2014-10-09, 23:11
Medlem
Jag har sedan drygt tio år tillbaka haft en djup depression och till följd av detta även svåra sömnproblem. Har väldigt svårt att somna i tid på kvällen och är alltid väldigt trött på morgonen. Mitt sömnbehov har också ökat drastiskt sedan jag fick depressionen; när jag väl har möjlighet sover jag ca. 10-11 timmar.

Jag har testat en rad olika mediciner mot sömnproblemen: Propavan, Nozinan, Imovane, Lergigan m.fl. De flesta av dessa har dock inte haft någon större effekt på mig. Den som haft störst effekt är Mirtazapin som jag också tar i dagsläget (30 mg) tillsammans med Quetiapin (50 mg). Jag brukar ta dessa mediciner runt kl. 21-22 på kvällen. Mot själva depressionen tar jag även Venlafaxin (75 mg), som jag brukar ta i samband med lunch.

Mitt största problem i dagsläget är utan tvekan sömnen. Jag har otroligt svårt att ta mig upp i rimlig tid på morgonen. Även om jag lyckas somna innan 00.00 känner jag mig nästintill medvetslös fram till ca. kl 11-12. På grund av detta har jag nyligen blivit tvungen att gå ner i arbetstid till 50 % eftersom jag inte klarar av att komma i tid till jobbet.

Skulle uppskatta synpunkter på min medicinering. Skulle även vara intressant att höra från er som har liknande problem: vilka mediciner tar ni i dagsläget och hur funkar dessa för er?
Citera
2014-10-09, 23:29
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Svarade på en liknande tråd tidigare. Theralen funkar för mej. Efter en, rätt lång, invänjningsperiod är jag inte seg dan efter. Sover dock tio-elva timmar också och måste ställa klockan.
Citera
2014-10-10, 06:40
Medlem
Svinhudens avatar
Jag hade liknande problem. Mirtazapin+cannabis hjälper. Går även bra utan cannabis.

Mirtazapin hjälper mot depp och sömnproblem. Prata med din läkare om det.

http://www.fass.se/LIF/substance?substanceId=IDE4POF8UAT55VERT1
Citera
2014-10-10, 07:40
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Valdoxan borde du testa. Vaknar klarvaken kl 07.00!

Aldrig hänt förut.
Citera
2014-10-10, 08:25
Medlem
Prova kombinera mirtazapin med voxra 150mg(tas på morgonen).
Citera
2014-10-10, 10:23
Medlem
Edrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Jag har sedan drygt tio år tillbaka haft en djup depression och till följd av detta även svåra sömnproblem. Har väldigt svårt att somna i tid på kvällen och är alltid väldigt trött på morgonen. Mitt sömnbehov har också ökat drastiskt sedan jag fick depressionen; när jag väl har möjlighet sover jag ca. 10-11 timmar.

Jag har testat en rad olika mediciner mot sömnproblemen: Propavan, Nozinan, Imovane, Lergigan m.fl. De flesta av dessa har dock inte haft någon större effekt på mig. Den som haft störst effekt är Mirtazapin som jag också tar i dagsläget (30 mg) tillsammans med Quetiapin (50 mg). Jag brukar ta dessa mediciner runt kl. 21-22 på kvällen. Mot själva depressionen tar jag även Venlafaxin (75 mg), som jag brukar ta i samband med lunch.

Mitt största problem i dagsläget är utan tvekan sömnen. Jag har otroligt svårt att ta mig upp i rimlig tid på morgonen. Även om jag lyckas somna innan 00.00 känner jag mig nästintill medvetslös fram till ca. kl 11-12. På grund av detta har jag nyligen blivit tvungen att gå ner i arbetstid till 50 % eftersom jag inte klarar av att komma i tid till jobbet.

Skulle uppskatta synpunkter på min medicinering. Skulle även vara intressant att höra från er som har liknande problem: vilka mediciner tar ni i dagsläget och hur funkar dessa för er?
Har haft samma problem med att somna och komma upp, går på Mirtazapin. Förut så brukade jag ta Mirtazapin runt 22 och hade förjävligt svårt att komma upp innan kl 11 på morgonen.
Eftersom jag inte blir trött eller dåsig av Mirtazapinen på kvällen så rekommenderade min läkare att jag skulle testa att ta den tidigare, så jag testade mig fram tills jag kom fram till en lagom tid till att ta den på kvällen och ändå bli pigg på morgonen. Så nu tar jag den runt kl 18 istället, lägger mig 23-0 och kan komma upp på morgonen runt 8 som är min normala tid att vakna utan Mirtazapin (innan jag väl var deprimerad). Kan vara värt att testa om du inte blir dåsig av den!
Har ingen erfarenhet av Quetiapin tyvärr.
Citera
2014-10-10, 10:29
Bannlyst
Sömnutredning och kanske prova melatonin?
Uteslut fysiska faktorer också, detta glömmer läkare ibland.

För mig fungerar benso, men bara i någon vecka då toleransen snabbt ökar tyvärr.
Citera
2014-10-10, 12:29
Medlem
Elsharins avatar
Har du provat att ta mirtazapinen tidigare på kvällen? Detta är något jag börjat med nu på senare tiden då jag börjat bli mer och mer trött och seg och ändå svårt att somna på kvällen. Försöker se till att ta det tidigare nu så att jag verkligen är dödstrött och knappt kan stå på benen när det väl är läggdags, sedan ställer jag klockan så att jag inte sover mer än ~8 timmar. Sover jag mer än så blir jag trött och seg hela dagen, kanske är samma för dig? Prova att ställa klockan så att du inte sover för länge och tvinga dig upp, för mig tog det några dagar att komma in i rutinen men nu är det lättare.
Känns lite trist att man inte kan ha "sovmorgon" utan att hela dagen ska bli förstörd men känns samtidigt ändå skönt att jag kan ta tillvara på dygnets vakna timmar bättre.
Citera
2014-10-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna

Aldrig hänt förut.
Tycker också ts borde testa valdoxan. Den har gjort underverk för mig och nu när jag slutat med den märker jag att morgontröttheten är tillbaka.

Jag fick inte effekt med en gång av den men med tiden så somnade och vaknade jag i tid.
Citera
2014-10-10, 19:08
Bannlyst
Är övertygad om att det ökade sömnbehovet är pga Quetiapin som är ett neuroleptikum. Har du fått denna medicin mot en psykos eller varför har du den?
Neuroleptika är starkt dopaminhämmande och avtrubbande.
Citera
2014-10-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Är övertygad om att det ökade sömnbehovet är pga Quetiapin som är ett neuroleptikum. Har du fått denna medicin mot en psykos eller varför har du den?
Ts tar också mirtazapin som gör mig till en halvdöd zombie när jag väl lyckas ta mig upp ur sängen kl 2.
50 mg quetiapin gör en inte direkt jätte trött eller seg dagen efter om man inte är överdrivet känslig.
Citera
2014-10-10, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thursdays-Girl
Svarade på en liknande tråd tidigare. Theralen funkar för mej. Efter en, rätt lång, invänjningsperiod är jag inte seg dan efter. Sover dock tio-elva timmar också och måste ställa klockan.

Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna

Aldrig hänt förut.

Tack för tipsen! Theralen eller Valdoxan borde jag kanske prova. Framförallt Valdoxan låter väldigt intressant efter vad jag läst. Hur fungerar dessa mediciner ihop med andra vanliga antidepppreparat, bör de tas ensamt eller kombineras ihop med andra mediciner?

Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Prova kombinera mirtazapin med voxra 150mg(tas på morgonen).

Har också själv funderat på att börja med Voxra istället för Venlafaxin. Får många biverkningar av Venlafaxin (framförallt trötthet/dåsighet på dagen efter intag).

Citat:
Ursprungligen postat av Edric
Har haft samma problem med att somna och komma upp, går på Mirtazapin. Förut så brukade jag ta Mirtazapin runt 22 och hade förjävligt svårt att komma upp innan kl 11 på morgonen.
Eftersom jag inte blir trött eller dåsig av Mirtazapinen på kvällen så rekommenderade min läkare att jag skulle testa att ta den tidigare, så jag testade mig fram tills jag kom fram till en lagom tid till att ta den på kvällen och ändå bli pigg på morgonen. Så nu tar jag den runt kl 18 istället, lägger mig 23-0 och kan komma upp på morgonen runt 8 som är min normala tid att vakna utan Mirtazapin (innan jag väl var deprimerad). Kan vara värt att testa om du inte blir dåsig av den!
Har ingen erfarenhet av Quetiapin tyvärr.

Min läkare föreslog också att jag skulle ta medicinen tidigare. Tyvärr känns det inte som att det skulle vara praktiskt möjligt dock, så jag har inte vågat mig på detta än. Jag brukar oftast komma hem runt 19 på kvällarna och äta middag vid 20. Om jag skulle jag medicinen tidigare, säg runt 18, skulle jag nog bli alltför seg för att orka med att göra sånt som behöver göras på kvällarna (t.ex. laga mat och andra hushållssysslor).

Citat:
Ursprungligen postat av IPlayCSToGetaGF
Sömnutredning och kanske prova melatonin?
Uteslut fysiska faktorer också, detta glömmer läkare ibland.

För mig fungerar benso, men bara i någon vecka då toleransen snabbt ökar tyvärr.

Har testat Circadin som ju innehåller melatonin. Tyckte dock inte att det hjälpte särskilt mycket. Dock kan det kanske fungera att kombinera ihop med andra sömnmediciner (brist på melatonin lär väl inte vara särskilt bra i vilket fall)?

Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana

Fick Quetiapin utskrivet av min läkare mot sömnproblemen i samband med att jag försökte trappa ned Mirtazapin (pga biverkningarna). Tyckte att den hjälpte mot insomningsbesvären. Dock visade det sig väldigt svårt att sluta med Mirtazapin (trots mycket långsam nedtrappning kunde jag inte somna om jag tog endast Quetiapin). Därför tar jag nu båda dessa mediciner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in