Mästerverket "The Customer is Always Wrong" av Mimi Pond är en fantastiskt skriven och fängslande berättelse på lite över 400 sidor.
Madge jobbar som servitris under 70 - talet och på caféet är det fullt med hoppyknarkare, drogförsäljare, narkomaner och annat löst folk som både jobbar där och är stammisar. Serienovellen är så autentiskt skriven att det inte hade förvånat mig om det är en självbiografi. Karaktärerna är välskrivna och historien skoningslöst brutal, sorglig och samtidigt rolig.
Även om mitt liv som ung vuxen var långt ifrån den Madge fick, väcktes igenkänning flertalet gånger.
Inte bara årets bästa läsupplevelse, utan även en av de bästa serienoveller jag har läst.
Någon som läst andra verk av Mimi Pond?
Citat:
Ursprungligen postat av
schizophrenia
Det var en gång i Frankrike är nog de bästa serier som Albumförlaget har gett ut. Väldigt trevligt att de bestämde sig att ge ut de här albumen i Sverige. Högklassiga manus och mycket väl tecknat. I vissa album är kronologin uppbruten, medan man i andra får följa händelseförloppet i kronologisk ordning. Det funkar oavsett. Gillar att huvudpersonen, skrothandlaren
Joseph Joanovici, är en mångfasetterad människa som inte så lätt låter sig förklaras. Var han en motståndshjälte eller en "quisling"? På något sätt lyckades han vara både och. En fascinerande historia. Rekommenderas.
Tack för tipset! Har nu läst bokserien och kan bara hålla med dig.