Flashback bygger pepparkakshus!
2014-10-09, 09:20
Medlem
Såg detta precis, https://www.plastc.com/card

Citat:
Last year’s Coin announcement and the forthcoming launch of Apple Pay have pointed to a complicated payments arena in the past couple of months, although we’ve yet to see either manifest at this point. Though Apple Pay is posited as the ‘future’ of NFC (near-field communication) payments, Plastc looks to thrive in the physical card market. Amongst the card’s myriad nifty features is the ability to store information of up to 20 cards and barcodes (all of which must be in your name), with users able to ‘swipe’ through them on an e-ink embed. Thinking ahead, the card will also host an EMV chip for added security, its own NFC function, on-screen balance indicators, and even a remote-wiping ability. With all these features in tow for $155 USD, the cards might well usher in a new era of card payments in the future term. Enjoy our look above, then head to Plastc’s website for the skinny on the company plans.

Vad tror ni om den? Ser intressant ut imo men undrar hur bra det funkar och om det är värt 1000kr. Använder inte så många kort egentligen...
Citera
2014-10-09, 09:48
Citat:
Ursprungligen postat av Gzz
Såg detta precis, https://www.plastc.com/card

Vad tror ni om den? Ser intressant ut imo men undrar hur bra det funkar och om det är värt 1000kr. Använder inte så många kort egentligen...

Jo det funkar nog dock med strul ofta, att det sedan är ganska dyrt och onödigt, gör att inte jag köper aktier i detta företag.

Jag ger företaget 2 år sedan är det raderat från marknaden.
Citera
2014-10-09, 11:57
Medlem
Sujoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Jo det funkar nog dock med strul ofta, att det sedan är ganska dyrt och onödigt, gör att inte jag köper aktier i detta företag.

Jag ger företaget 2 år sedan är det raderat från marknaden.

Fast samtidigt är det jäkligt smart. De som har butiker behöver ju inte nya terminaler utan de flesta kan redan läsa chip. Om man jämför med tex apples lösning.

För en själv är det ju också jäkligt behändigt, men behöver ju bara ha med ett kort. Spar ju jäkligt mycket plats, gäller dock att det är hållbart och tål slit vilket tyvärr inte många kort gör idag.
Citera
2014-10-09, 13:15
Citat:
Ursprungligen postat av Sujok
Fast samtidigt är det jäkligt smart. De som har butiker behöver ju inte nya terminaler utan de flesta kan redan läsa chip. Om man jämför med tex apples lösning.

För en själv är det ju också jäkligt behändigt, men behöver ju bara ha med ett kort. Spar ju jäkligt mycket plats, gäller dock att det är hållbart och tål slit vilket tyvärr inte många kort gör idag.

Tja för min del blir det då ett kort istället för två kort samt att jag för detta får betala 1000kronor för att ha nöjet att äga ett kort som jag inte är övertygad om att det fungerar perfekt vid alla tillfällen.

Det är möjligt att de kan finna några kunder i USA i Sverige tror jag det blir lite svårare, det är inte så många i Sverige som går omkring med en hel drös av kreditkort, ja förutom "glänsputte" då som tror han är häftig med många kort.

Jag lovar dig finns det användare av detta kort även 2016 i Sverige så skall jag bjuda dig på en dundermiddag med hur mycket dryck du orkar svälja, samt en taxi hem till din bostad.
Citera
2014-10-09, 16:30
Medlem
SchackMatts avatar
Låter som en något förbättrad variant av Coin. https://onlycoin.com/

Det är en intressant produkt, men korten löser ett problem jag tror att väldigt få upplever.

Har svårt att se det slå igenom i någon märkbar grad. I Europa har folk i snitt två kort (ofta ett kontokort och ett kreditkort). Utöver det har man ofta ett passerkort till jobbet och kanske några medlemskort. De flesta plånböcker har utrymme för åtminstone sex kort (gissar jag). Om jag skaffar ett Coin eller Plastc, vad ska jag göra med resterande fem kortplatser i plånboken? Jag behöver fortfarande ha kvar plånboken för kontanter och andra saker som kortet inte stöder.

Det finns även säkerhets- och bedrägeriaspekter som inte är helt lösta. Korten blir extremt attraktiva att stjäla. Eftersom korten är upplåsta när de swipas eller chippet läses av kan det vara möjligt att stjäla alla kortdetaljer genom att installera en liten skimmer i terminalen eller bankomaten.

Om jag förstod PlastC rätt så lagras också alla kort i din telefon, vilket gör Plastc-ägares telefoner extra attraktiva att stjäla.
Citera
2014-10-09, 20:06
Medlem
Nu när jag funderar på det, är det kanske inte speciellt nödvändigt. Som ni skriver så har man egentligen inte speciellt många kort som man använder varje dag.

Detta är väll en tillfällig lösning på ett mindre problem (om det nu är något större problem?). En utveckling i sidleds snarare än framåt.
Citera
2014-10-10, 09:42
Medlem
Tänk om man kunde ersätta ALLA sina medlemskort och bankditon med denna produkt och kostnaden tas av någon annan då skulle alla vilja ha den. Utom en av mina arbetskamrater som hävdar att cash is king och har en plånbok som en gammal hästhandlare skulle varit nöjd med.

Jag har gått ifrån mitt kort ibland, bra feature att den varnar. Jag förstår bara inte hur det fungerar!?

Finns den här produkten ännu? Den levereras först sommaren 2015.
Citera
2014-10-10, 13:22
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Jag har gått ifrån mitt kort ibland, bra feature att den varnar. Jag förstår bara inte hur det fungerar!?
Det är inte kortet som varnar. Det är telefonen som varnar om den tappar kontakt med kortet över bluetooth.
Citera
2014-10-10, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Tänk om man kunde ersätta ALLA sina medlemskort och bankditon med denna produkt och kostnaden tas av någon annan då skulle alla vilja ha den. Utom en av mina arbetskamrater som hävdar att cash is king och har en plånbok som en gammal hästhandlare skulle varit nöjd med.

Finns den här produkten ännu? Den levereras först sommaren 2015.

Finns inte än, men går att förhandsköpa för 165 US dollar med frakt till Sverige. Tryck pre-order på deras hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in