Ekelöfs hårda omdömen om Boye var nog något lite mer komplext än bara en bitterhet över en gammal kärleksrivalitet. Det han uttryckte om det infantila dragen han fann i Boyes personlighet var i polemik mot Abenius biografi, som han menade var ett alltför ensidigt porträtt med drag av mytbildning där vissa sidor av Boyes personlighet inte kom fram:
En som tvärt emot var en stor beundrare av Karin Boye som person var Harry Martinson. Piloten Isagel i Aniara är till stora delar ett porträtt av Boye, t.ex. sång 88. I Vagnen några år senare stod denna dikt:
Citat:
"Margit Abenius har skapat en tvådimensionell bild av skaldinnan (...) människor är ju dock rundskulpturer, tredimensionella, och på sådana löper både ljus och skugga runt om. Spelet mellan vad vi kallar gott och ont är inte så svart-vitt. Det fanns förutsättningar för Karin Boys liv i dyn även i hennes allra ljusaste sidor. Jag kan inte se att Margit Abenius på ett organiskt psykologiskt sätt lyckats sammansmälta mörkt och ljust i hennes väsen. Hon har skapat en Dr Jekyll, ackompanjerad av försiktiga, delvis motvilliga antydningar om Mr Hyde."
En som tvärt emot var en stor beundrare av Karin Boye som person var Harry Martinson. Piloten Isagel i Aniara är till stora delar ett porträtt av Boye, t.ex. sång 88. I Vagnen några år senare stod denna dikt:
Citat:
TILL ISAGEL
Kom och hämta hem mig till din stjärna,
den som härligt brinner djupt i dig.
Med din närhet för du hit det fjärrna
från en inre kust fördold i dig.
Blodet hårt i tinningarna hamrar
varje gång min tanke rör vid dig.
Jag har väntat tyst i tusen kamrar
på att du skall pånyttföda mig.
Föd mig inåt, inåt ifrån världen
Föd mig inåt ned till djupa hav.