Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-11, 00:16
Medlem
Tja,

Jag blir halvt galet på den här pissdatorn... Awh well, det började för några månader sedan då booten till Win frös vid windowsflaggan. Lösningen på detta var att starta i felsäkert läge, sedan starta om datorn från det vilket gjorde att jag kom in i windows helt normalt och allt flöt som det skulle. Denna procedur tog dock cirka en timme. Laddningen av felsäkert läge frös alltid vid classpnp.sys.

Nu ett par månader senare med ett nytt gtx 970 i burken var det hög tid för en omformatering. MEN DET GÅR INTE! Försöker ominstallera med en köpt skiva av win7 men det fryser när den ska ladda in filer varenda vareviga gång jag försöker. Har uppdaterat firmware på mina ssd diskar men utan framgång, dom körs i raid0.

Har någon lite tips att komma med för det står HELT still i mitt huvud nu
Citera
2014-10-11, 00:28
Medlem
Har du rätt version, 32 eller 64 bitars OS?
Citera
2014-10-11, 00:29
Medlem
Det har jag, kör 64bitars
Citera
2014-10-11, 00:29
Medlem
Polyklorfenols avatar
Trasiga RAM-minnen? Har du kört Memsys86 för att kolla om de är okej?
Citera
2014-10-11, 00:34
Medlem
Polyklorfenols avatar
Prova att installera med bara en SSD inkopplad och ändra till RAID 0 efteråt.
Citera
2014-10-11, 00:37
Medlem
Hur kör jag memsys? Har tagit bort raid0 nu och ska se om det går bättre att installera OS på en utav dom bara. Ser dock mörkt ut det också.
Citera
2014-10-11, 00:40
Medlem
Den fryser vid "Installationsprogrammet startas". Men ska den stå i IDE eller AHCI i bios? För jag antog att den inte ska stå som raid i bios iaf.
Citera
2014-10-11, 01:45
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swahilibob
Den fryser vid "Installationsprogrammet startas". Men ska den stå i IDE eller AHCI i bios? För jag antog att den inte ska stå som raid i bios iaf.
AHCI.

Sorry, jag som svamlar. Programmet heter Memtest 86+ och är gratis.
http://www.memtest.org/#downiso

Lägg på skiva och boota upp från den, så körs programmet.
Citera
2014-10-11, 06:35
Medlem
Citat:

Menar du att du var i Windows när du startade installationen?

Det är ett jättemisstag. Datorn ska startas från DVD skivan. Det väljer du i bios i boot listan. Varje gång datorn startar ser du under några sekunder vilken knapp man trycker innan Windows startar. Kan också finnas en genväg till boot listan.

När du väll lyckat starta datorn från DVD kan du kolla bilderna i guiden.
http://www.techtalkz.com/windows-7/514412-windows-7-installation-guide-tutorial.html
Passa också på att ta bort alla partitioner på Windows disken.
Citera
2014-10-11, 11:26
Medlem
Nej nej nej, den startades från dvd:n! Men efter många jäkla timmars bråkande med installationen så gick den äntligen med på att installera windows7. FIck igång installationen innan jag gick och lade mig och när jag vaknade var den klar. Provade att starta om för att se om bootproblemet var borta, men ICKE. Den fryser på windows loggan åter igen. Har provat ett ram-minne i taget och bytt runt mellan allla fyra ram-platser men det fryser varje gång flaggjäveln visar sig. Någon som vet något vad det här kan vara? Snart åker baksidan på hammaren rakt i moderkortet...
Citera
2014-10-11, 13:31
Medlem
soopys avatar
Citat:
Nej nej nej, den startades från dvd:n! Men efter många jäkla timmars bråkande med installationen så gick den äntligen med på att installera windows7. FIck igång installationen innan jag gick och lade mig och när jag vaknade var den klar. Provade att starta om för att se om bootproblemet var borta, men ICKE. Den fryser på windows loggan åter igen. Har provat ett ram-minne i taget och bytt runt mellan allla fyra ram-platser men det fryser varje gång flaggjäveln visar sig. Någon som vet något vad det här kan vara? Snart åker baksidan på hammaren rakt i moderkortet...

Prova Spotmau Powersuit Golden ("bukten"):

Boota från den brända bootskivan du skapar (om du har någon annan dator att göra det med?)

Kör några av tillgängliga bootfixfunktioner.

(Säker på att du har rätt drivsteg för hårdvaru-oskombinationen?)
Citera
2014-10-13, 13:27
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Du har aldrig tänkt på att kolla i Loggboken efter ev. felkällor??

Eller se "Visa tillförlitlighetshistorik"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in