2014-10-10, 14:35
Medlem
Librarians avatar
Jag var osäker på om den skulle ligga här eller i politik-delen men bestämde mig att lägga den här då den handlar om den privata ekonomin.

Hur argumenterar man mot detta? Det är ju inte säkert att pengarna går till just skola/vård och en höjd skatt betyder till slut minskade intäkter istället då man väljer att ta lönen i förmåner/aktier istället. Dessutom minskar konsumtionen som leder till minskade intäkter i moms och näringsidkarna får sämre resultat.

Men det är svårt att säga något mot de som menar att man gärna kan betala några kronor extra i skatt varje månad till just välfärden, för vem har inte råd med det egentligen?
Citera
2014-10-10, 14:46
Medlem
Höjda skatter innebär sällan "100 kronor mer i skatt" utan det handlar om tusentals kronor. Vidare kanske personen som använder argumentet har en bra ekonomi och klarar något sådant, men för en barnfamilj kan den där extra skatten vara skillnaden mellan att klara sig och att gå minus varje månad.

Vidare så läcker stats/landstings/kommunkassorna som ett såll, så en stor del av den där hundralappen försvinner rakt ut i tomma intet. Kolla gärna in Martin Borgs dokumentär "365 sätt att göra av med dina skattepengar" som finns på Youtube. Det är till sådana saker pengarna går.
Citera
2014-10-10, 14:56
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Höjda skatter innebär sällan "100 kronor mer i skatt" utan det handlar om tusentals kronor. Vidare kanske personen som använder argumentet har en bra ekonomi och klarar något sådant, men för en barnfamilj kan den där extra skatten vara skillnaden mellan att klara sig och att gå minus varje månad.

Vidare så läcker stats/landstings/kommunkassorna som ett såll, så en stor del av den där hundralappen försvinner rakt ut i tomma intet. Kolla gärna in Martin Borgs dokumentär "365 sätt att göra av med dina skattepengar" som finns på Youtube. Det är till sådana saker pengarna går.

Tack, den ska jag definitivt kolla upp. Du har helt rätt i att det är personer med god ekonomi som säger dessa saker, men menar samtidigt att det är så få kronor att det utslaget på ett år inte gör en märkbar skillnad - även om det så riktigt handlar om tusenlappar i slutändan.

Högre skatter leder inte automatiskt till större intäkter, det blir till slut tvärtom, men det verkar få förstå.
Citera
2014-10-10, 15:25
Medlem
svampgaffels avatar
För mig är det enkelt - jag vill endast ha ett minimum av välfärd och ser gärna stora nedskärningar i den.
Citera
2014-10-10, 15:33
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian
Jag var osäker på om den skulle ligga här eller i politik-delen men bestämde mig att lägga den här då den handlar om den privata ekonomin.

Hur argumenterar man mot detta? Det är ju inte säkert att pengarna går till just skola/vård och en höjd skatt betyder till slut minskade intäkter istället då man väljer att ta lönen i förmåner/aktier istället. Dessutom minskar konsumtionen som leder till minskade intäkter i moms och näringsidkarna får sämre resultat.

Men det är svårt att säga något mot de som menar att man gärna kan betala några kronor extra i skatt varje månad till just välfärden, för vem har inte råd med det egentligen?
Enkelt, du säger givetvis att du inte delar den åsikten och att personen i fråga gärna får betala mera skyddspengar (vilket skatt är, och det uppbärs av den största maffian av dem alla, Staten) om hen så vill. Du vill hålla pengarna i din egen plånbok och själv bestämma över frukterna av ditt arbete i så hög grad som bara är möjligt.
Citera
2014-10-10, 15:48
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Librarian

Det är bara att svara "gör det då". Det är fullt möjligt att betala mer skatt än den man avkrävs på, men då är det tekniskt sett en gåva till staten istället för skatt - eftersom skatt per definition tas in med tvång.
Citera
2014-10-16, 00:19
Medlem
Staten måste lära sig prioritera.
Men i dagens sossesamhälle är medborgarnas uppgift tydligen bara att göda en ständigt växande krävande massa av pärmvändare som ska försörjas dvs stat/välfärd är ineffektiv
har du någonsin sett statliga/kommunala chefer rationalisera bort sig själva?

Aldrig däremot får vårdpersonalen och de som utför tjänsterna alltid stryka på foten medan inkompetenta nollor fortsätter att förskingra skattemedel genom diverse omorganisationer kommunala prestigeprojekt etc

Det är fan bara i Sverige politiker kan vinna val i att höja skatt. Det är också bara i Sverige många tycks ha åsikten att medborgarna i nåder får behålla del av sin lön som egna pengar, istället för tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in