2024-09-24, 11:44
Medlem
Pynchs avatar
Ekelöfs hårda omdömen om Boye var nog något lite mer komplext än bara en bitterhet över en gammal kärleksrivalitet. Det han uttryckte om det infantila dragen han fann i Boyes personlighet var i polemik mot Abenius biografi, som han menade var ett alltför ensidigt porträtt med drag av mytbildning där vissa sidor av Boyes personlighet inte kom fram:

Citat:
"Margit Abenius har skapat en tvådimensionell bild av skaldinnan (...) människor är ju dock rundskulpturer, tredimensionella, och på sådana löper både ljus och skugga runt om. Spelet mellan vad vi kallar gott och ont är inte så svart-vitt. Det fanns förutsättningar för Karin Boys liv i dyn även i hennes allra ljusaste sidor. Jag kan inte se att Margit Abenius på ett organiskt psykologiskt sätt lyckats sammansmälta mörkt och ljust i hennes väsen. Hon har skapat en Dr Jekyll, ackompanjerad av försiktiga, delvis motvilliga antydningar om Mr Hyde."

En som tvärt emot var en stor beundrare av Karin Boye som person var Harry Martinson. Piloten Isagel i Aniara är till stora delar ett porträtt av Boye, t.ex. sång 88. I Vagnen några år senare stod denna dikt:

Citat:
TILL ISAGEL

Kom och hämta hem mig till din stjärna,
den som härligt brinner djupt i dig.
Med din närhet för du hit det fjärrna
från en inre kust fördold i dig.

Blodet hårt i tinningarna hamrar
varje gång min tanke rör vid dig.
Jag har väntat tyst i tusen kamrar
på att du skall pånyttföda mig.

Föd mig inåt, inåt ifrån världen
Föd mig inåt ned till djupa hav.
I din inre rymd finns hjärtats stjärna
föd mig inåt, hän från tid och grav.
Citera
2024-09-24, 13:37
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Ekelöfs hårda omdömen om Boye var nog något lite mer komplext än bara en bitterhet över en gammal kärleksrivalitet. Det han uttryckte om det infantila dragen han fann i Boyes personlighet var i polemik mot Abenius biografi, som han menade var ett alltför ensidigt porträtt med drag av mytbildning där vissa sidor av Boyes personlighet inte kom fram:

En som tvärt emot var en stor beundrare av Karin Boye som person var Harry Martinson. Piloten Isagel i Aniara är till stora delar ett porträtt av Boye, t.ex. sång 88. I Vagnen några år senare stod denna dikt:

Ja, dikten i Vagnen är väl skriven i Boyes poetiska stil också.
Apropå en författares personlighet i relation till verket - tänker på Roland Barthes berömda essä Författarens död.
Citat:
Hädanefter skulle kritiker och litteraturvetare ägna sig åt texten, inte åt författarnas liv. Författaren stod i vägen för förståelsen av verket. Ju mer man visste om författaren, desto mindre blev verket.
https://sverigesradio.se/artikel/6181817

Sett ur den synvinkeln kanske Boyes dikter bör befrias från mytbildningen runt hennes person. Läsas intertextuellt, sättas i samband med annan diktning, tolkas tematiskt, osv. I stället för att psykoanalysera författaren eller fundera på vem hon egentligen var kär i och fästa stor vikt vid självmordet. Bara en tanke. Men Barthes är kanske lite ute idag?
Citera
2024-09-25, 11:24
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam

Apropå en författares personlighet i relation till verket - tänker på Roland Barthes berömda essä Författarens död.

https://sverigesradio.se/artikel/6181817

Sett ur den synvinkeln kanske Boyes dikter bör befrias från mytbildningen runt hennes person. Läsas intertextuellt, sättas i samband med annan diktning, tolkas tematiskt, osv. I stället för att psykoanalysera författaren eller fundera på vem hon egentligen var kär i och fästa stor vikt vid självmordet. Bara en tanke. Men Barthes är kanske lite ute idag?
Vet inte mycket om litterära modeströmningar, men Barthes teorier anses väl vara rätt förlegade idag efter vad jag förstår. Men Barthes hade onekligen en god poäng i att ju mer en författares yttre liv sönderanalyseras desto mer skymmer det hennes verk. Bortser man från alla spekulationer och analyser som rör Boyes kärleksliv och hennes av vissa påstått starka dödsdrift, är en läsning av hennes Samlade dikter fullt tillräcklig för att få en bild av hennes livssyn och vad som är det bärande i hennes diktning. Läst så, med enbart fokus på verket och mindre på det privatpersonliga och den bakvända tolkningen av hennes livsöde med utgångspunkt i hennes död, är det svårt att komma till någon annan slutsats än det Svedjedal skriver: "Döden löpte som en kylig underström i hennes diktning, men helst återkom hon till födelsen, livets motsträviga mirakel, de växande träden. Alla som har läst hennes verk vet att det inte var natten som lockade mest, utan den gryende nya dagen. Att brista var i hennes värld inte att gå sönder utan att födas."
Citera
2024-09-25, 18:18
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Vet inte mycket om litterära modeströmningar, men Barthes teorier anses väl vara rätt förlegade idag efter vad jag förstår. Men Barthes hade onekligen en god poäng i att ju mer en författares yttre liv sönderanalyseras desto mer skymmer det hennes verk. Bortser man från alla spekulationer och analyser som rör Boyes kärleksliv och hennes av vissa påstått starka dödsdrift, är en läsning av hennes Samlade dikter fullt tillräcklig för att få en bild av hennes livssyn och vad som är det bärande i hennes diktning. Läst så, med enbart fokus på verket och mindre på det privatpersonliga och den bakvända tolkningen av hennes livsöde med utgångspunkt i hennes död, är det svårt att komma till någon annan slutsats än det Svedjedal skriver: "Döden löpte som en kylig underström i hennes diktning, men helst återkom hon till födelsen, livets motsträviga mirakel, de växande träden. Alla som har läst hennes verk vet att det inte var natten som lockade mest, utan den gryende nya dagen. Att brista var i hennes värld inte att gå sönder utan att födas."

Instämmer helt med den analysen av Boyes Samlade dikter.
Jag tror att Barthes protesterade mot en typ av anekdotisk litteraturkritik som väl var ganska vanlig förr. När verket mer eller mindre sågs som en fotnot till författarens privatliv. Kanske har kommit tillbaks med kändisfixeringen och massmedialiseringen av författarrollen?
Kanske författarens yttre liv kan få vara fotnoter till verket, om det görs varsamt och utan determinism.
Citera
2025-04-04, 10:00
Medlem
schizophrenias avatar
Det senaste avsnittet av P3 Historia av Cecilia Düringer m.fl. handlar om Karin Boye:

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/cecilia-rekommenderar-karin-boye

Medverkar gör även professor emeritus Johan Svedjedal, författare till biografin Den nya dagen gryr om Boye.
Citera
2026-02-19, 17:02
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
[...] indikationer på Boyes dödsdrift. Såsom önskan att kasta sig ut i biltrafiken. Och dikten "De lugna stegen bakom”.
Som tidigare nämnts blir det helt bakvänt och tokigt att tolka Boyes diktning och livsöde med utgångspunkt från hennes död. Döden var ett underströmmande tema i hennes diktning, men var någonstans har du sett att en "önskan att kasta sig ut i biltrafiken" skulle vara ett framträdande inslag i hennes diktning?? Läsare av Boyes verk finner tvärtom lätt mer representativa livsbejakande alster, som t.ex. denna ur Gömda land:

NYA VÄGAR

Här går nya vägar.
Låt oss vandra fromma.
Kom, låt oss söka
någon ny och vacker blomma.

Kasta det vi äger!
Allting nått och färdigt
livlöst oss tynger,
dröm och sång ej värdigt.

Liv är det som väntar,
det man ej kan veta...
Kom, låt oss glömma!
Låt oss nytt och fagert leta!
Citera
2026-02-19, 23:40
Medlem
Citat:
Som tidigare nämnts blir det helt bakvänt och tokigt att tolka Boyes diktning och livsöde med utgångspunkt från hennes död. Döden var ett underströmmande tema i hennes diktning, men var någonstans har du sett att en "önskan att kasta sig ut i biltrafiken" skulle vara ett framträdande inslag i hennes diktning?? Läsare av Boyes verk finner tvärtom lätt mer representativa livsbejakande alster, som t.ex. denna ur Gömda land:

NYA VÄGAR

Här går nya vägar.
Låt oss vandra fromma.
Kom, låt oss söka
någon ny och vacker blomma.

Kasta det vi äger!
Allting nått och färdigt
livlöst oss tynger,
dröm och sång ej värdigt.

Liv är det som väntar,
det man ej kan veta...
Kom, låt oss glömma!
Låt oss nytt och fagert leta!
Att tolka en författares texter utifrån biografin är såklart vanskligt.

I vissa fall anser jag det dock befogat.

Författare med intressant biografi, författare som levat autentiska liv, inbjuder att göra sådana tolkningar.

Återigen, text kan inte reduceras till biografi. Men biografin är ännu en text som kan ställas parallellt till boktext och på så vis skapa intressanta korsbefruktningar, skapa stereoskopisk belysning av vissa partier.

+++

Vad gäller Boyes önskan att (vid ett tillfälle) fysiskt kasta sig ut i trafiken så står detta i Svedjedals biografi. Han redovisar klart Boyes morbida dödsdrift i flera evidensbaserade passager.

Alltså i boken som heter Den nya dagen gryr: Karin Boyes författarliv (2017).
Citera
2026-02-20, 13:34
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilo98
Att tolka en författares texter utifrån biografin är såklart vanskligt.

I vissa fall anser jag det dock befogat.

Författare med intressant biografi, författare som levat autentiska liv, inbjuder att göra sådana tolkningar.

Återigen, text kan inte reduceras till biografi. Men biografin är ännu en text som kan ställas parallellt till boktext och på så vis skapa intressanta korsbefruktningar, skapa stereoskopisk belysning av vissa partier.

+++

Vad gäller Boyes önskan att (vid ett tillfälle) fysiskt kasta sig ut i trafiken så står detta i Svedjedals biografi. Han redovisar klart Boyes morbida dödsdrift i flera evidensbaserade passager.

Alltså i boken som heter Den nya dagen gryr: Karin Boyes författarliv (2017).
På vilken sida i biografin skriver Svedjedal att "kasta sig ut i trafiken" skulle ha varit Boyes allra högsta önskan?

Alla som har läst Boyes verk kan konstatera att det livsbejakande och döden löper sida vid sida i hennes diktning. Det jag (liksom Svedjedal) menar är att det livsbejakande - träden som växer, den nya dagen som gryr etc - är ett mer framträdande inslag än den av er som utgår från hennes död påstått starka dödsdrift.
Senast redigerad av Pynch 2026-02-20 kl. 13:37.
Citera
2026-02-20, 20:16
Medlem
Citat:
På vilken sida i biografin skriver Svedjedal att "kasta sig ut i trafiken" skulle ha varit Boyes allra högsta önskan?

Alla som har läst Boyes verk kan konstatera att det livsbejakande och döden löper sida vid sida i hennes diktning. Det jag (liksom Svedjedal) menar är att det livsbejakande - träden som växer, den nya dagen som gryr etc - är ett mer framträdande inslag än den av er som utgår från hennes död påstått starka dödsdrift.
Jag lånade boken på bibblan. Har den inte här.

Händelsen ifråga var iaf i Stockholm... den var ETT exempel på hennes dödsdrift... hon var ju inte kliniskt sjuk... men hon hade det där instabila draget... visat där... plus i Berlin, där hon gick på psykoanalys... en psykolog konstaterade att patienten Boye hade en mycket stark dödsdrift.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in