• 1
  • 2
2005-09-10, 18:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Zlatan är sur på aftonbladet igen för att de skrev att han ville spela för Bosnien.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/...696488,00.html
De skriver t.ex.
Citat:
Sportmagasinet har tidigare varit i kontakt med det bosniska förbundet, som bekräftar historien.
- Zlatan Ibrahimovic? Ja, det stämmer att han var här med sin pappa.

Erik Niva brukar ju vara insatt, men när Zlatan säger (http://expressen.se/index.jsp?a=434075) att:
Citat:
Jag har bara varit i Bosnien en gång med pappa, då var jag åtta år. När jag var junior var det någon från Bosniens förbund som frågade om jag ville följa med på en turné med utvecklingslaget.
- Jag hade ingen som helst lust. Jag hade redan spelat i svenska U18-landslaget.
...
Det är namn på ungdomstränare jag aldrig hört talas om. Namn på folk i Bosniens förbund jag aldrig träffat. Det är helt sjukt.

så lämnar det inte så mycket utrymme för tolkningar. Antingen har Zlatan besökt fotbollsförbundet i Bosnien eller så har inte det.
Någon som har läst S-artikeln?
Har AB skjutit sig i foten med en oseriös artikel eller finns det ett korn av sanning i den?

Det som talar mot det hela är väl att Zlatan blev stjärna i MFF ganska sent (17-18?) och att det såvitt jag förstår fanns andra spelare som dominerade mer i MFF på den tiden.
2005-09-10, 18:56
Bannlyst
Bra att zlatan talar klarspråk och sätter aftonhoran på plats.

Jag tycker det är ganska allvarligt att insinuera att zlatan skulle vara en landsförädare.
2005-09-10, 19:00
Medlem
RedXs avatar
Hehe, de kanske förväxlar honom med Zlatan Muslimovic som hade både svenskt och bosniskt medborgarskap men som valde att lira för Bosnien. Jag tror att han också är född 1981...
2005-09-10, 19:08
Bannlyst
Jag å min sida skulle ha full förståelse för en ung fotbollskille med rötter i flera länder om han lyssnade på anbud ifrån andra länders förbund för att själv få en optimal exponering och möjlighet till landslagsuppdrag osv. Sån är fotbollen idag, inget konstigt med det alls enligt mig.

Ska man döma av artiklarna tycker jag Zlatan ska ha 100% respekt för det han säger:

Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Under samtalet understryker Zlatan flera gånger sin stolthet över att vara svensk.
- Detta är smutskastning. Jag är upprörd, ledsen och sårad. Ett allvarligt påhopp. Jag måste försvara mig. Om syftet är att knäcka mig kommer de inte att lyckas.
- Jag har inte talat med Aftonbladet på snart två år och kommer aldrig att göra det.

Jag skiter i om Zlatan är etnisk muslim, Holländare, Tysk, Nigerian, Upplänning eller vad fan som helst. Han är en snubbe i 20-årsåldern med världen för sina fötter och är stolt över att spela i Svenska landslaget. Det räcker fanimig för mig.

Zlatan är Zlatan och Zlatan är Svensk och det är så jävla stort att det fattar ni inte. Det finns ju en anti-Zlatan lobby här på FB som hävdade efter och under EM att Zlatan aldrig skulle komma vidare från Ajax. Var är ni nu i debatten ni som kan fotboll? Har ni verkligen inget att tillföra?? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.
2005-09-10, 19:22
Bannlyst
Jag skulle flippat ut totalt om någon ifrågasatte mina motiv.

Här ger han allt..och vad får han för det?

Det är klart man lackar.
2005-09-10, 19:23
Medlem
Zog Ruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gisburne
Det är ju så typiskt att Zlatan reagerar som han gör. Ingen har påstått att han skulle vara en landsförrädare, ändå flippar han ur. Invandrarkillar kan helt enkelt inte hantera kritik. En liten antydning så står deras heder på spel. Patetiskt.

Det var ett väldigt generellt antagande och ett fasligt raljerande på dig. Patetiskt.

Aftonbladet har inte många rätt och de har det knappast nu heller.
2005-09-10, 19:44
Bannlyst
Jag skulle ha blivit minst lika lack.

De flesta skulle ha blivit det.
2005-09-10, 19:46
Medlem
Duerfians avatar
Zlatan känner stolthet i att spela i landslaget. Aftonbladet försöker insinuera att han valde svenska landslaget som ett B- eller C-alternativ. Att sedan aftonbladet är sura på Zlatan för att han inte pratar med dom gör det bara värre.
2005-09-10, 19:47
Medlem
Gisburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Då menar du att varenda person som inte är svensk har dåligt temperament, eller kanske bara de som flyttar till Sverige?
Nej, så menar jag inte alls. Jag menar bara att många invandrarkillar har svårt att hantera kritik.
2005-09-10, 19:50
Medlem
Nina Hartleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Av hans uttalande att döma så verkar det som att han menar en spelare som tillhör de absolut största genom tiderna, dvs Maradona, Pelé, van Basten och några till. Och till den divisionen har Zlatan fortfarande en bit kvar.

Visst har han det. Men redan nu är han en av de mest framgångsrikaste svenskarna som satt på sig ett par fotbollsskor. Trodde helt klart att han hade en alldeles för avig spelstil för att lyckas i den absoluta toppen... Men så fel man kan ha. Han är en konstnär!
2005-09-10, 19:52
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerfian
Zlatan känner stolthet i att spela i landslaget. Aftonbladet försöker insinuera att han valde svenska landslaget som ett B- eller C-alternativ. Att sedan aftonbladet är sura på Zlatan för att han inte pratar med dom gör det bara värre.

Nja, Aftonbladet försöker väl snarare insinuera att Zlatan funderade över vilket land han ville representera. Kom ihåg att Zlatan inte var ansedd som en supertalang förrän han var 19/20 - när han var 17/18 var han en mycket lovande spelare, men det var långt från säkert att han ens skulle komma upp i svensk landslagsnivå.

Bosnien är givetvis ett mycket sämre val om en spelare har kapacitet att spela i det svenska landslaget (ur en krasst objektiv synpunkt). Zlatan har ju levt hela sitt liv i Sverige och det finns inget tvivel i mina ögon om att Sverige var hans förstahandsalternativ. Om han snackade med det bosniska fotbollsförbundet så är det väl ingen skandal? Han valde ju trots allt Sverige.

Och hade han valt Bosnien så hade det varit hans ensak. Han har ingen skyldighet gentemot det svenska folket.
2005-09-10, 19:52
Medlem
Gisburnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomnia
Vad baserar du det på? Detta enkla fall? När vänder Zlatan sig till medierna annars? Han undviker dem så mkt han kan skulle jag vilja säga.
Han bojkottar ju t.ex. Aftonbladet p.g.a. att han känner sig illa behandlad av just den tidningen. Men ärligt talat; vad har AB gjort mot Zlatan? Aftonbladet har alltid höjt Zlatan till skyarna, och gör det fortfarande.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in