2024-09-19, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jag har läst Svedjedals bok och håller inte alls med om att Svedjedal tecknar den bilden av Boye. Dödsmärkt, dödsvurmare, djup dödsdrift, liksom ödesbestämd att begå självmord?
Nej, det är precis tvärtom. "I slutet av april 1941, mitt i andra världskrigets bistraste mörker, tog hon sitt liv. Men detta slut var inte hennes livs mål". ”Döden är inte hennes facit”.

Svedjedal skriver en del om mytbildningen kring Boye och den offentliga bilden som på något sätt ville (och kanske vill?) ha henne till världsfrånvänd och dyster. Eller går så långt som du gör här och påstår att andra världskriget och nazismens förföljelse av homosexuella inte spelade någon roll för hon var redan "du och bror (???)" med Döden. Han tecknar en mångfasetterad bild av en författare, lärare, nattklubbsbesökare, tennisspelare, skidåkare, feminist och politisk aktivist som log mycket men alltid lät sig fotograferas med allvarlig uppsyn. Det kanske var en miss. Åtminstone om det påverkar bilden av hennes poesi (och orsaken till självmordet).

"Alla som läst hennes verk vet att det inte var natten som lockade mest, utan den gryende nya dagen", skriver Svedjedal.
Hm. Har du verkligen läst hans bok om Boye?

Ja. Med Gud som vittne haver jag läst Svedjedals bok.

Jag hävdar att han, litegrann som Boye själv, i salongsmässig anda blir förskräckt inför dödsvurmen och istället framhåller livsdyrkan som vägen att gå.

Men en ateistisk, gudsfri "livsdyrkan" är för sin del ingen väg ut. Det är bara yin istället för yang.

Som Margit Abenius framhållit är det något oförlöst i Boyes väsen och dikt. Det är något gymnasialt väluppfostrat i att, i samma dikt, först skildra en valkyrisk stridbarhet och sedan dra ett streck över det och istället, som i en stipendieskrift, hylla livet. Qv. dikten "Jag vill möta..."

Svedjedal redogör bevisligen för psykoanalysen i Berlin 1932. Har du verkligen läst Svdejedals bok och missat det? Liksom fler indikationer på Boyes dödsdrift. Såsom önskan att kasta sig ut i biltrafiken. Och dikten "De lugna stegen bakom”.

Om Svedjedals metod säger jag: först presenterar han odiskutabla fakta om Boyes dödsvurm. Sedan tonar han ner dem till förmån för Boyes egen tillrättalagda tolkning av sagda vurm. -- Med ett ord: jag reserverar mig inför denna metod.

+++

För att förtydliga gällande Boyes dödsvurm tänker jag nu citera vad jag skrev i Science Fiction Seen From the Right (2016). Ett kapitel behandlade Boyes Kallocain. För att teckna Boyes valkyriska särart citerade jag bland annat Olof Lagercrantz i Tretton lyriker och Fågeltruppen. Jag översatte de aktuella citaten av Boye och Lagercrantz till engelska men andemeningen torde framgå.

Den talande passagen ur min bok börjar med hur jag själv säger att Boye var grym, "fierce":
Citat:
[Boye] was fierce: ”I dreamed of blood last night, I dreamed of death last night”. And ”rest only awaits you in battle, / only between the shields there is peace”. This fierce side is also displayed in Kallocain, like the praise of dictatorship that the seemingly misled Kall delivers. On the surface the novel has the theme of ”freedom before dictatorship” but beyond this goes a silent shout of approval for marching in line, wearing a uniform and eating the same food as everyone else. Kallocain has a hard surface that the author wants to counteract with clear, sometimes too clear, signals.

This is also shown in Boye’s poetry. Programatically she said no to being a knight in armor but the way she rejected it is telling.

Lagercrantz’ Critique

Boye had many strings to her bow. She could both praise the sunshine and have an interest in ”death and night and blood”. True, to some extent she tried to suppress the darker sides. Olof Lagercrantz uncovers some discrepancies in Boyes works in the study Tretton lyriker och Fågeltruppen. Even in praising life she sounds a bit rough.

” ’Be quiet. Have faith,’ Boye cries, the words sounding like a command. (...) ’Pull the shoe off your foot. Be still, keep guard,’ it reads in a famous poem, sounding as if it were the case of a relaxation exercise in gymnastics.” [Lagercrantz 1973 p 71]

Lagercrantz is on to something here. He touches on how Kallocain with its supposedly critical depiction of a dictatorship government still shows a sort of silent sympathy for its spartan sides, much like I’ve indicated above. – A not inconsiderable part of Boye’s essence was at home in an archaic world of asceticism, sacrifice and discipline, courtly love and dedication. All or nothing, victory or death. When she affirmed these traits she wrote with force. When she denied them it became a waffle and ”scholarship prose,” texts that want to be good but between the lines scream of unreleased rigorism. ”Rigorism” doesn’t mean downright death wish even if Boye also had that feature (q.v. ”The Quiet Steps Behind”). It means devotion, sacrifice, idealism of a combative nature.

As a whole Boye’s opus contains some bland and superficial moral sermons, fine ideals rolled out in a pedantic spirit. Her ”death poems” are more authentic. It’s true that ”The Quiet Steps Behind” worships death itself in a strange way. Strange, because in essence death is just a transition, not a state. But of course, death is also a symbolic figure and it isn’t emotionally strange to worship it; this phenomenon isn’t a riddle as such. And I will always pay tribute to Boye for a poem like ”The Amazon”. Its lines are unique, harder than even the martial Edith Södergran could write: ”I dreamed of blood last night. I dreamed of death last night. (...) I dreamed my death was fair and good. - - - / Thus I dreamed last night.”

These are true lines, delivering the essence of the Nordic shield maiden, capturing her condition. It’s a sincere portrayal of a longing for ”death and night and blood” in the spirit of Yukio Mishima.

[Svensson 2016, s. 74-76]
Senast redigerad av kilo98 2024-09-19 kl. 04:52.
Citera
2024-09-19, 18:54
Medlem
Nu har jag inte läst Svedjedals tjocka bok särskilt noga ännu, även om jag har den hemma (min mamma fick den som present för en del år sedan och sedan ärvde jag merparten av hennes bibliotek). Det är ingen tvekan om att han har gjort ett aktningsvärt forskningsarbete kring en författare som många har haft starka synpunkter på under de hundra år som har gått sedan hennes debut.

Margit Abenius' biografi har jag läst ett par gånger om, den är ingående och mycket läsvärd men naturligtvis är det en personlig tolkning av Boye och hennes liv och verk. Hon rör sig på gränsen mellan litteraturhistoria och fri essäistik, det var mer direkt accepterat inom litteraturvetenskapen då än det är numera, men hon har också fördelen av att hon personligen kände till en del av de miljöer där Boye hade rört sig, framför allt i Uppsala på 20-talet och inte minst själva tidskliimatet under 20-30-talen; det senare kan nog vara svårt att fånga och förstå för den som inte själv var med . Som jag var inne på tidigare, man får väga in att hon inte kunde tala lika öppet om en del saker i Boyes biografi som man kan göra numera eftersom en stor del av författarens vänkrets (och hennes mamma) fortfarande levde 1950, dessutom var homo-/bisexualitet mycket mera känsligt då än det är nu.

Man kan väl säga att Svedjedal försöker undvika att läsa Boyes verk baklänges utgående från självmordet. Det är ofta frestande att skriva en författares (eller en musikers) biografi utifrån en framatisk slutpunkt, t ex Jim Morrisons eller Jimi Hendrix' död, Ezra Pounds fascism och vistelse på mentalsjukhus, Stagnelius, Lord Byron eller Pusjkins död i en duell (som tycktes förebådas av duellen mellan de båda vännerna i Eugen Onegin). Svedjedal medger att Boye hade en stark inre dödsdrift men han vill inte beskriva den som slutgiltig eller övermäktig utan försöker delvis tolka den som litterärt skapande eller sorgearbete, han påpekar t ex att dödens närhet i "De lugna stegen bakom" kan gälla den cancersjuka Anita Nathorst lika väl som Karin Boye själv - det var uppenbart för alla att Nathorst inte hade lång tid kvar.
Senast redigerad av HepCat-X 2024-09-19 kl. 19:07.
Citera
2024-09-20, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
. Bara en eller två veckor före slutet trycktes dikten Där slagrutan sänker sig... i en tidning - den var nyskriven.

Rättelse. naturligtvis handar det om De lugna stegen bakom (tryckt bara en vecka innan hon tog sitt beslut). Dikten om slagrutan är ju mycket tidigare, även om bägge dikterna uttrycker en slags tillkämpad förtröstan på att "jag lyder mitt inre öde, hur det än går, det får bära eller brista".
Citera
2024-09-20, 17:57
Medlem
eleO12O24s avatar
Är detta skrivit till någon Karin var kär i?
Du är min renaste tröst,
du är mitt fastaste skydd,
du är det bästa jag har,
ty intet gör ont som du.

Nej, intet gör ont som du.
Du svider som is och eld,
du skär som ett stål min själ --
du är det bästa jag har.
Du är min renaste tröst, ur samlingen "Moln".
Citera
2024-09-20, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eleO12O24
Är detta skrivit till någon Karin var kär i?
Du är min renaste tröst,
du är mitt fastaste skydd,
du är det bästa jag har,
ty intet gör ont som du.

Nej, intet gör ont som du.
Du svider som is och eld,
du skär som ett stål min själ --
du är det bästa jag har.
Du är min renaste tröst, ur samlingen "Moln".
Förmodligen ja, men det är inte säkert att hon delade med sig av de här känslorna helt till föremålet - Boye ägnade sig ibland åt beundran på avstånd.
Citera
2024-09-23, 20:52
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Nu har jag inte läst Svedjedals tjocka bok särskilt noga ännu, även om jag har den hemma (min mamma fick den som present för en del år sedan och sedan ärvde jag merparten av hennes bibliotek). Det är ingen tvekan om att han har gjort ett aktningsvärt forskningsarbete kring en författare som många har haft starka synpunkter på under de hundra år som har gått sedan hennes debut.

Margit Abenius' biografi har jag läst ett par gånger om, den är ingående och mycket läsvärd men naturligtvis är det en personlig tolkning av Boye och hennes liv och verk. Hon rör sig på gränsen mellan litteraturhistoria och fri essäistik, det var mer direkt accepterat inom litteraturvetenskapen då än det är numera, men hon har också fördelen av att hon personligen kände till en del av de miljöer där Boye hade rört sig, framför allt i Uppsala på 20-talet och inte minst själva tidskliimatet under 20-30-talen; det senare kan nog vara svårt att fånga och förstå för den som inte själv var med . Som jag var inne på tidigare, man får väga in att hon inte kunde tala lika öppet om en del saker i Boyes biografi som man kan göra numera eftersom en stor del av författarens vänkrets (och hennes mamma) fortfarande levde 1950, dessutom var homo-/bisexualitet mycket mera känsligt då än det är nu.

Man kan väl säga att Svedjedal försöker undvika att läsa Boyes verk baklänges utgående från självmordet. Det är ofta frestande att skriva en författares (eller en musikers) biografi utifrån en framatisk slutpunkt, t ex Jim Morrisons eller Jimi Hendrix' död, Ezra Pounds fascism och vistelse på mentalsjukhus, Stagnelius, Lord Byron eller Pusjkins död i en duell (som tycktes förebådas av duellen mellan de båda vännerna i Eugen Onegin). Svedjedal medger att Boye hade en stark inre dödsdrift men han vill inte beskriva den som slutgiltig eller övermäktig utan försöker delvis tolka den som litterärt skapande eller sorgearbete, han påpekar t ex att dödens närhet i "De lugna stegen bakom" kan gälla den cancersjuka Anita Nathorst lika väl som Karin Boye själv - det var uppenbart för alla att Nathorst inte hade lång tid kvar.

Där slagrutan sänker sig påminner om ett slags naturreligion men också kristet bildspråk, Boye var ju kristen innan hon blev marxist.

Citat:
om vetekornet inte faller i jorden och dör förblir det ett ensamt korn. Men om det dör ger det rik skörd. Joh 12:24

Citat:
Det händer, om du gräver här,
att ljunghedens mark
kan vattnas till en lustgård
och lövrik park.
Det händer kanske också
att din möda blir lönt
med några mörka revor
av vintergrönt.

Det ena som det andra
har ringa vikt
mot att du rör ditt eget ödes
levande skikt,
där ond makt bryts,
där skapelse sker,
där du och världen växer
till mer.

Stor dikt, tycker jag

Ja just, självmordet är inget facit som kan ge en entydig tolkning av Karin Boyes liv och dikt.
Håller inte heller med Abenius om att det finns något ofullgånget eller gymnasialt över Boye, om hon skriver så (har som sagt inte läst Abenius). Ungefär som att Karin Boye borde ha gått KBT, tagit antidepressiva, gift sig och fått barn, då hade hon varit fullgången och skrivit psykiskt stabila dikter.
Citera
2024-09-23, 21:18
Medlem
Citat:

Ja just, självmordet är inget facit som kan ge en entydig tolkning av Karin Boyes liv och dikt.
Håller inte heller med Abenius om att det finns något ofullgånget eller gymnasialt över Boye, om hon skriver så (har som sagt inte läst Abenius). Ungefär som att Karin Boye borde ha gått KBT, tagit antidepressiva, gift sig och fått barn, då hade hon varit fullgången och skrivit psykiskt stabila dikter.

Det var Gunnar Ekelöf som sade att Boye hade ett gymnasialt drag, ett slags moralisk anspänning som han inte gillade och som han nog såg som överjaget i strid med hennes sexuella drifter: "det ledde till att hon alltid måste tävla". Men Ekelöf hade blivit brädad av Boye ifråga om någon dam de båda två var intresserade av, vid den tid då bägge var aktiva inom Spektrum, så han är minst sagt partisk här.

Ekelöf var helt klart en mer anarkistiskt och bohemiskt lagd person än Boye, både privat och som lyriker.
Citera
2024-09-23, 22:53
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Det var Gunnar Ekelöf som sade att Boye hade ett gymnasialt drag, ett slags moralisk anspänning som han inte gillade och som han nog såg som överjaget i strid med hennes sexuella drifter: "det ledde till att hon alltid måste tävla". Men Ekelöf hade blivit brädad av Boye ifråga om någon dam de båda två var intresserade av, vid den tid då bägge var aktiva inom Spektrum, så han är minst sagt partisk här.

Ekelöf var helt klart en mer anarkistiskt och bohemiskt lagd person än Boye, både privat och som lyriker.

Jo han kunde ju kosta på sig det...
Citera
2024-09-24, 02:44
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Var damen du nämner Ekelöfs första hustru, Gunnel Bergström, eller fanns det fler damer som Ekelöf förlorade till Boye?
Citera
2024-09-24, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Var damen du nämner Ekelöfs första hustru, Gunnel Bergström, eller fanns det fler damer som Ekelöf förlorade till Boye?
Jag är inte hundra på namnet, det kan nog ha varit hon, ja (Ekelöfs debut Sent på jorden kom f ö ut på Spektrum, en förening/fett förlag där Boye satsade en del av de pengar hon hade ärvt av sin far - själv fick hon ju ut sina böcker hos Bonnniers). Jag har känt till grunderna i den här hstorien och Ekelöfs sura omdömen om Boye sedan årtionden.
Citera
2024-09-24, 10:57
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Jag är inte hundra på namnet, det kan nog ha varit hon, ja (Ekelöfs debut Sent på jorden kom f ö ut på Spektrum, en förening/fett förlag där Boye satsade en del av de pengar hon hade ärvt av sin far - själv fick hon ju ut sina böcker hos Bonnniers). Jag har känt till grunderna i den här hstorien och Ekelöfs sura omdömen om Boye sedan årtionden.

Ekelöf lyckades väl paja Erik Lindegrens självförtroende - med en svinelak niddikt om Mannen utan väg.
Det kanske är att fästa för stor vikt vid en spydig dikt men det kan faktiskt ha varit så. Minns inte var jag läst det nu men Lindegren påstås inte ha kunnat återhämta sig riktigt.
Elakheter kan ju vara rätt nedgörande om de är träffsäkra - ok, Där slagrutan sänker sig krymper vid sidan av Ekelöfs dikter, framstår som alldeles för tröstande, enkel, lite hurtig.
I princip allt är futtigt vid sidan av Ekelöf. Var han tvungen att avrätta alla andra, och i så fall vem är det som har för stor tävlingsinstinkt?
Citera
2024-09-24, 11:08
Medlem
Citat:
Ekelöf lyckades väl paja Erik Lindegrens självförtroende - med en svinelak niddikt om Mannen utan väg.
Det kanske är att fästa för stor vikt vid en spydig dikt men det kan faktiskt ha varit så. Minns inte var jag läst det nu men Lindegren påstås inte ha kunnat återhämta sig riktigt.
Elakheter kan ju vara rätt nedgörande om de är träffsäkra - ok, Där slagrutan sänker sig krymper vid sidan av Ekelöfs dikter, framstår som alldeles för tröstande, enkel, lite hurtig.
I princip allt är futtigt vid sidan av Ekelöf. Var han tvungen att avrätta alla andra, och i så fall vem är det som har för stor tävlingsinstinkt?
Lindegren och Ekelöf konkurrerade på det privata planet om Tora Dahl - hon hade "affärer" med bägge två under krigsåren. I tryck hyllade de varandra, som kritiker alltså - Lindegren publicerade en av de första stora essäerna om Ekelöf och hans utveckling, 1943 - men i det privata kan det säkert ha funnits en del spänningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in