Citat:
Ursprungligen postat av
krooo
Ja jag misstänkte det också, att den enda vettiga lösningen, tyvärr är att låta det gå till KF och få anmärkningar. Men vad sätter det för käppar i mina hjul nu, att ha anmärkning? Tanken är ju att flytta och skaffa eget hus och hem iaf innan julen nästa år för att ha breda marginaler. Vad innebär det främst för negativt att ha anmärkningar? Förutom att det kommer bli jävligt de kommande månaderna rent ekonomiskt, vilka negativa konsekvenser blir detta nu? Jag kommer ha svårt att få lån iaf

Ditt orealistiska tankesätt är nog en faktor här.
Du har både formella och informella skulder, du har i princip noll i utgifter och kommer ändå hamna hos fogden. Och samtidigt planerar du för att flytta hemifrån och leva ett liv som kräver en stabil inkomst och kräver att man har koll på läget. Det rimmar inte med verkligheten, och om du inte kommer ner på jorden är du dömd att leva ett miserabelt liv där dina planer aldrig kan förverkligas helt enkelt för att du inte inser att verkligheten är faktum, och drömmar kan förverkligas först när man har accepterat verkligheten.
Skuldsanering kommer inte bli aktuellt med din lilla skuld, inte ens om den 10-faldigas så folk som föreslår det kan du strunta i att lyssna på. Samma med medlemslån, det får man bara om man kan få vanliga lån, dvs är kreditvärdig och det är ju inte du, så det är inte aktuellt.
Nu ska du få ett enda, men ett viktigt tips. Så länge du inte har skulder till staten, så kan du dölja din första anmärkning om du betalar skulden på en gång. Det gäller bara en gång, och det gäller bara den första skulden. Det innebär att om du kan hålla borta alla andra skulder från fogden så kan du ändå klara dig utan framtida problem om du betalar den snabbt. Använd den kunskapen när du väljer vad du ska betala respektive inte betala framöver.