2014-10-11, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maww
Tack för ditt svar, jag tror tyvärr att det ligger mycket sanning i det du säger, men jag försöker hålla en så hoppfull attityd som möjligt. Även om jag precis som ni tror att det egentligen inte är mycket man kan göra när personen själv inte vill ha hjälp och jag tror också att man måste ge det lite tid och låta henne själv komma till insikten att vilja sluta.

Jag är mest bara rädd att hon kommer dö av en överdos innan hon når dit, hon har redan varit inlagd på sjukhus för heroinöverdos flera gånger och två av gångerna sa läkaren att det var på håret att hon överlevde.

Jag har också hört att den farligaste tiden för en heroinist är när man kommer ut ifrån ett behandlingshem eftersom toleransen har gått ner och då är den gamla vanliga dosen nu en dödlig överdos. Ganska så snart nu (några månader tror jag) kommer hon ut för första gången så alla anhöriga är väldigt oroliga för det.

Men många missbrukare är medvetna om detta, så dör är det ju inte säkert att hon gör, men jag förstår verkligen din oro. Hur ser hon på sitt missbruk nu då?
Citera
2014-10-15, 00:58
Medlem
Mawws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
En narkoman/alkis är en otroligt egoistisk person när han är aktiv. Gäller oavsett drog. Allt kretsar omkring honom. Han bryr sig inte om hur han skadar sin omgivning. Missbruket styr hela hans liv och vardag. De stunder han är någorlunda nykter är fyllda av abstinens, skuld och ånger. Enda utvägen är att få tag på droger, för att fortsätta sitt känslolösa drogade liv. Det är den enda målsättningen i en aktiv missbrukares liv.
På så sätt byggs ett berg av nedtryckta känslor, skuld, skam och total brist på självförtroende upp. Ett berg som måste rivas sten för sten i drogfritt tillstånd. Det är svårt, men görs det inte är utgången ofta återfall. Narkomanen måste i ett sånt läge vara villig att våga möta detta berg av skit utan hjälp av droger. Det går, men då måste han vara motiverad.

Som vän/anhörig byggs det upp motsvarande berg av känslor, svek och sorg.
De blir på sätt och vis två motpoler av känslor, som mycket lätt kraschar. En nynykter narkoman är långtifrån stabil och det är inte en förväntansfullt väntande anhörig heller. Minsta gnista eller gnissel mellan dom två kan bli en eldsvåda.

Det är med andra ord en mycket komplicerad och djupt känslosam situation. Finns inget enkelt "gör så här".
Som narkoman kan man få hjälp av samhället/vården, din vän är på behandlingshem. Är hon minsta motiverad får hon i alla fall mycket kunskap om sitt missbruk.
Kunskap är jätteviktigt, både för missbrukaren och familjen.
Utan kunskap kommer inget fungera.
Innan du och andra i familjen gör något mer så ska ni se till att få kunskap om denna tragiska och förödande sjukdom. Vad den gör mot människan på båda sidor.
Googla på medberoende och hitta något som passar er. I det här läget är det inte bara narkomanen som har ett tungt arbete framför sig. Även familj och vänner måste anstränga sig om ett förhållande ska ha en möjlighet att bli sunt och livskraftigt.
Vet under min tid på AA och NA att det på så kallade öppna möten kom anhöriga ibland. Det kan vara ett första steg att ta. Då får ni träffa drogfria människor och få input.
Det finns också en anhörig-motsvarighet ALANON. Där har jag aldrig varit av förklarliga skäl. Men det är ett AA/NA möte för just anhöriga. Där de kan träffas anonymt och prata med varandra. Ge varandra stöd, kunskap och råd.
Usch vilken lång harang det här blev på morgonen...

Vad jag ville säga är att KUNSKAP är lite A&O i detta. Utan den är utsikterna ganska små till en bra framtid för din vän och din familj.

Det är självklart än väldigt komplicerad situation utan några enkla instruktioner att följa för att lösa det hela. Jag försöker ta reda på information från flera håll jag har läst böcker(Den kidnappade hjärnan, tyckte ag speciellt om), tagit hjälp av mina egna erfarenheter, lyssnat på Soc och de Psykologer, Psykiatriker och Psykoterapeuter som varit involverade och som har fått Annas tillåtelse att berätta åtminstone en del saker för anhöriga.

Det är också främst därför jag startade den här tråden för att få kunskap av andra i liknande situations erfarenheter.

Jag ska i mitt brev försöka ge Anna så mycket kunskap jag kan, men ändå kraftigt begränsa den för att inte låta nedlåtande eller bemästrande. Det är bättre med lite kunskap som kommer fram än mycket kunskap som inte tas emot. eller hur?

Just om medberoende ska jag absolut läsa på mer om och vi letar ust nu efter en skicklig privat Psykolog och/eller Psykoterapeut att prata med för det anhörigstödet kommunen erbjöd var undermåligt.

Tack för ditt svar!
Citera
2014-10-15, 01:32
Medlem
Mawws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPlayCSToGetaGF
Men många missbrukare är medvetna om detta, så dör är det ju inte säkert att hon gör, men jag förstår verkligen din oro. Hur ser hon på sitt missbruk nu då?

Tack för din sympati det hjälper verkligen men är väldigt emotionellt utbränd av hela situationen och
hoppet på att hon är medveten och tänker på det, hjälper lugna en lite.

Jag hoppas som sagt att hon är medveten om det, men hon har samtidigt varit väldigt säljdestruktiv framförallt den sista tiden innan hon lades in, de två nästan dödliga överdoserna var bara dagar emellan t.ex., en inte så självdestruktiv människa skulle ju vara ganska så mycket försiktigare efter första gången. Är man rädd om sitt liv tar man sig nog en stor funderare på vad sysslar jag egentligen med efter första gången, "jag kunde ha dött".

Jag upplevde det som och tror att hon typ tänkte typ "fuck it, jag gör vad jag vill och dör jag så dör jag." Jag tycker hon senare har antytt att det var ungefär så hon tänkte då.

Och jag är rädd att hon ska "fuck it" attityden, även om riskerna efter utsläpp och bara köra på eller inte ens lyssna på när de på hemmet kanske ger henne den informationen (om tolleransen, osv.) och eftersom hon gått från noll till max så väldigt snabbt kanske hon inte heller själv hunnit anskaffa sig de mesta av kunskapen som de flesta heroinister har, så hon vet kanske inte att det är en extra farlig tid när hon just kommit ut.

Jag upplever det som hon inte är intresserad av att sluta med heroin och att om hon blev utsläppt idag, skulle hon genast injicera heroin igen. Jag tror vårdarna är av samma åsikt trotts att hon har iallafall uttryckt att livet som heroinist är ett jävla skitliv, med allt runt, prostitution, kriminalitet och våld. Jag tror det är en halvsanning för henne hon tycker nog så innerst inne, men inte på ytan och i handling. Hon sa nog så främst för att hon tror det är vad vårdarna vill höra för att hon ska få större friheter och möjligheter till att fly.
Citera
2014-10-15, 01:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
En narkoman/alkis är en otroligt egoistisk person när han är aktiv. Gäller oavsett drog. Allt kretsar omkring honom. Han bryr sig inte om hur han skadar sin omgivning. Missbruket styr hela hans liv och vardag. De stunder han är någorlunda nykter är fyllda av abstinens, skuld och ånger. Enda utvägen är att få tag på droger, för att fortsätta sitt känslolösa drogade liv. Det är den enda målsättningen i en aktiv missbrukares liv.
På så sätt byggs ett berg av nedtryckta känslor, skuld, skam och total brist på självförtroende upp. Ett berg som måste rivas sten för sten i drogfritt tillstånd. Det är svårt, men görs det inte är utgången ofta återfall. Narkomanen måste i ett sånt läge vara villig att våga möta detta berg av skit utan hjälp av droger. Det går, men då måste han vara motiverad.

Som vän/anhörig byggs det upp motsvarande berg av känslor, svek och sorg.
De blir på sätt och vis två motpoler av känslor, som mycket lätt kraschar. En nynykter narkoman är långtifrån stabil och det är inte en förväntansfullt väntande anhörig heller. Minsta gnista eller gnissel mellan dom två kan bli en eldsvåda.
...

Det är väldigt fördomsfullt och förolämpande att generalisera så här över missbrukare. Det finns många missbrukare som inte är såna. Det bästa för en missbrukare är nog att det faktiskt inte finns såna fördomsfulla människor som du runt henne, för de kan ju resultera i seriös misantropi, i synnerhet m a p självgoda personer som skapar ytterligare ångest och skuld.
Då är det bättre att de är själva och får föra en egen inre process, en slags monolog.
Senast redigerad av elfsyssel 2014-10-15 kl. 02:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in