Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-10-09, 23:21
Medlem
krooos avatar
Ja jag misstänkte det också, att den enda vettiga lösningen, tyvärr är att låta det gå till KF och få anmärkningar. Men vad sätter det för käppar i mina hjul nu, att ha anmärkning? Tanken är ju att flytta och skaffa eget hus och hem iaf innan julen nästa år för att ha breda marginaler. Vad innebär det främst för negativt att ha anmärkningar? Förutom att det kommer bli jävligt de kommande månaderna rent ekonomiskt, vilka negativa konsekvenser blir detta nu? Jag kommer ha svårt att få lån iaf
Citera
2014-10-09, 23:31
Medlem
Kaixs avatar
Jag är inte så påläst inom detta ämne. Men kanske en skuldsanering är aktuell? Vet inte om det gäller under dessa omständigheter, men undersök det i alla fall:
https://www.kronofogden.se/Skuldsanering4.html

Delge dig av din berättelse och att du så gärna försöker finna lösningar på ditt problem när du ansöker..

Hoppas det reder ut sig för dig, kan inte ens föreställa mig hur bekymmersamt det måste vara. Lycka till!
Citera
2014-10-10, 00:55
Medlem
Christopher.s avatar
Kolla över dina möjligheter att skaffa en god man som kan hjälpa dig. Det behöver inte vara permanent utan kan vara temporärt tills du står på egna fötter. Denna person roddar upp det där åt dig, ser till att du får de ersättningar du är berättigad till och kan agera ett bollplank. Jag tycker du ska strunta i det där med att oroa dig över ekonomin tills du återfått ditt psykiska välbefinnande. Steg ett oavsett är att sluta att konsumera pengar på det icke nödvändiga.
Citera
2014-10-10, 07:30
Medlem
Hur mycket pengar är du skyldig totalt?

Går det att få till en avbetalningsplan?

Du skriver att du har en budget på ungefär 7000:-. Det är ändå en ganska god återbetalningsförmåga (om jag har fattat dig rätt att det är det som blir över när snuset och telefonen är betalda och att du äter gratis och bor gratis hos föräldrarna). Är inte skulden allt för stor borde det gå att lösa om du nu har 7000:- i månaden och dessutom ett bättre jobb på G om någon månad.

Man kan få medlemslån om man är fackmedlem, men det gäller ändå samma kreditprövning som för andra lån. Skillnaden är i villkoren, att man kan slippa uppläggningsavgifter, lite bättre ränta mm.

Dessutom hamnar man, i varje fall inte som jag vet, hos kronofogden direkt utan skulder brukar gå via inkassobolag först. Vill inte dina ursprungliga kreditgivare ge uppskov/återbetalningsplan kan det kanske vara lönt att prata med inkassobolagen när/om det hamnar där. De är ju definitivt vana vid att vara i kontakt med skuldsatta människor.

Önskar lycka till
Citera
2014-10-10, 07:52
Medlem
borrizs avatar
Har ts funderat på att rensa lite fisk i Norge?
Förutom att jobbet är välbetalt så jobbas det många timmar, så det blir inte tid att gräva ned sig personliga problem.
Citera
2014-10-10, 08:30
Medlem
Haha ojdu. Den ända trösten jag kan ge dig är att din situation är rena paradiset i jämförelse mot mååååååånga andras, inklusive min.
Är 24 år med 0kr/år och en skuld på runt 80 kex.
Skiter fullständigt i det för tillfället dock och reder ut det så fort jag får ett jobb om det någonsin kommer att hända med tanke på hur få jobb de finns. Skillnaden på dig och mig är väl den att jag hade lagt varenda krona av lönen på skulden och försökt beta av den fortast möjligt. Men det är ju som sagt när jag har tillfälle att göra det. För just nu skiter jag ärligt talat fullständigt i det för det finns så mycket viktigare saker att lägga tiden på just nu för min del.

Så skatta dig lycklig grabben, de där reder du ju ut på nolltid bara du lägger manken till och verkligen vill. Det tar ju ett bra tag innan du får en anmärkning efter det att skulden gått från inkasso till kronofogden, du har säkert ett halvår på dig att lösa det innan du får en prick.
Och om du nu får en prick så är det väl inte hela världen? Försvinner ju efter 3 år(om jag inte är helt ute och cyklar?) från det datum du blev skuldfri hos KF.
Alternativt flyttat du till någon ö i Söderhavet och blir negerkung som Pippis pappa. Han är ju vit men lyckades så det kanske du också gör.

Kämpa på nu gubben, du verkar ju ha viljan åtminstone!

Adjöken.
Citera
2014-10-10, 08:41
Medlem
Rebell4evers avatar
Jag tycker att du ska ta kontakt med skuldrådgivaren i din kommun.

Denne kan ge dig både råd och praktisk hjälp att ta dig ur eländet.

Hoppas det löser sig, TS.
Citera
2014-10-10, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krooo
Ja jag misstänkte det också, att den enda vettiga lösningen, tyvärr är att låta det gå till KF och få anmärkningar. Men vad sätter det för käppar i mina hjul nu, att ha anmärkning? Tanken är ju att flytta och skaffa eget hus och hem iaf innan julen nästa år för att ha breda marginaler. Vad innebär det främst för negativt att ha anmärkningar? Förutom att det kommer bli jävligt de kommande månaderna rent ekonomiskt, vilka negativa konsekvenser blir detta nu? Jag kommer ha svårt att få lån iaf

Det sätter stora käppar i hjulet att ha en betalningsanmärkning.... Du får inte köpa en enda liten grej på faktura... glöm allt vad lån heter, hyra bil, hyra bostad, mobilabbonemang etc..etc... du blir hellåst i din tillvaro tyvärr...... Enda fördelen med att vara hos KFM är att du är garanterad att ha en viss summa kvar av din lön varje månad....

När dina skulder gått till Kfm så får du ansöka om skuldsanering. Får du skuldsanering beviljad så lever du på lite, lite mer än existensminimum i 5 år och är sedan fri.... Kronofogdens hemsida är mycket informativ när det gäller allt detta....
Citera
2014-10-10, 09:30
Medlem
borrizs avatar
Ts trots allt så är det inga jättskulder du har i dagsläget. Nöjer du dig med stocken snus och sparar resten så bör du vara skuldfri senast om ett år.
Citera
2014-10-10, 17:53
Medlem
krooos avatar
Tjena. Känns som att skuldsanering är lite att ta i. Läste lite om det och känns som jag ganska enkelt borde kunna styra upp det. Skuldsanering sträcker sig väl över längre tid som jag fattade det.

Egentligen så är summan inte jättehög om man tittar ut och jämför med andra men det är en klassisk start på en storskuld som så många andras, och jag vill stoppa den i tid innan den en dag ligger på 100k och jag kan se ner och peka finger åt andra med 30k skuld och inte förstå deras oro för att deras är så mycket lägre. Nä, här ska det åtgärdas INNAN summan blir för hög och det kommer gynna mig och mitt mående.

Pengar har aldrig fått mig att må dåligt och gör det inte särskilt mycket nu heller egentligen. Det är bara en del av en stor tårta av problem och kan jag ta bort denna bit blir mycket andra saker lättare. Så jag väljer att ta tag i detta samtidigt som jag såklart jobbar vidare med det psykiska.

På måndag kommer jag ringa runt till samtliga företag redan 1-2 veckor innan förfallodatumen och förklara hur det ligger till. Läst och sett att de flesta sidor har som vardagsmat att folk tar lån och inte kan betala dessa. Då kommer de lägga upp en rimlig återbetalningstid till en bra återbetalningstid. Det är bäst för båda parter. De företag som är svårast med detta sätt tänker jag betala före dom andra och jag är rätt så säker på att jag på så sätt kommer undvika krono och inkasso. Kommer även köpa mig lite tid och förhoppningsvis har jag fått ett nytt jobb då, (fortsätter givetvis på helgjobbet) och ska då, förhoppningsvis ha en hel del pengar att betala av med. Min privata skuld till en mindre rolig kille att ha skuld till får snällt vänta och har börjat göra honom tjänster. Ingen natura tyvärr, vilket vore det bästa, hehe. Nämen dom 15.000 har blivit 14.000 genom att ställa upp på några mindre saker. Växlat pengar och kört runt o fixat lite. Det löser sig, han är snäll och förstående, ett tag till hoppas jag.

Men nu är nu och jobbet kan man inte vara helt säker på när bollen inte ligger hos mig utan hos Af och tydligen soc med via "Malmstad" fick jag reda på idag. Men jag ska inte hamna i ett fack och låta mig överköras utan här är det jag som ska köra bilen, så att det händer något. Alla vet vi hur hemskt arbetsförmedlingen och soc arbetar. Båda parter är dock medvetna och har koll på min story och situation och de har lovat att göra allt de kan!

Så på måndag kör vi! Vet att många har liknade problem och tänkte i helgen lägga upp exakta siffror och mer detaljerad information om hur allt är med alla lån, hur det går och hur det kommer sluta. En liten dagbok kommer det bli. "Idag har jag ringt Lendo där jag har en skuld på 6666 och vi kom fram till att istället för att betala 6666 nu den 25e har vi lagt upp en plan som ser ut såhär.." På så sätt även lägga liten piska på min egen rygg och kanske även hjälpa andra.
Återkommer..
Senast redigerad av krooo 2014-10-10 kl. 18:01.
Citera
2014-10-10, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krooo
Ditt orealistiska tankesätt är nog en faktor här.
Du har både formella och informella skulder, du har i princip noll i utgifter och kommer ändå hamna hos fogden. Och samtidigt planerar du för att flytta hemifrån och leva ett liv som kräver en stabil inkomst och kräver att man har koll på läget. Det rimmar inte med verkligheten, och om du inte kommer ner på jorden är du dömd att leva ett miserabelt liv där dina planer aldrig kan förverkligas helt enkelt för att du inte inser att verkligheten är faktum, och drömmar kan förverkligas först när man har accepterat verkligheten.

Skuldsanering kommer inte bli aktuellt med din lilla skuld, inte ens om den 10-faldigas så folk som föreslår det kan du strunta i att lyssna på. Samma med medlemslån, det får man bara om man kan få vanliga lån, dvs är kreditvärdig och det är ju inte du, så det är inte aktuellt.

Nu ska du få ett enda, men ett viktigt tips. Så länge du inte har skulder till staten, så kan du dölja din första anmärkning om du betalar skulden på en gång. Det gäller bara en gång, och det gäller bara den första skulden. Det innebär att om du kan hålla borta alla andra skulder från fogden så kan du ändå klara dig utan framtida problem om du betalar den snabbt. Använd den kunskapen när du väljer vad du ska betala respektive inte betala framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in