2014-10-12, 11:41
Medlem
-japp-s avatar
Hej!

Nu är det så att jag lyckades tvätta min bilnyckel i 40 grader (ca 30 min) , detta skedde i förrgår och när jag fick ut nyckeln så funkade allt helt normalt. Men igår så lämnade jag min bil stående i ca 12 timmar och när vi skulle starta bilen så sattes den igång och den kämpade för att komma startas helt och hållet men gick inte utan den bara stod å matade. Dom provade även att ladda batteriet med startkablar men det gav ingen effekt.

Är det pga tvätten inte bilen vill starta?
Isf vad kostar det?

All hjälp uppskattas.
Citera
2014-10-12, 11:57
Medlem
tjenare.knugens avatar
Det brukar sitta ett litet chip i nyckeln som läses av från bilens immobilizer för att bilen ska kunna starta. Kan vara så att du tvättat sönder nyckeln och förstörts inuti?

Har du ingen annan reservnyckel som du kan prova med?
Citera
2014-10-12, 12:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -japp-
Hej!

Nu är det så att jag lyckades tvätta min bilnyckel i 40 grader (ca 30 min) , detta skedde i förrgår och när jag fick ut nyckeln så funkade allt helt normalt. Men igår så lämnade jag min bil stående i ca 12 timmar och när vi skulle starta bilen så sattes den igång och den kämpade för att komma startas helt och hållet men gick inte utan den bara stod å matade. Dom provade även att ladda batteriet med startkablar men det gav ingen effekt.

Är det pga tvätten inte bilen vill starta?
Isf vad kostar det?

All hjälp uppskattas.

Vad är det för bilmodell och årsmodell?

I de flesta fall kan man enkelt koda in en ny nyckel sålänge man har en som fortfarande fungerar. Men om man INTE har en annan nyckel så blir det ofta dyrt eftersom man brukar få byta en eller flera elektronikboxar.
Citera
2014-10-12, 12:43
Medlem
-japp-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Vad är det för bilmodell och årsmodell?

I de flesta fall kan man enkelt koda in en ny nyckel sålänge man har en som fortfarande fungerar. Men om man INTE har en annan nyckel så blir det ofta dyrt eftersom man brukar få byta en eller flera elektronikboxar.

Det är en Reanult Megane 97 och nej det är ju de inte jag har
Citera
2014-10-12, 13:10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det är en Reanult Megane 97 och nej det är ju de inte jag har

You're screwed.

En fungerande nyckel krävs för att kunna programmera en ny. Annars måste man byta immobilizer-styrenhet och ECU (motorstyrdator), detta landar gissningsvis på över 10.000kr om du ber en auktoriserad renaultverkstad att göra det.

Du kan ju pröva att byta batteri i nyckeln, men jag tvivlar på att det hjälper.
Senast redigerad av EckiEcki 2014-10-12 kl. 13:15.
Citera
2014-10-12, 13:23
Medlem
-japp-s avatar
Citat:
You're screwed.

En fungerande nyckel krävs för att kunna programmera en ny. Annars måste man byta immobilizer-styrenhet och ECU (motorstyrdator), detta landar gissningsvis på över 10.000kr om du ber en auktoriserad renaultverkstad att göra det.

Ok, för har "halva" andra nyckeln, bara metallbiten som fattas på den.. Räcker det?
Citera
2014-10-12, 13:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ok, för har "halva" andra nyckeln, bara metallbiten som fattas på den.. Räcker det?

Omöjligt att svara på utan att se ur innanmätet ser ut. Det finns ett par olika nycklar beroende på utrustningsnivåer. Men ja, om transpondern i den andra nyckeln funkar så bör det gå att lösa.
Citera
2014-10-12, 13:51
Medlem
Pröva ha nycklarna tillsammans när du startar. Funkar de går de att programmera ny nyckel.
Citera
2015-02-05, 22:22
Medlem
Lite nyfiken på hur du löste problemet.

Tänkte ge ett tips från en annan tråd:

Hör med CarKey (www.carkey.se) i Linköping, de fixade nya bilnycklar till min Renault Laguna när båda mina gav upp till ett mycket bättre pris än Renault. Men förmodligen kostar det väl lika mycket som bilen är värd när den är lite till åren.
Citera
2015-02-07, 11:28
Medlem
Citat:
You're screwed.

http://www.a6las.se/

Dessa klarar av att göra en nyckel utan att ha en fungerande nyckel, vet han förklarade en gång och han hade någon specialprogram som han kopplade upp sig direkt till bilen och fick all information där för att kunna göra en fungerande nyckel.

Själv gjort en "omöjlig" nyckel där till min 250cc utan att ha den specialfärgade huvudnyckeln som Piaggio alltid har, har hört från flera där folk kunnat göra extra nycklar när deras märkesverkstad har sagt att det är omöjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in