2014-10-23, 08:33
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pappana
Anledningen till att jag inte skulle använda en vaporizer är för att jag gillar hela "ritualen" med rullpapper, man köper kommer hem häller ut påsen på bordet grindar lite tar upp ett rullpapper o filter rullar ihop den lutar sig tillbaka i soffan och röker, underbart!

Jag är personligen duktigt less på en ritualen. Slutar alltid med att soffbordet ser ut som hos en jävla pundarlya med tobak, filterbitar och skit överallt. Jointstanken ligger tät i rummet. Känns betydligt fräschare med en vaporizer. Följer tråden med intresse då jag planerar att köpa en vaporizer snart.

Det finns dock tillfällen då rökverk är att föredra, tex utomhus i goda vänners lag eller efter en stor middag där jointen går runt bordet.

Det går dock utmärkt att fortsätta rulla joints ibland även om man har en vaporizer, vissa verkar glömma det - det ena utesluter inte det andra!
Citera
2014-10-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Så vitt jag förstått är cannabisrök åtminstone inte lika farligt som tobaksrök, men är inte 100% säker på om det stämmer eller om det är något som stoners säger.
Stämmer inte, har haft en kran som forskat i molekylär biologi eller liknande och denne sa att det spelar inte så stor roll vad man eldar upp. Det är inandningen av förbrända växtdelar i allmänhet som skadar oss.

Ang. Att blanda med tobak så kan man röka e-cigarett i samband med vaporiserandet så får man även sin nikokick utan en massa äckelpäckel i lungorna. Då kan man dessutom ha många olika götta fruktsmaker som dämpar behovet av munchies!

Vad tror ni om den här vapen då? Verkar finnas sjukt många där ute så blir svårt att bestämma sig. Störtskön jänkare recenserar DavinciVape:
http://youtube.com/watch?v=8o3qsJ4RsM4
Citera
2014-10-24, 17:40
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongbox
Stämmer inte, har haft en kran som forskat i molekylär biologi eller liknande och denne sa att det spelar inte så stor roll vad man eldar upp. Det är inandningen av förbrända växtdelar i allmänhet som skadar oss.

Ang. Att blanda med tobak så kan man röka e-cigarett i samband med vaporiserandet så får man även sin nikokick utan en massa äckelpäckel i lungorna. Då kan man dessutom ha många olika götta fruktsmaker som dämpar behovet av munchies!

Vad tror ni om den här vapen då? Verkar finnas sjukt många där ute så blir svårt att bestämma sig. Störtskön jänkare recenserar DavinciVape:
http://youtube.com/watch?v=8o3qsJ4RsM4
Okej men har för mig att det finns en studie som visar på att människor som röker både cannabis och tobak har bättre lungor än de som bara röker tobak. Kanske finns det några cannabinoider som motverkar skadan.

Oavsett så är rökning aldrig bra. Vaporizer och ecigg ftw.
Citera
2014-10-24, 19:11
Medlem
GodeGorans avatar
Vaporizer har definitivt stora fördelar om du ska röka själv och utan att lämna hemmet, men att dela en gås med goda vänner slår alla andra rökmetoder i längden
Citera
2014-10-24, 21:33
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bongloard
Röker man tobak snabbt så får man en nikotinkick och blandas det med gräs så känns gräsruset annorlunda. Jag får samma känsla om jag petar in en snus innan jag tar en holk av bara grönt/brunt. Blir lika bäng på rökat om jag skippar tobaken men kicken och yrseln blir svagare.

Dricker man rent sprit så blir man full. Dricker man rent sprit lika fort groggat på energidryck så blir kicken lite snabbare och ruset annorlunda. Men där spelar koffein och socker en stor roll.

Borde inte ens behöva diskutera detta då det är ganska obvious.

Önskar att jag skippade tobaken och körde vape från första början. Har "växt upp" med gravitybong och tobaksmeck så jag gillar kicken minst lika mycket som bängan. Beteendet smittar av sig lite för mig när jag testar andra droger och det är därför jag aldrig kommer röra sprutor. T.ex så snortar jag hellre än att bomba om det inte är allt för plågsamt att snorta.

Detta borde vara allmän kunskap men är det tyvärr inte... Många som inte är nikotinister mistar många gånger 'kicken' när man röker som en vanlig nikotin snurra som varar kanske 15 minuter. Sen röker dom mer och mer och är cigg torskar på några månader. Mår dåligt om dom inte röker på några timmar men det är ciggen som är problemet...

Jag är nikotinist sen 12+år tillbaka men jag HATAR att röka gräs/brajj med tobak. Jag rökte alltid joint i början, men det är slut med det.. Nu är det enbart att röka rent som gäller, alternativt Vapo..

När jag är bäng, trots att jag intar nikotin dygnet runt dygnets övriga timmar, så blir jag känslig för nikotin bäng.. Kan hända att när jag är riktigt bäng, inte klarar av att snusa på grund av att det snurrar till av snuset och jag mår lite illa. Händer aldrig i vanliga livet.

Jag skulle rekommendera folk till att röka med Vaporiser enbart för att slippa tobak, det går visserligen att slippa tobak utan Vaporiser utan svårigheter men det verkar folk vara för handikappade för, dessutom är det hälsosammare att röka ur en Vaporiser.

Om man kan spendera flera hundra i månaden på gräs/brajj kan man definitivt punga ut iaf 2lax för en Vaporiser, det är lite pengar i sammanhanget, speciellt när man har i åtanke att det är ens egna hälsa som står på spel. Go Vapo!
Citera
2014-10-25, 00:21
Medlem
bongloards avatar

Instämmer totalt. Köp en redig vaporizer eller en bra bong som effektivt röker rent. Finns väldigt många vaporizers som är effektivare än de flesta rökdon och de går att passa vidare om man är ett sällskap.

Blev nikotintorsk för att jag blev bjuden/frälst av brajj&tobak meck. Det jag tycker smakar bäst av allt är nog brunt och tobak i spliff. Nikotinet är förjävligt.. ska tvinga mig att omprogrammeras när jag har råd, möjlighet och tid. Då blir det vape och endast grönt
Citera
2014-10-28, 10:46
Medlem
Citat:
Okej men har för mig att det finns en studie som visar på att människor som röker både cannabis och tobak har bättre lungor än de som bara röker tobak. Kanske finns det några cannabinoider som motverkar skadan.

Oavsett så är rökning aldrig bra. Vaporizer och ecigg ftw.

Kan du skicka den studien? Förmodligen så förespråkar den studien cannabis! Vad jag vet och läst så absorberar cannabis upp mer solljus i olika våglängder genom de fotosyntetiska pigmenten som finns i de gröna delarna hos växter som blir till klorofyll a och b. Plantan kommer få mer näring och den kommer vara mer unik vid sublimering jämfört med tobaksplantan. Kolmonoxidhalten, CO kommer vara högre på grund av de högre omvandlingar av koldioxid. Tjärhalten kommer också vara högre på grund av mer kolväten. Så cannabis är egentligen farligare än tobak, i samma mängd. Men man röker ju heller inte cannabis lika ofta som cigaretter. Sedan ifall det skulle finnas ett mirakulöst kemisk ämne i cannabisplantan som rensar bort dessa ämnen som bildas vid förbränning är jag väldigt skeptisk till.
Senast redigerad av sleven0914 2014-10-28 kl. 10:50.
Citera
2014-10-28, 13:08
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleven0914
Kan du skicka den studien? Förmodligen så förespråkar den studien cannabis! Vad jag vet och läst så absorberar cannabis upp mer solljus i olika våglängder genom de fotosyntetiska pigmenten som finns i de gröna delarna hos växter som blir till klorofyll a och b. Plantan kommer få mer näring och den kommer vara mer unik vid sublimering jämfört med tobaksplantan. Kolmonoxidhalten, CO kommer vara högre på grund av de högre omvandlingar av koldioxid. Tjärhalten kommer också vara högre på grund av mer kolväten. Så cannabis är egentligen farligare än tobak, i samma mängd. Men man röker ju heller inte cannabis lika ofta som cigaretter. Sedan ifall det skulle finnas ett mirakulöst kemisk ämne i cannabisplantan som rensar bort dessa ämnen som bildas vid förbränning är jag väldigt skeptisk till.
Components of cannabis smoke minimize some carcinogenic pathways whereas tobacco smoke enhances some.' - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1277837/

Fler studier:

https://www.google.se/search?client=ubuntu&channel=fs&q=cannabis+and+tob aco+less+damage+from+tobacoo&ie=utf-8&oe=utf-8&gfe_rd=cr&ei=voZPVMe7NJDHZJvygLgK#safe=off&chann el=fs&q=cannabis+tobacco+less+damage+from+
Citera
2014-10-28, 15:20
Medlem
Citat:
Components of cannabis smoke minimize some carcinogenic pathways whereas tobacco smoke enhances some.' - http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1277837/

Fler studier:

https://www.google.se/search?client=ubuntu&channel=fs&q=cannabis+and+tob aco+less+damage+from+tobacoo&ie=utf-8&oe=utf-8&gfe_rd=cr&ei=voZPVMe7NJDHZJvygLgK#safe=off&chann el=fs&q=cannabis+tobacco+less+damage+from+

Tack, Pubmed bra sida!

"A connection between marijuana smoking and lung or colorectal cancer was not observed. These conclusions are reinforced by the recent work of Tashkin and coworkers [8] who were unable to demonstrate a cannabis smoke and lung cancer link, despite clearly demonstrating cannabis smoke-induced cellular damage."

"In conclusion, while both tobacco and cannabis smoke have similar properties chemically, their pharmacological activities differ greatly. Components of cannabis smoke minimize some carcinogenic pathways whereas tobacco smoke enhances some"

Studien verkar inte vara experimentell gjord utan dem har bara gjort en analys. Ska följa den och se efter fler resultat.
Citera
2014-10-30, 22:17
Medlem
SvartAces avatar
Om man ska köpa en vap, vad bör man leta efter? Kan man röka gräs/brunt i en vap som "endast är till för aromterapiblandningar" eller ska man leta efter någon som kan ta "vax och oljor" också?

http://namastevapessweden.com/collec...roducts/palm-1
Citera
2014-10-31, 13:12
Medlem
caecos avatar
Har kollat runt lite och har varit sugen ett tag på att köpa en vaporizer. Däremot så röker jag inte alls ofta och då känns en volcano för 4000kr lite väl i överkant. Fanns någon för cirka 1000kr på smoketower som jag skulle kunna tänka mig men funkar de hyfsat eller måste man sträcka sig till de dyraste?

Tar gärna emot något tips, kan tänka mig att lägga runt en tusenlapp lite beroende på vad det är för något.
Citera
2014-10-31, 13:16
Medlem
steveY2Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caeco
Har kollat runt lite och har varit sugen ett tag på att köpa en vaporizer. Däremot så röker jag inte alls ofta och då känns en volcano för 4000kr lite väl i överkant. Fanns någon för cirka 1000kr på smoketower som jag skulle kunna tänka mig men funkar de hyfsat eller måste man sträcka sig till de dyraste?

Tar gärna emot något tips, kan tänka mig att lägga runt en tusenlapp lite beroende på vad det är för något.
Ska du ha en billig vape och inte röker så ofta, då borde du kolla in Magic Flight Launch Box.
Kostar runt 600-700kr(inkl frakt) på Ebay. Det går dock inte att röka hasch i en sådan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in