2014-10-11, 23:50
Medlem
Är lite kluven. Jag använder just nu ett Sigma 18-200 f3.5-6.3 till min Sony A37. Jag känner dock att jag skulle vilja ha ett nytt objektiv med större bländare. När jag fotar norrsken/landskap känner jag att jag inte riktigt får med allt jag vill ha med, så en vidvinkel vore kanske bra. Men jag fotar också en del sport/action och vet inte om vidvinkel är det mest optimala då? Gillar också att bara ta med kameran och fota olika objekt jag stöter på ute. Har inte så stor koll på det här, behöver lite tips på vilket objektiv jag ska välja.
Citera
2014-10-12, 04:13
Medlem
nuwns avatar
Jag fotar allt jag vill med min bländare på 3,5. Om du ska fota rörelse under mörka förhållande. Konsert etc. Behöver du nog större. Sport i mörkare förhållande med för den delen. Vid norrskens/natt foto ska man ha ett jäkla stadigt stativ och fjärr. Med lång slutare. Bättre att investera i det kanske? Tyvärr är det ju en kamera med crop sensor. X1,5-1,6 så om du vill ha riktigt sjuk vidvinkel får du gå ner till lägsta på marknaden. Men tror inte de e tele då för all round usage. Om du nu kan. Kanske köra en fast vidvinkel objektiv och en 70-200/300 ish med 2,? För sporten. Med de objektiven kan jag noglova att de kostar stålar.
Citera
2014-10-12, 16:33
Moderator
rotadents avatar
Du kommer inte att hitta ett enda objektiv som uppfyller samtliga dina krav. För sport bör du ha ett hyggligt snabbt tele, om du har fotat sport med superzoomen du har nu och det har funkat bra så kan du ha den kvar som tele-alternativ och köpa en ljusstarkare vidvinkel eller normal att fota norrsken och landskap med. Du har 18mm i vida änden i din superzoom och så vida objektiv är generellt sett dyra om de ska vara ordentligt korrigerade.

Sonys 20mm 2,8 är bra. Köps med fördel på eBay där du hittar den för halva svenska nypriset och lägre (antingen som Minolta eller Sony, det är samma objektiv oavsett):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Sony20

Annars är Sonys 35mm 1,8 utmärkt och svinbillig, inte så vid men jag tycker egentligen inte att det behövs heller. Jag fotar mycket landskap med normalobjektiv. Norrsken är inget problem att fota med en normal eller moderat vidvinkel.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sony35dt

Om du vill ha ett bättre tele för sport/action så finns det ju en del att välja på också. Men jag förstår det som att landskap/nattfoto är problemet. Det är enklare också att ge tips om du säger ungefär vad du har för budget. Jag kan förstås tipsa om Zeiss utmärkta vidvinkelzoom till Sony som kostar ungefär 15 000, men med tanke på att du kör en A37 och en superzoom i dag känns det overkill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in