2009-09-09, 10:40
Medlem
Paco.Escobars avatar
Jag måste säga att jag alltid tyckt att det har varit skillnad på IKEA i Kungens Kurva jämfört med den i Barkaby. Har aldrig gillat den i Kungens Kurva mycket beroende på att det känns som ett mycket sunkigare varuhus, kanske beror på att det är det äldsta varuhuset (efter det i Älmhult) och att de byggt smartare lösningar för hur man ska hålla rent etc i de modernare byggnaderna.

När jag var på den i Barkaby, och det var kanske 4 månader sen, så tyckte jag att det var helt OK precis som vanligt. Om nyheterna är av sämre kvalité och design kan jag dock inte riktigt uttala mig om, men det känns som om smaken är som baken på designdelen i alla fall.
Citera
2009-09-09, 15:02
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paco.Escobar
Jag måste säga att jag alltid tyckt att det har varit skillnad på IKEA i Kungens Kurva jämfört med den i Barkaby. Har aldrig gillat den i Kungens Kurva mycket beroende på att det känns som ett mycket sunkigare varuhus, kanske beror på att det är det äldsta varuhuset (efter det i Älmhult) och att de byggt smartare lösningar för hur man ska hålla rent etc i de modernare byggnaderna.

När jag var på den i Barkaby, och det var kanske 4 månader sen, så tyckte jag att det var helt OK precis som vanligt. Om nyheterna är av sämre kvalité och design kan jag dock inte riktigt uttala mig om, men det känns som om smaken är som baken på designdelen i alla fall.

Jag håller helt klart med, gillar inte heller varuhuset i Kungens kurva. Nu har jag närmare till Barkarby så jag åker hellre dit ändå, men det i Kungens kurva känns väldigt stort och ganska sunkigt. Jag käkade i restaurangen där vid senaste besöket och den gav inget roligt intryck alls. Det kändes ostädat precis som TS säger.

Däremot verkar Barkarby rulla på som vanligt, där har jag inte märkt någon försämring på sistone.
Citera
2009-09-09, 15:08
Bannlyst
Det är nog alltför lätt att klaga på en sån stor "institution" som Ikea är. Man måste också ha i åtanke att det primärt är fattiga människor som går hit, och fattiga människor är överrepresenterade när det gäller benägenhet att bli irriterade i tid och otid.
Några få punkter som förtjänar kritik är dock Ikeas internet-support som innehåller enorma mängder av direkta felaktigheter. Telefonsupporten däremot verkar hålla högsta tänkbara klass, och även butikssupporten.
Citera
2009-09-18, 16:11
Medlem
Har en del insyn i deras förehavanden....

Som högutbildad är det ingen drömplats för vissa stolar är reserverade för "de trogna", det vill säga gamla jävla gubbar som började på lagret men som "jobbat sig upp". Som på alla företag leder detta till gruppbildningar, lojalitetsstrider och rent intrigerande. Det är så man kommer framåt på IKEA. Det är kanske inte så stor skillnad mot andra företag, men ffa blir det bizarrt med deras idiotiska motivationsposters. På kontoret sitter menlösa anslag med "Think before doing", "Slower is faster" och liknande idiotiska slogans. Ingen tror på dem - det är rövslickandet som bär uppåt.

I korthet så är ju inte försäljning rocket science direkt, särskilt inte eftersom IKEAs koncept benhårt implementeras såväl i Shanghai som Kungens Kurva. Så trogen tjänst och rövslickande är det som ökar plånbokens tjocklek.
Citera
2009-09-18, 16:17
Medlem
frankie16s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Varför inte skita i IKEA, precis som man skiter i Sverige som land?

Vad har IKEA med Sverige att göra?
Citera
2009-09-18, 16:24
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredställ
Så trogen tjänst och rövslickande är det som ökar plånbokens tjocklek.

Later som precis alla andra foretag jag jobbat pa... It isn't what you know, it's whoyou know...
Citera
2009-09-19, 09:31
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carousel
....text.......Angående produktion i låglöne-länder så gör det mycket till, men den besparingen är säkert i paritet med vad de sparar på att man själv måste sätta ihop möblerna. Dock så har de sjuk marginal på det mesta av alla småsaker. .........text...........r.

Det här tror jag stämmer bra! ,ta tex bokhyllan Billy ,färdig monterad tar den ju en del plats men då den leveras i ett smalt paket tar den ju knappt någon plats alls.
Undrar hur många sådan platta paket som får plats i en container ? Måste vara en jävla massa.
Citera
2009-09-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det här tror jag stämmer bra! ,ta tex bokhyllan Billy ,färdig monterad tar den ju en del plats men då den leveras i ett smalt paket tar den ju knappt någon plats alls.
Undrar hur många sådan platta paket som får plats i en container ? Måste vara en jävla massa.

Klart det stämmer? Hela IKEA´s koncept går ju ut på att ha platta paket för att maximera fyllnadsgraden i lastbäraren samt minimera volymen på lagret. Det förstår väl alla?
Citera
2009-09-22, 02:43
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kneff
Klart det stämmer? Hela IKEA´s koncept går ju ut på att ha platta paket för att maximera fyllnadsgraden i lastbäraren samt minimera volymen på lagret. Det förstår väl alla?

Tydligen inte..
Citera
2009-09-26, 03:14
Medlem
Von Drakes avatar
Utan att säga vara sig för eller emot IKEA, kan jag bara konstatera att i tv-serien SG1, där Jack O´Neill (han som spelade McGuiver) säger i ett avsnitt där han tycker att en kille har för dåligt möblerat;

-"Ever heard about IKEA?"

Antingen bra produktplacering eller bra reklam öht...
Citera
2009-09-26, 12:30
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Utan att säga vara sig för eller emot IKEA, kan jag bara konstatera att i tv-serien SG1, där Jack O´Neill (han som spelade McGuiver) säger i ett avsnitt där han tycker att en kille har för dåligt möblerat;

-"Ever heard about IKEA?"

Antingen bra produktplacering eller bra reklam öht...
Vilket avsnitt var det?

Det finns ett omslag till en Freak Brothers-tidning där de sitter i misär och Feta Freddy drömmer sig bort med en katalog från just det företaget.
Citera
2009-09-26, 21:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Johan Stenebo är känd som en hora.

Klart att Kamprad styr som en envåldshärskare. Resten är förtal eller självklarheter.

Ja, jag har läst början och slutet i boken- den tycks bestå av en märklig blandning rövslickeri/genuin beundran och en hel del bittert förtal- som grundar sig i en oförståelse för vad det innebär att ha en position som den Kamprad har. Du kan omöjligt sitta i hans sits och vara älskad av varenda människa du kommer i kontakt med; då hade du aldrig kunnat driva ett så stort företag. Det säger sig dessvärre själv: jag begriper då rakt inte hur Stenebo kan sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in