någon med liknande funderingar och vad tror ni?
Citera
2014-10-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lielle
Hej!

Jag är en tjej på 23 år. Enda sen jag var liten har jag fantiserat och drömt om äldre dominanta män och har nu i vuxen ålder helt accepterat min "läggning" och är inte längre orolig över vad andra tycker och tänker om det. Har t.o.m. en kompis som är likadan! =).

Min fundering är varför man är undergiven eller dominant, är det något man föds med eller är det något man utvecklar med tiden p.g.a. t.ex. miljö eller relationer? Jag blev mobbad som barn, men funderar på hur det kan ha att göra med min undergivenhet...låter ju mer rimligt att jag skulle vara mer dominant idag för att få ha kontroll och makt, något jag saknade som barn.

Sen har jag även undrat mycket över varför jag vill känna mig undergiven. Vad är det med detta som ger mig en sådan stor njutning och upplevelse? Jag har inget riktigt bra svar.

Jag är tjej och var mobbad under min barndom. Jag är oftast "dominerande", vilket jag tycker är något negativt med tanke på att jag vill bli "kontrollerad", jag vill vara den undergivna
Citera
2014-10-14, 22:57
Medlem
Mycket handlar väl om att visa påverkas av trender i samhället, t ex från tv och litteratur.
Är ju lite populärt med bdsm nu.
Citera
2014-10-14, 23:42
Medlem
Papa.Ubus avatar
Visst finns det trend-bdsm utövare, men de brukar sällan vara långvariga eller särskilt seriösa. Tror att det är som de flesta sexuella preferenser, att det är svårt att hitta avgörande faktorer, vissa blir homosexuella, andra subs eller doms.
Citera
2014-10-14, 23:48
Medlem
Knotknets avatar
Jag har märkt att det i många fall bland framförallt undergivna personer, är kontrasten mellan sitt vardagliga jag, och sitt sexuella jag som ger den sexuella kicken. Exempelvis kvinnor som framstår som " dominanta" i din vardag eller sitt arbete vill vara väldigt undergivna när de har sex. Det kan vara en förklaring. Kontrasterna.
Citera
2014-10-15, 00:59
Medlem
XDomUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag har märkt att det i många fall bland framförallt undergivna personer, är kontrasten mellan sitt vardagliga jag, och sitt sexuella jag som ger den sexuella kicken. Exempelvis kvinnor som framstår som " dominanta" i din vardag eller sitt arbete vill vara väldigt undergivna när de har sex. Det kan vara en förklaring. Kontrasterna.

Det är ganska vanligt, men jag skulle inte säga att anledningen till att man är undergiven sexuellt är att man framstår som dominant i vardagslivet. Jag har varit med undergivna kvinnor som framstått dominanta, neutrala och undergivna i vardagslivet, så jag tror inte att kontrasterna är en gemensam nämnare för undergivna kvinnor eller personer.
Citera
2014-10-15, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karilarare
Jag är tjej och var mobbad under min barndom. Jag är oftast "dominerande", vilket jag tycker är något negativt med tanke på att jag vill bli "kontrollerad", jag vill vara den undergivna

Tråkigt att höra att du också blev mobbad. Intressant det du skriver, på vilket sätt är du dominant? Det låter som du är dominant naturligt men kan det vara så att du vill känna på kontrasterna som en del skriver här? Utveckla din text
Citera
2014-10-15, 09:28
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet

Jag ligger ju inte med kvinnor så jag kan inte svara på hur kvinnor fungerar. Dock kan man se det där draget hos män som i sitt vardags- och yrkesliv har mycket ansvar och därmed tvingas anta en dominant roll. De on top jämt och ständigt och kan tycka om att i sängen bara åka med och låta någon annan tala om vad som ska göras.

Men visst, det finns män på höga samhälleliga positioner som gillar att dominera och smiska. Men de män jag har legat med och som verkligen har gått igång på att dominera mig har levt ordinära liv. Två av dem har dessutom haft framtoningen schysst "trendvänsterfeministhipstersnubbe". Och ja, det är väl kontrasterna de går igång på.

Jag tror inte att man behöver analysera och fundera så mycket över varför man tänder på det man tänder på. Men jag har åtminstone kunnat se ett mönster i mina relationer. Män som inte är rädda att förlora sin manlighet för att de låter kvinnan vara on top är ofta män som i vardagen har en dominant roll.
Citera
2014-10-15, 13:49
Medlem
XDomUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empoisonne
Jag ligger ju inte med kvinnor så jag kan inte svara på hur kvinnor fungerar. Dock kan man se det där draget hos män som i sitt vardags- och yrkesliv har mycket ansvar och därmed tvingas anta en dominant roll. De on top jämt och ständigt och kan tycka om att i sängen bara åka med och låta någon annan tala om vad som ska göras.

Men visst, det finns män på höga samhälleliga positioner som gillar att dominera och smiska. Men de män jag har legat med och som verkligen har gått igång på att dominera mig har levt ordinära liv. Två av dem har dessutom haft framtoningen schysst "trendvänsterfeministhipstersnubbe". Och ja, det är väl kontrasterna de går igång på.

Jag tror inte att man behöver analysera och fundera så mycket över varför man tänder på det man tänder på. Men jag har åtminstone kunnat se ett mönster i mina relationer. Män som inte är rädda att förlora sin manlighet för att de låter kvinnan vara on top är ofta män som i vardagen har en dominant roll.

Jag håller med dig om att man inte behöver analysera det för mycket, och ska man analysera det, så ska man göra det grundligt. Mönstret i dina relationer kan lika gärna vara en produkt av vad du attraheras av och inte ett mönster hos dominanta eller undergivna män.

Sedan tror jag att det här med kontraster är en drivkraft hos vissa, men jag ser det inte som en anledning till varför man antar en dominant eller undergiven roll sexuellt. Jag har själv stött på en hel del kvinnor som intar en dominant roll socialt och en undergiven roll sexuellt men det finns många fler variabler än det att ta hänsyn till om man ska analysera det. En viktig sådan är samhällets förväntningar.

Jag har erfarenhet av flera fall där kvinnan har inre strider med vad som förväntas av henne av samhället och hur hon identifierar sig själv. Jag tror att många undergivna kvinnor slåss med detta inombords. Det ska tilläggas att vänner inte är speciellt hjälpande i denna situationen eftersom de oftast antar samhällets syn att det inte ska finnas skillnader mellan män och kvinnor och att alla oavsett ålder, kön, bakgrund ska tycka samma om mycket och inte särskilja sig.
Citera
2014-10-15, 13:59
Medlem
XDomUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lielle
Hej!

Svaret här är att det inte finns någon här som kan svara för din speciella situation. Det finns dominanta och undergivna personligheter som är medfödda, och givetvis kan läggningar och attraktioner påverkas av erfarenheter, uppväxt, relationer och allt annat som man genomgår i livet.

Vill du ha svar på dina frågor för din egen läggning så får du söka svar hos någon med stor kunskap om ämnet, förmodligen någon professionell. Själv är jag en dominant man, trivs utmärkt med det och accepterar att jag dels har en medfödd dominant personlighet och dels har utvecklat den under min livstid. Jag behöver varken svar eller har några frågor om varför, så jag kör vidare. Lite som om man har ett jobb man trivs med. Då har man ju hittat rätt och det är bara att fortsätta. Det är väl snarare om om man är i obalans eller vantrivs man börjar grunna.

Jag tror att dina tankar är vanligare hos undergivna kvinnor än hos t ex dominanta män. Flickan jag äger har i hela sitt liv grunnat på detta, haft en inre strid om detta och skämts för detta. Per definition skulle t ex en dominant man aldrig komma på tanken att ha en inre strid om sin dominanta läggning, än mindre skämmas för den. Det är ju inget som dominanta personligheter gör. Dominanta personligheter tar det dom vill ha, och hur andra upplever det är inte något vi ägnar speciellt mycket tid åt. Skam är nog en känsla vi inte upplever.
Citera
2014-10-15, 14:31
Bannlyst
Blev mobbad och utanför i skolan. Även av tjejer. Fruktansvärt dåligt självförtroende bland dom och ofta undergiven rent psykiskt. Sen hade jag en kontrollerande morsa också.
Citera
2014-10-15, 15:14
Medlem
XDomUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
Blev mobbad och utanför i skolan. Även av tjejer. Fruktansvärt dåligt självförtroende bland dom och ofta undergiven rent psykiskt. Sen hade jag en kontrollerande morsa också.

Ja, men anekdotiska bevis som dessa är inget som styrker att undergivenhet har sin grund i dessa upplevelser. Man kan hitta anekdotiska bevis på att mobbade personer utvecklar en dominant läggning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in