Citat:
Ursprungligen postat av
Thursdays-Girl
Svarade på en liknande tråd tidigare. Theralen funkar för mej. Efter en, rätt lång, invänjningsperiod är jag inte seg dan efter. Sover dock tio-elva timmar också och måste ställa klockan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Snuttegrisarna
Valdoxan borde du testa. Vaknar klarvaken kl 07.00!
Aldrig hänt förut.
Tack för tipsen! Theralen eller Valdoxan borde jag kanske prova. Framförallt Valdoxan låter väldigt intressant efter vad jag läst. Hur fungerar dessa mediciner ihop med andra vanliga antidepppreparat, bör de tas ensamt eller kombineras ihop med andra mediciner?
Citat:
Ursprungligen postat av
theeight
Prova kombinera mirtazapin med voxra 150mg(tas på morgonen).
Har också själv funderat på att börja med Voxra istället för Venlafaxin. Får många biverkningar av Venlafaxin (framförallt trötthet/dåsighet på dagen efter intag).
Citat:
Ursprungligen postat av
Edric
Har haft samma problem med att somna och komma upp, går på Mirtazapin. Förut så brukade jag ta Mirtazapin runt 22 och hade förjävligt svårt att komma upp innan kl 11 på morgonen.
Eftersom jag inte blir trött eller dåsig av Mirtazapinen på kvällen så rekommenderade min läkare att jag skulle testa att ta den tidigare, så jag testade mig fram tills jag kom fram till en lagom tid till att ta den på kvällen och ändå bli pigg på morgonen. Så nu tar jag den runt kl 18 istället, lägger mig 23-0 och kan komma upp på morgonen runt 8 som är min normala tid att vakna utan Mirtazapin (innan jag väl var deprimerad). Kan vara värt att testa om du inte blir dåsig av den!
Har ingen erfarenhet av Quetiapin tyvärr.
Min läkare föreslog också att jag skulle ta medicinen tidigare. Tyvärr känns det inte som att det skulle vara praktiskt möjligt dock, så jag har inte vågat mig på detta än. Jag brukar oftast komma hem runt 19 på kvällarna och äta middag vid 20. Om jag skulle jag medicinen tidigare, säg runt 18, skulle jag nog bli alltför seg för att orka med att göra sånt som behöver göras på kvällarna (t.ex. laga mat och andra hushållssysslor).
Citat:
Ursprungligen postat av
IPlayCSToGetaGF
Sömnutredning och kanske prova melatonin?
Uteslut fysiska faktorer också, detta glömmer läkare ibland.
För mig fungerar benso, men bara i någon vecka då toleransen snabbt ökar tyvärr.
Har testat Circadin som ju innehåller melatonin. Tyckte dock inte att det hjälpte särskilt mycket. Dock kan det kanske fungera att kombinera ihop med andra sömnmediciner (brist på melatonin lär väl inte vara särskilt bra i vilket fall)?
Citat:
Ursprungligen postat av
SilencedBanana
Är övertygad om att det ökade sömnbehovet är pga Quetiapin som är ett neuroleptikum. Har du fått denna medicin mot en psykos eller varför har du den?
Neuroleptika är starkt dopaminhämmande och avtrubbande.
Fick Quetiapin utskrivet av min läkare mot sömnproblemen i samband med att jag försökte trappa ned Mirtazapin (pga biverkningarna). Tyckte att den hjälpte mot insomningsbesvären. Dock visade det sig väldigt svårt att sluta med Mirtazapin (trots mycket långsam nedtrappning kunde jag inte somna om jag tog endast Quetiapin). Därför tar jag nu båda dessa mediciner.