2014-10-11, 16:05
Medlem
Kunde inte se så mkt på bilden, men om du tittar på könsöppningen, så ser det på en hankatt "runt" ut, ibland kan man trycka fram en penis.
På honkatter är det mer avlångt, som en slits.

Förmodligen inte helt begripligt vad jag menar. Det är naturligtvis lättare om man haft hela kullen, då kan man jämföra och mkt lättare se skillnaden.

PS, kollade bilden en gång till, och jag skulle gissa på en hane. Men uppfödaren borde ju veta?
Citera
2014-10-11, 16:10
Medlem
Prettylittledittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Kunde inte se så mkt på bilden, men om du tittar på könsöppningen, så ser det på en hankatt "runt" ut, ibland kan man trycka fram en penis.
På honkatter är det mer avlångt, som en slits.

Förmodligen inte helt begripligt vad jag menar. Det är naturligtvis lättare om man haft hela kullen, då kan man jämföra och mkt lättare se skillnaden.

PS, kollade bilden en gång till, och jag skulle gissa på en hane. Men uppfödaren borde ju veta?

Könsöppning är rund vad jag kan avgöra. Jag har försökt trycka lite för att se om det kommer fram någon penis, men inte! Jag skulle också gissa på en hane, men är fortfarande osäker, men känner ju som sagt två små kulor. Uppfödaren är en släkting som inte haft kullar innan så hon hade själv lite svårt att veta. Spelar ju ingen roll om det är en hona eller hane men lite kul att kunna ge den ett namn
Citera
2014-10-11, 16:18
Medlem
mathematicss avatar
De växer så himla snabbt, vänta en vecka så ska du se
Citera
2014-10-11, 16:31
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prettylittleditty
Tänkte mest så att man kunde namnge katten samt kanske kul att veta vilket kön det är? Vadå förhastade slutsatser...

Tror inte katten bryr sig om den heter Sven även om det är en hona . Visa lite genustänk!
Citera
2014-10-11, 16:38
Medlem
FetischHazzes avatar
Det är en hona
Citera
2014-10-11, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
Tror inte katten bryr sig om den heter Sven även om det är en hona . Visa lite genustänk!

Nej det tror kanske inte jag heller. Men nyfikna kan man vara och det är vi iallafall
Citera
2014-10-11, 17:31
Medlem
Svidmyras avatar
Det är en hane. Honor har som ett i och hanar som :
Bilden visar ett analhål och ett hål till en bit ifrån, inget analhål och springa.
Citera
2014-10-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Det är en hane. Honor har som ett i och hanar som :
Bilden visar ett analhål och ett hål till en bit ifrån, inget analhål och springa.

Tack för svar!
Citera
2014-10-12, 02:42
Medlem
frdks avatar
Citat:
Hejsan, igår var jag och min sambo och hämtade hem våran kattunge. Vi har hela tiden trott att det varit en hona men är nu osäkra. Har läst om det en del på internet men inte kommit fram till mer än att hanar har längre mellanrum mellan anus och kön, och vad är då längre mellanrum?

stackars kattunge.

Din fråga borde istället vara..
Har jag lyckats förstöra kattungens liv? och svaret är JA!

1. Man hämtar inte hem en kattunge som bara är ett par veckor gammal.. man låter den bo hos sin mamma till tidigast v12!!
2. Vem låter en köpare könsbestämma en kattunge? var har ni fått den ifrån egentligen? soptippen? Ta den till veterinären eller djurskyddet.. inte hem!
3. LÅT FÖR GUDS SKULL BLI ATT PETA I DESS ORGAN!!! Det är känsliga saker och kan lätt bli infekterad utan mammans antiseptiska behandling, vilket ni uppenbart har berövat den från..

Jish, man blir mörkrädd av att läsa såna här trådar.. okunskap är aldrig försvarbart.
Låt bli ta hand om djur om ni avser plåga den och ge den men för livet.. vilket redan har blivit fallet här.
Senast redigerad av frdk 2014-10-12 kl. 02:46.
Citera
2014-10-12, 03:24
Medlem
frdks avatar
Citat:
Uppfödaren är en släkting som inte haft kullar innan så hon hade själv lite svårt att veta

Ger man ut kattungar så tidigt (gissar den här kisen är 2-3v) så begår man ett lagbrott likställt med djurplågeri.
Forskning visar att majoriteten av kattungar som lämnar vid den åldern får svåra beteendeproblem.. De bryr sig inte om sandboxen, de tuggar på allt och inget och de har svårt hantera måltider. Många lider av psykologiska problem till följd, de kan bli aggressiva och depressiva, gnälla och trampa oroligt i timmar utan anledning..

Vet det är svårt ange en släkting, men som regel brukar det finnas ännu värre saker att hitta vid inspektioner (har deltagit i flera, så vet hur det brukar se ut..)

Fyll gärna i den här, så framtida kullar slipper behöva lida som eran gjort:
http://www.lansstyrelsen.se/stockhol...-far-illa.aspx
Citera
2014-10-12, 03:31
Medlem
Var någonstans står det att katten bara är "några veckor" gammal????
Citera
2014-10-12, 04:57
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Var någonstans står det att katten bara är "några veckor" gammal????

Vid 3 veckor utvecklas könsorganen så man ser dom tydligt. För en kille så ser man en typisk påse som senare sjunker ner och blir 2 kulor. Om du tittar på bilden TS bifogade så ser du att den långt ifrån där än.

För referens:
- vid 3 veckor har den börjat äta fast mat än, den är fortfarande helt beroende på mammas mjölk för näring och immunförsvar.
- den har inte lärt sig hantera sandlådan, utan mamma slickar fortfarande i sig deras kiss och avföring
- den har precis lärt sig gå utan att vobbla runt, springa är inte på tal om än.
- den har inte lärt sig kommunikation och beteenden mer än hur den får mjölk, den måste komma på fötterna först innan motorik och brottning med andra katter lär upp grunderna.

Sånt här borde varenda uppfödare veta, står på sida 2 i varje kattbok i handeln.
Känner man inte till grunderna så är man föga intresserade av katters välmående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in