Citat:
Ursprungligen postat av
roggeee
Vill inte missbruka trådens syfte men med undantag för Kalle Anka har jag i princip aldrig läst serier. Dock blivit lite nyfiken på sistone. Några rekommendationer? Vet att det är en väldigt bred fråga. Vet knappt ens vad jag skulle vilja läsa.

Som föregående talare säger, om du säger vilken genre du gillar så ska vi allt kunna hitta något åt dig.
Av din avatar att dömma har du bra smak när det gäller humor iaf. Nedan följer några rekommendationer inom genren "sjuk men bra humor".
Allt av Johnny Ryan, men bäst är nog hans Angry Youth Comix som finns i samlade volymerna Portajohnny, What're You Lookin' At?, Johnny Ryan's XXX Scumbag Party och Take a Joke.
Sam Hendersons serier. Inget vidare bra på att teckna men det spelar verkligen ingen roll då det är hans dialoger och handlingsförlopp som är det centrala. Vissa serier av honom kan liknas vid The Life and Times of Tim. Speciellt den om dilemmat med temadagar på kontoret, den serien skulle faktiskt lika gärna kunna vara ett avsnitt av The Life and Times of Tim då huvudpersonen oavsiktligt får allt och alla emot sig, precis som Tim.
Den spanske serietecknaren Marti gjorde på 80-talet väldigt bra serier som skulle kunna beskrivas som om David Lynch gjorde humor. Vet inte om de översatta versionerna är så lätta att få tag på dock. Svenska tidningen Pox översatte rätt många av hans serier på 80 och tidiga 90-talet. Fantagraphics har översatt och gett ut en samlingsvolym med hans serier om "The Cabbie".
Joan Cornellas serier som oftast är en sida långa. Alla dessa finns på nätet så det är bara att googla. Sjuka och oftast ganska politiskt inkorrekta ordlösa serier.
Lite svenska tips som kan vara lättare att få tag på:
Allt av Joakim Lindengren. Speciellt hans bisarra serier från 80 och 90-talet om Krystmarodören, Balkongståarn och de semi-självbiografiska serierna om Svenska Småbil och Rusdrycksföreningen.
Jan Stenmarks skämtteckningar. Dessa har du garanterat sett här och var på internet. De blir aldrig tråkiga.
Rocky av Martin Kellerman tar jag för givet att du känner till.
Orkar inte skriva några fler nu, men det finns ju oändligt mycket mer bra.