2014-10-15, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Tittar vi istället på utdelade uppehållstillstånd 2013 så blir bilden nattsvart. Då delade vi nämligen ut 116 587 uppehållstillstånd (källa).

Av dessa var ca 28 000 arbetskraftsinvandrare eller studenter. Resten var flyktingar eller anhöriga.
Det känns lagom underligt att kalla danskar i Sverige för "flyktingar eller anhöriga" 28 438 flyktingar, 10 673 anhöriga till flyktingar, totalt 39 111 personer.

Citat:
Nåt som inte syns i statistiken över utlandsfödda eller uppehållstillstånd är alla asylsökande som kom under andra halvan av 2013. De som inte hann få uppehållstillstånd under 2013 är inte heller folkbokförda, och är därmed inte med i statistiken som utlandsfödda.
Att räkna asylsökande i stället för utdelade uppehållstillstånd till asylsökande tror jag inte är så givande.

Citat:
Dagens invandring är till största delen från dåligt fungerande länder i afrika och mellanöstern. Du menar väl ändå inte att barnen i gettoskolorna kommer att bli nettobetalare till systemet i någon nämnvärd omfattning?
Hur kom du fram till det? Du talar om 40 000 invandrare från dessa områden. Av de utdelade uppehållsrätterna var det 40 000 som delades ut till flyktingar och deras anhöriga. Det är 33,5 %.

Citat:
Edit: Jag hoppas jag har fel på nåt grundläggande sätt. Men hur? Jag köper inte riktigt att många invandrare kommer att flytta hem på ålderns höst, eller att deras barn i stor grad kommer att bli högutbildade.
Det står ju att svenskar med två föräldrar födda utomlands har en sysselsättningsgrad à 80 %, jämfört med 86 % för svenskar med två svenskfödda föräldrar. Skillnaden är inte så stor...
Citera
2014-10-15, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech201
OK, så när du skriver:

och:

Så menar du något helt annat och att mitt resonemang om konkurrensutsatt svensk arbetskraft då bara skapar dyra arbetslösa svenskar istället för dyra arbetslösa invandrare är fel varför då? Du erbjuder så sparsamt med information om dina tankar att man tvingas gissa sig till 90% och du gör ingenting för att fylla luckorna, vilket gör det lätt att misstänka att resterande 90% är just luckor som du inte tänkt igenom.
Nej, jag menar inte något helt annat.

Citat:
Ja, enligt min erfarenhet används invandrare redan idag som lönesänkare. Inom byggsektorn anlitar man t.ex. billigare arbetskraft från öst
Det har jag gjort. Inte för att det var billigare arbetskraft, utan för att de arbetade så snabbt och effektivt vilket gjorde det billigare totalt sett.

Citat:
och även inom offentlig sektor anställer man invandrare som har lägre lönekrav och lägre krav på arbetsmiljön än svenskar.
Kan du ge konkreta exempel på det?

Citat:
Inom restaurangbranschen, städbranschen, frisörbranschen och taxibranschen är det också vanligt,
Då kan du väl visa det, att invandrare tjänar mindre än svenskar för samma jobb?

Citat:
inte bara med utländsk låglönearbetskraft utan även med svart arbetskraft och utnyttjande av t.ex. illegala invandrare. Baltiska åkerier konkurrerar ut svenska med sina låga löner, även om de inte är anställda i Sverige, så nog agerar utländsk arbetskraft lönesänkare både genom sina anställningar inom Sverige och verksamhet i Sverige med anställning utomlands.
Tycker du att det är exempel på "lika villkor"?

Citat:
Effekterna ses också om man ser på genomsnittsinkomster för svenskfödda respektive utrikes födda, detta gäller alltså de som HAR en förvärvsinkomst och inte snittet om man inkluderar alla arbetslösa:

http://www.tino.us/2014/08/invandrares-inkomster-fran-arbete-och-foretagande-ar-41-procent-lagre-an-infoddas/

Utrikes födda som arbetar har ändå en genomsnittlig förvärvsinkomst som ligger mer än 40% lägre än snittet för svenskfödda.
Får de lägre lön än svenskar för samma jobb?

Citat:
Om det inte var en svår fråga så vore det väl lätt att definiera vad du menar med samma förutsättningar, men det var tydligen för svårt. Om din fråga var "har två exakt lika människor samma förutsättningar", då har du redan besvarat frågan. Kan en kvinna vara lika bra brandman som en man, om de har exakt samma förutsättningar? Jag förstår inte övningen i teoretiska resonemang och hypotetiska scenarion. Vad har du emot verkligheten?
Hur ser skillnaderna ut mellan invandrares och svenskars betyg om man delar upp grupperna i undergrupper. I stället för att ta invandrare och svenskar, hur ser det ut mellan invandrare och svenskar som bor i Rinkeby? I Djursholm? Hur ser skillnaderna ut om man ser till föräldrarnas utbildningsnivå? Inkomstnivå? Det här är grundläggande förståelse.

Citat:
Systemet lämnar nog en hel del att önska, absolut, men att låtsas som om det vore egalt om vi tog emot högutbildade tyskar eller somaliska pirater är ju befängt. Andra länder anpassar invandringen efter behovet och försöker inte efterkonstruera ett behov efter hur invandringen ser ut. Människorna är ju själva huvudproblemet här. Man blandar inte olika kulturer, religioner, seder, bruk och värderingar hipp som happ och tror att det handlar om en för inflexibel arbetsmarknad när kongolesiska schamaner inte integreras lika sömlöst som den danske läkaren. Vilket är resonemanget man hamnar i om man hävdar att människorna inte är problemet.
Vad är det som gör att människorna är ett problem?

Citat:
När det gäller invandrare så finns det många som själva bidrar och som jag gärna bidrar till i gengäld, även om de inte är nettoinbetalare. Nu har vi dock tagit emot alldeles för många aggressiva och samhällsdestruktiva invandrare från främst arabvärlden som undergräver hela solidariteten i samhället och den tidigare positiva synen på invandrare. Säga vad man vill om svenska slöa ungdomar, men inte fan åker de och krigar för islamska staten och hugger huvudet av folk. När detta blivit ett "svenskt" problem är det något som gått extremt fel och även om extremister utgör ett numerärt fåtal så är de bara toppen av ett större isberg av värderingar och tankesätt som inte är kompatibla med Sverige och västvärlden i den tappning vi är vara vid.
Hur många ISIS-soldater har svenskt pass?

Citat:
Vi har öppnat våra hjärtan och fått en våg av grov kriminalitet och otrygghet i gengäld, hela områden förlorade och våra barn blir rånade av invandrargäng som inriktar sig särskilt mot svenska lätta offer. Alla hjärtan har en gräns där de blir till is och sten. Det är inget "en mer dynamisk arbetsmarknad" kommer ändra på, för det finns andra värden som är viktigare, som att känna sig trygg och bekant med sin omgivning och sina medmänniskor. Få svenskar kan ärligt påstå att det är så de känner när de hamnar i en förort omgivna av slöjor, burkas och stackato-arabiska som får det att låta som om alla är konstant förbannade, oavsett hur mycket de senare säger sig älska olika från hemmets trygga vrå bland sina svenska grannar.
Din rasism förblindar dig.

Citat:
Inskränkt eller ej, det är fortfarande normen. Att vara lojal mot samhället är i vart fall ett steg mindre inskränkt än att vara lojal endast mot familjen eller klanen. Sverige har haft en i princip unik lojalitet mot samhället, som gett oss vår generösa välfärdsstat och höga tolerans för höga skatter och stort statligt inflytande. Något som varit framgångsrikt, då Sverige legat i världstoppen vad gäller i princip alla välfärdsparametrar under lång tid. Detta krackelerar förstås när vårt sociala klister löses upp och våra invandrare har snarast en misstro mot allt statligt och kommer från länder med utbredd korruption, vilket knappast kan förväntas stärka solidariteten och samhällstron.
Samtidigt förespråkar du att man ska vara generös mot familjen/klanen svenskar, i stället för mot samhället...
Citera
2014-10-15, 12:30
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Hur ser skillnaderna ut mellan invandrares och svenskars betyg om man delar upp grupperna i undergrupper. I stället för att ta invandrare och svenskar, hur ser det ut mellan invandrare och svenskar som bor i Rinkeby? I Djursholm? Hur ser skillnaderna ut om man ser till föräldrarnas utbildningsnivå? Inkomstnivå? Det här är grundläggande förståelse.
Att komma på förklaringsmodeller gör ingen skillnad på vad som händer i verkligheten.
Vi vet att ickevita invällare som grupp betraktat alltid har sociala problem, sämst utbildning, sämst skolresultat, sämst sysselsättningsgrad, överrepresenterade i kriminalitet, överutnyttjande av gemensamma resurser mm mm mm mm.

Oavsett hur vi väljer att förklara och komma med teorier om varför det är på ett visst vis så kommer verkligheten fortfarande vara vad verkligheten är.
De ickevita kommer fortfarande att vara ett problem oavsett hur många utredningar vi tillsätter för att öka "förståelsen".
Dylikt trams har tjafsats i mer än tjugo år och problemen minskar liksom inte för det.

Den enda effektiva lösningen är att avlägsna alla ickevita från svensk mark. Väljer vi att ha dem kvar måste vi luta oss åt alla dessa ständiga förklaringsmodeller, kvotera, ösa extraresurser över dem, leva med att de är mycket mer kriminella och överrepresenterade i samhällsproblem och sedan tillägna en oproportionellt hög andel av budgeten för att finansiera det hela.

Men du vet bättre. Du sitter på "förståelse". Du sitter på de rätta förklaringarna precis som man satt på de rätta förklaringarna för tjugo år sedan, för tio år sedan, för fem år sedan......
Citera
2014-10-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Det är klart att högermedia inte vill kännas vid Reinfeldts och Borgs bankruttpolitik.

Tillhör även samtliga av världens kreditinstitut som ger Sverige toppbetyg denna konspiration riktad mot Maggan?

Nej, det blir bara löjligt. Vad Sveriges finanser är tämligen lättredovisat. Detta är bara bjäbb från S för att berättiga att man tar bort överskottsmålet. Något som var dyrt och heligt när Alliansen satt vid makten.
Citera
2014-10-15, 13:09
Medlem
Citat:
Kan du ge konkreta exempel på det?
Då kan du väl visa det, att invandrare tjänar mindre än svenskar för samma jobb?
Tycker du att det är exempel på "lika villkor"?
Får de lägre lön än svenskar för samma jobb?

För att vara någon som alldeles nyss pratade sig varm för en mer dynamisk arbetsmarknad där arbetsgivaren och arbetstagaren själva ska ställa upp avtalen så verkar du väldigt fokuserad på lika villkor och samma lön. Om du ska låta som en fackrepresentant och förespråkare av kollektivavtal så förstår jag inte var dina dynamiska effekter kommer in i spelet eller hur din version skiljer sig märkbart från dagens system.

Jag visade nyss att utrikes födda har en snittinkomst från förvärvsarbete som är över 40% lägre än svenskföddas, vilket visar att de har lägre löner. Om det är för samma arbete eller hela skillnaden förklaras av en kompetensskillnad framgår inte. Den forskning som finns visar dock att lönen för låginkomsttagare sjunker med invandringen av lågutbildad arbetskraft, som du som nationalekonom säker redan vet...

http://cis.org/immigration-and-the-american-worker-review-academic-literature
http://www.migrationobservatory.ox.ac.uk/briefings/labour-market-effects-immigration

Citat:

Det vore absolut intressant att se och jag skulle välkomna sådan statistik, men den finns inte tillgänglig vad jag vet. Inte för vanliga dödliga i vart fall. Oavsett så kommer inte en invandrare höja sin kompetens för att han flyttar från Rinkeby till Djursholm, däremot kan han så småningom flytta från Rinkeby till Djursholm om han är kompetent. Som jag redan förklarat spelar det ingen roll hur våra utrikes födda skulle prestera om de utgjordes av akademiker när de inte gör det. Många som saknar utbildning gör det säkert av andra anledningar än bristande förmåga, men samtidigt är det också så att det inte är alla som har förmågan. Vi är inte alla lika och det finns inte mycket (något?) som talar för att det är den kognitiva eliten som väljer Sverige.

Citat:
Vad är det som gör att människorna är ett problem?

Utbildningsgrad, språk, kvinnoförakt, machokultur och andra kulturella problem, vidskepelse, rasism och svenskförakt, ovilja eller oförmåga att bli en del av svenska samhället, bosätta sig i västland samtidigt som man föraktar västerländska värderingar för att nämna några uppenbara. Men du tänker dig fortfarande att alla problem förklaras med att arbetsmarknaden inte är tillräckligt dynamisk? Fast du sätter en gräns för dynamiken där alla ska ha samma förutsättningar och samma lön för samma arbete...

Citat:
Hur många ISIS-soldater har svenskt pass?

För många.

Citat:
Din rasism förblindar dig.

OK, tack för analysen, den enda du kommit med hittills bland dina många one-liners.

Citat:
Samtidigt förespråkar du att man ska vara generös mot familjen/klanen svenskar, i stället för mot samhället...

Jag förespråkar att svenska välfärden går till svenska medborgare och att ribban för vad som krävs för att bli svensk medborgare höjs rejält. Detta för att trygga en långsiktigt hållbar utveckling. Istället för att, som nu, driva utgifterna i taket när vi hade behövt motsatsen. Dock något sent för detta. Svenska skattemoralen lär urholkas med rekordfart samtidigt som svensken är fast i det solidariska och jämställda tänket där golvet ska vara högt för de som har det sämst, det kommer ge upphov till smärtsam kognitiv dissonans hos många.
Citera
2014-10-15, 14:57
Medlem
Citat:
För att vara någon som alldeles nyss pratade sig varm för en mer dynamisk arbetsmarknad där arbetsgivaren och arbetstagaren själva ska ställa upp avtalen
Var det så jag skrev?

Citat:
så verkar du väldigt fokuserad på lika villkor
Tycker DU att det är en bra idé med riktade åtgärder där man subventionerar invandrare eller långtidarbetslösa?

Citat:
och samma lön.
Jag undrar om det du påstår stämmer, t ex att det offentliga betalar och behandlar invandrare sämre än svenskar. Du verkar ganska ovillig att svara på frågan...

Citat:
Om du ska låta som en fackrepresentant och förespråkare av kollektivavtal så förstår jag inte var dina dynamiska effekter kommer in i spelet eller hur din version skiljer sig märkbart från dagens system.
Facken är per definition emot lika villkor.

Citat:
Jag visade nyss att utrikes födda har en snittinkomst från förvärvsarbete som är över 40% lägre än svenskföddas, vilket visar att de har lägre löner. Om det är för samma arbete eller hela skillnaden förklaras av en kompetensskillnad framgår inte. Den forskning som finns visar dock att lönen för låginkomsttagare sjunker med invandringen av lågutbildad arbetskraft, som du som nationalekonom säker redan vet...

http://cis.org/immigration-and-the-american-worker-review-academic-literature
http://www.migrationobservatory.ox.ac.uk/briefings/labour-market-effects-immigration
"The available research further shows that any adverse wage effects of immigration are likely to be greatest for resident workers who are themselves migrants. This is because the skills of new migrants are likely to be closer substitutes for the skills of migrants already employed in the UK than for those of UK-born workers. Manacorda, Manning and Wadsworth (2012) analyse data from 1975-2005 and conclude that the main impact of increased immigration is on the wages of migrants already in the UK."

Det skadar inte att läsa det man länkar till.

Citat:
Det vore absolut intressant att se och jag skulle välkomna sådan statistik, men den finns inte tillgänglig vad jag vet. Inte för vanliga dödliga i vart fall. Oavsett så kommer inte en invandrare höja sin kompetens för att han flyttar från Rinkeby till Djursholm, däremot kan han så småningom flytta från Rinkeby till Djursholm om han är kompetent. Som jag redan förklarat spelar det ingen roll hur våra utrikes födda skulle prestera om de utgjordes av akademiker när de inte gör det. Många som saknar utbildning gör det säkert av andra anledningar än bristande förmåga, men samtidigt är det också så att det inte är alla som har förmågan. Vi är inte alla lika och det finns inte mycket (något?) som talar för att det är den kognitiva eliten som väljer Sverige.
Tror du att det är det man tittar efter när man jämför på det sättet?

Citat:
Utbildningsgrad, språk, kvinnoförakt, machokultur och andra kulturella problem, vidskepelse, rasism och svenskförakt, ovilja eller oförmåga att bli en del av svenska samhället, bosätta sig i västland samtidigt som man föraktar västerländska värderingar för att nämna några uppenbara. Men du tänker dig fortfarande att alla problem förklaras med att arbetsmarknaden inte är tillräckligt dynamisk? Fast du sätter en gräns för dynamiken där alla ska ha samma förutsättningar och samma lön för samma arbete...
Problemet med människorna är alltså dina förmodar.

Citat:
För många.
Hur många bidragande individer är det värt att hindra en person som i framtiden riskerar att bli radikaliserad från att få svenskt pass?

Citat:
Jag förespråkar att svenska välfärden går till svenska medborgare och att ribban för vad som krävs för att bli svensk medborgare höjs rejält. Detta för att trygga en långsiktigt hållbar utveckling. Istället för att, som nu, driva utgifterna i taket när vi hade behövt motsatsen. Dock något sent för detta. Svenska skattemoralen lär urholkas med rekordfart samtidigt som svensken är fast i det solidariska och jämställda tänket där golvet ska vara högt för de som har det sämst, det kommer ge upphov till smärtsam kognitiv dissonans hos många.
Som sagt, du har samma klan-tänk som du säger är negativt. Du är inkonsekvent.
Citera
2014-10-15, 15:54
Medlem
Citat:
Jag undrar om det du påstår stämmer, t ex att det offentliga betalar och behandlar invandrare sämre än svenskar. Du verkar ganska ovillig att svara på frågan...

Ja, det är verkligen jag som är ovillig att svara på frågor här... Hur som helst skulle du knappast acceptera mitt ord bara för att jag exemplifierade med egna erfarenheter så finns ingen mening med att göra det. Här är en artikel bland många som berör löneskillnaderna:

Citat:
Det mest anmärkningsvärda och det som förvånade mig mest var att personer med utländsk bakgrund från de här länderna rear ut sin arbetskraft så mycket billigare än om man är svensk. Det finns goda möjligheter för arbetsgivare att köpa god kompetens till ett billigt pris, säger Ulf Andréasson.

Av de undersökta yrkesgrupperna var löneskillnaden störst bland civilingenjörerna. I genomsnitt skilde det drygt 9 000 kronor i månaden mellan en svenskfödd och en invandrad civilingenjör, som kommit till Sverige i vuxen ålder.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=577351

Citat:
Det skadar inte att läsa det man länkar till.

Citat:
For American workers, immigration is primarily a redistributive policy. Economic theory predicts that immigration will redistribute income by lowering the wages of competing American workers and increasing the wages of complementary American workers as well as profits for business owners and other “users” of immigrant labor. Although the overall net impact on the native-born is small, the loss or gain for particular groups of the population can be substantial.

Citat:
UK research suggests that immigration has a small impact on average wages of existing workers but more significant effects along the wage distribution: low-wage workers lose while medium and high-paid workers gain

Citat:
Research does not find a significant impact of overall immigration on unemployment in the UK, but the evidence suggests that immigration from outside the EU could have a negative impact on the employment of UK-born workers, especially during an economic downturn.

Citat:

Vad man tittar efter är oväsentligt i förhållande till hur verkligheten ser ut, hur svårt är det att begripa? Om man jämförde sysselsättningsgraden mellan alkoholiserade uteliggare och disputerade läkare och konstaterade att skillnaden försvann om man kompenserade för alkoholismen, bostadslösheten och utbildningsgraden, skulle det göra alkoholiserade uteliggare till något mer samhällsekonomiskt fördelaktigt?

Citat:
Problemet med människorna är alltså dina förmodar.

OK, visst, du har rätt. Det är inget fel på människorna, de är underbara och högfungerande. Det är Sverige det är fel på. Högproduktiva människor som bara råkar befinna sig på fel plats där det repressiva samhället agerar hämsko, till skillnad från i deras liberala hemtrakter. Lösningen är förstås att radikalt ändra på platsen nu när människorna har valt att bosätta sig här, inte att människorna väljer att bosätta sig på en plats bättre lämpad för deras särskilda förutsättningar och kompetenser.

Citat:
Hur många bidragande individer är det värt att hindra en person som i framtiden riskerar att bli radikaliserad från att få svenskt pass?

Eh, bidragande? När blev invandrarna, särskilt lågutbildade från tredje världen, nettobidragare? Åh nej, för att förhindra fler galna "svenska" jihadister så kanske vi skulle bli tvungna att begränsa invandringen av "bidragande" (du vet att det inte är synonymt med bidragsberoende va?) individer från tredje världen, ack och ve, det är inte värt det!
Citera
2014-10-15, 16:44
Medlem
Citat:
Ja, det är verkligen jag som är ovillig att svara på frågor här...
Ställer du frågor? Jag ser bara rasistiska utspel, konstiga slutsatser och ett allmänt raljerande från dig.

Citat:
Hur som helst skulle du knappast acceptera mitt ord bara för att jag exemplifierade med egna erfarenheter så finns ingen mening med att göra det. Här är en artikel bland många som berör löneskillnaderna:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=577351
Såja, det gjorde väl inte ont? Intressant att just civilingenjörer, ett yrke där arbetskraft saknas, hade högst skillnad. Och att du kände att det var det bästa exemplet med tanke på att du menar att invandrare INTE har sådana jobb...

Då gäller det att komma fram till vad denna löneskillnad beror på. Här vet jag att du inte riktigt hänger med, men försök. Hur ser arbetslivserfarenheten ut? Tid hos arbetsgivaren? Löneutveckling? Arbetsuppgifter? Ansvarsområden?

Citat:
Vad man tittar efter är oväsentligt i förhållande till hur verkligheten ser ut, hur svårt är det att begripa? Om man jämförde sysselsättningsgraden mellan alkoholiserade uteliggare och disputerade läkare och konstaterade att skillnaden försvann om man kompenserade för alkoholismen, bostadslösheten och utbildningsgraden, skulle det göra alkoholiserade uteliggare till något mer samhällsekonomiskt fördelaktigt?

Citat:
OK, visst, du har rätt. Det är inget fel på människorna, de är underbara och högfungerande. Det är Sverige det är fel på. Högproduktiva människor som bara råkar befinna sig på fel plats där det repressiva samhället agerar hämsko, till skillnad från i deras liberala hemtrakter. Lösningen är förstås att radikalt ändra på platsen nu när människorna har valt att bosätta sig här, inte att människorna väljer att bosätta sig på en plats bättre lämpad för deras särskilda förutsättningar och kompetenser.
Det är lite lustigt att du i din iver att häva ur dig främlingsfientligt blaj fullständigt ignorerar vad jag skrivit tidigare. Hade du haft en halv aning om vad det innebär hade du förstått att det hade inneburit en kraftigt minskad invandring av den typen som du tycker så illa om, en kraftigt minskad kostnad för invandring både direkt och indirekt... Kort sagt, du hade jublat. Som sagt, din rasism förblindar.

Citat:
Eh, bidragande? När blev invandrarna, särskilt lågutbildade från tredje världen, nettobidragare? Åh nej, för att förhindra fler galna "svenska" jihadister så kanske vi skulle bli tvungna att begränsa invandringen av "bidragande" (du vet att det inte är synonymt med bidragsberoende va?) individer från tredje världen, ack och ve, det är inte värt det!
Ditt klan-tänk igen... Tänk om du kunde se till samhällets bästa i stället för bara de du ser som din familj.
Citera
2014-10-15, 20:45
Medlem
Citat:
Det är lite lustigt att du i din iver att häva ur dig främlingsfientligt blaj fullständigt ignorerar vad jag skrivit tidigare. Hade du haft en halv aning om vad det innebär hade du förstått att det hade inneburit en kraftigt minskad invandring av den typen som du tycker så illa om, en kraftigt minskad kostnad för invandring både direkt och indirekt...

Tycker du ställer ovanligt bra frågor, tydligt från början att du är bättre påläst än t.ex. flertalet medlemmar i våran riksdag, även för en betongarbetare som undertecknad.

Vad som är svårare att begripa, är hur dessa förändringar faktiskt skall implementeras?
Friedman kunde på ett lättfattligt sätt berätta att marknaden bör avregleras och att "dagens" liberaler främst är liberala med användandet av skattemedel, redan innan Annie Lööf föddes. Likt förbannat röstas socialister och gröna vågare fram.

Sitter du inne på lösningar så skräd inte orden. Kompromisser beaktas naturligtvis också.
Citera
2014-10-15, 21:26
Medlem
Citat:
Såja, det gjorde väl inte ont? Intressant att just civilingenjörer, ett yrke där arbetskraft saknas, hade högst skillnad. Och att du kände att det var det bästa exemplet med tanke på att du menar att invandrare INTE har sådana jobb...

Jag tycker bara det är märkligt att jag ska sitta och behöva förklara de ekonomiska aspekterna och konsekvenserna för någon som påstår sig vara nationalekonom, man kan tycka att de här sakerna borde vara välkända för dig sedan länge. Så antingen är du pinsamt okunnig eller så sitter du och ropar "källa på det tack!" bara för att du inte har något annat att komma med. Det var ett av exemplen som kom först vid en enkel googling, inte vad jag tyckte var det bästa exemplet och jag har aldrig påstått att invandrare INTE har "sådana jobb". Arbetar och umgås själv med många högutbildade invandrare. Om något är mina personliga erfarenheter gravt snedvridna åt just det hållet, liksom för så många andra akademiker som därför tror att detta är representativt för invandringens, och invandrarnas, nettoeffekt på svenska samhället. Tyvärr har de fel.

Hur som helst lär vi inte komma längre än så här, oavsett hur långrandiga resonemang och hur många källor jag postar och oavsett hur många one-liners med frågetecken efter som du postar i retur. Tror vi bägge är för fast i föreställningen om den andres position för att det ska bli konstruktivt
Citera
2014-10-15, 23:54
Medlem
Sleeptalkers avatar
Sluta lipa i onödan ert jävla högervridna kaptitalistpack på Flashback.

... även om jag vet att det ändå är ert livsluft här i livet.

Alltså att lipa över Socialdemokraterna, eller över den så kallade vänstern.

Nu när högern förlorade - stort.

För efter två mandatperioder och åtta år med totalt högerpack i styret borde Sverige vara minst ett halvt föredöme för världen, eller hur?

Men det är Sverige ju verkligen inte.
Och inte det minsta lilla ens.
Varför inte?
Ultra-kapitalism och total utförsäljning av all välfärd av rubbet funkar ju inte.
Det borde även den minsta lilla kapitalist-fitta (ursäkta!) fatta. Framförallt i Sverige.
Sverige är inte ett mini USA - och kommer aldrig att vara.

Därför att Sverige var ett föredöme för världen när Olof Palme var statsminister och Socialdemokraterna styrde Sverige och Sverige tillhörde faktiskt ett av världens rikaste länder utan minsta lilla problem - och glöm aldrig det era jävla kapitalistluffare.

Normala människor har ögon att se med ser ni - och ingenting, jag säger ingenting, har blivit bättre för den vanliga arbetaren under Reinfeldt och Alliansen.
Utom för de redan rika i Sverige, då.

Därför Socialdemokraterna.
Citera
2014-10-16, 01:03
Medlem
Sleeptalkers avatar
Säger, eller erkänner, finansministern av Sverige att Sverige är bankrutt. Så är det väl så.
Om det är ordagrant sagt så.

Varför inte lita på henne?

Bara för att hon inte är borgare?

Tillåt mig hånle som en jävla hyena i så fall.

Om Sverige nu är bankrutt och kaputt så är det jävligt svårt för borgarna att skylla Stefan Löfven för det.

Snacka om att börja från rent bord i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in