2014-10-12, 06:30
Avslutad
Många, skrämmande många, verkar ju vilja dö. Mångmiljontals, snackar vi. Massdöd, mass-själv-mord, masshysteri. Åtminstone vill många, eller icke-vill, något som man brukar benämna . Kanske är detta dö en handling? Kanske är det något annat.

Varför vill man dö?
Citera
2014-10-12, 06:33
Medlem
Riddarhusets avatar
För att slippa leva tror jag är den i särklass vanligaste orsaken.
Citera
2014-10-12, 06:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
För att slippa leva tror jag är den i särklass vanligaste orsaken.

Och varför vill man slippa leva? Du tycker inte "att dö" och "slippa leva" är synonyma?
Citera
2014-10-12, 06:41
Medlem
commercialvalues avatar
Varför skulle man inte vilja befrias från det oundvikliga lidandet som livet innebär?
Citera
2014-10-12, 06:45
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Och varför vill man slippa leva? Du tycker inte "att dö" och "slippa leva" är synonyma?
För det mesta vill man nog dö för att slippa leva ja. Men det finns säkert de som vill dö för att det blir bättre då utan att det för den skull är olidligt att leva; man kommer till himlen, man kommer in i en ny värld, man får 70 jungfrur, man gör en god gärning och offrar sitt liv, man kan återfödas till något bättre, man slipper vara någon till last etc
Citera
2014-10-12, 06:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhlmeyn
Ok jag ger mig. Rök på du tills ögonen trillar ut. Heeejdååå....

Jag röker inte. Ja, hej då.

Citat:
Ursprungligen postat av commercialvalue
Varför skulle man inte vilja befrias från det oundvikliga lidandet som livet innebär?

Ja, det är ju det jag undrar. Så det handlar bara om att befria sig från det oundvikliga lidandet? Du menar oundvikliga i att det ligger där latent från födseln, eller att det är något som troligtvis når en om några år?
Citera
2014-10-12, 06:47
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Påståendet är falskt; livet innebär inte ett oundvikligt lidande som är så starkt att man vill dö, Jag tror att det t ex bara är ca 300 ungdomar som tar livet av sig per år.
Citera
2014-10-12, 06:48
Avslutad
Citat:
För det mesta vill man nog dö för att slippa leva ja. Men det finns säkert de som vill dö för att det blir bättre då utan att det för den skull är olidligt att leva; man kommer till himlen, man kommer in i en ny värld, man får 70 jungfrur, man gör en god gärning och offrar sitt liv, man kan återfödas till något bättre, man slipper vara någon till last etc

Hur vet man att det blir bättre?
Citera
2014-10-12, 06:49
Avslutad
Citat:
Påståendet är falskt; livet innebär inte ett oundvikligt lidande som är så starkt att man vill dö

Hur kan du påstå något så här märkligt?
Citera
2014-10-12, 06:53
Medlem
commercialvalues avatar
Citat:
Ja, det är ju det jag undrar. Så det handlar bara om att befria sig från det oundvikliga lidandet? Du menar oundvikliga i att det ligger där latent från födseln, eller att det är något som troligtvis når en om några år?

Citat:
Påståendet är falskt; livet innebär inte ett oundvikligt lidande som är så starkt att man vill dö, Jag tror att det t ex bara är ca 300 ungdomar som tar livet av sig per år.

Alla lider mer eller mindre, varje dag. Sen om det är värt att avsäga sig livet för är högst subjektivt.
Citera
2014-10-12, 06:56
Avslutad
Citat:
Alla lider mer eller mindre, varje dag. Sen om det är värt att avsäga sig livet för är högst subjektivt.

Ja, visst, men är inte all filosofi subjektivt, då den utgår från.. subjektet?
Citera
2014-10-12, 07:09
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Hur vet man att det blir bättre?
Är man starkt troende t ex så anser man sig tom veta det. Totalt övertygad och ser tydliga bevis.
Men annars tror man eller hoppas att det är så bara och att det är värt att ta chansen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in