2014-10-09, 01:54
Medlem
Som rubriken lyder ovan så säger sig folk ha humor. Ofta så kallad "udda eller speciell humor".
Inget nytt fenomen förvisso, men anledningen till att jag tar upp ämnet är för att jag häromdan gick med på en dejtingsida på internet & alla kvinnors profiler säger exakt samma sak "Jag har humor & söker en person med humor". Saken är den att man genom åren stött på så otroligt många människor som påstår sig ha humor, men som aldrig visar den sidan.

Varför kan inte folk vara mer specifika kring vad för sorts humor de har? Vad är egentligen humor? Är det att man skrattar åt många saker? Är det att man skrattar åt lustiga saker? Själv brukar jag gapskratta när jag ser ett Lucia-tåg, vet inte hur ovanligt det är.

Hur som helst folket, vad innebär det att en person har humor?
Citera
2014-10-09, 02:33
Medlem
Bror.s avatar
En väldigt subjektiv fråga, men själv skulle jag säga en person som känns avslappnad och ofta ler utan att det känns stelt eller påklistrat. Tänker mig typ Marshall i Himym kontra Ted som inte har någon direkt humor.
Citera
2014-10-09, 02:40
Medlem
Jag tror de saknar humor. För hade de haft humor hade de insett att humor är något såpass olika mellan människor att det kan leda både till de bästa av relationer och de mest spända, om parterna inte förstår varandras sätt att se på saker.

Klart att t.ex. en sur person kan ha humor. Däremot betyder inte det att det är en sådan tjejen på dejtingsajten söker, utan mer en leende man som kan dra socialt accepterade skämt som går hem hos så många som möjligt. Vi kan kalla det normalhumor.
Senast redigerad av edulimefragetecken 2014-10-09 kl. 02:45.
Citera
2014-10-09, 03:02
Medlem
Benyameans avatar
Jag är bitter och cynisk och brukar försöka påtala att det är den sortens humor jag gillar för att undvika missförstånd så att man inte sitter där med någon som har en "normal" sorts humor (vad det nu kan vara?).

Min erfarenhet är 90% av de som utger sig för att ha humor egentligen är jävligt tråkiga. Detsamma gäller glimten-i-ögat-personer och de som säger sig ha båda fötterna på jorden. För jävla tråkiga och föga originella.. Om humor är viktigt för dig får du försöka utläsa vad motparten tycker är värt att garva åt snarare än att ta dem på orden.
Citera
2014-10-09, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Jag är bitter och cynisk och brukar försöka påtala att det är den sortens humor jag gillar för att undvika missförstånd så att man inte sitter där med någon som har en "normal" sorts humor (vad det nu kan vara?).

Min erfarenhet är 90% av de som utger sig för att ha humor egentligen är jävligt tråkiga. Detsamma gäller glimten-i-ögat-personer och de som säger sig ha båda fötterna på jorden. För jävla tråkiga och föga originella.. Om humor är viktigt för dig får du försöka utläsa vad motparten tycker är värt att garva åt snarare än att ta dem på orden.

Precis samma uppfattning har jag. Det känns som att "humor" har blivit någon slags PK-grej man bara måste uppge att man innehar. Detsamma gäller med egenskapen "positiv".
Citera
2014-10-09, 04:00
Medlem
Jag tycker att detta reder ut det mesta.

Citat:
För att uppfatta det roliga i en situation krävs ett "sinne för humor", något som alla människor har, men det finns många olika individuellt styrda faktorer som avgör om en enskild person finner en specifik händelse rolig. Bland de mest avgörande variablerna finns geografisk plats, kultur, mognadsnivå, utbildningsnivå, och kontext. Barn föredrar generellt sett fysisk humor, såsom slapstick (en stundom våldsam typ av humor), medan satir kräver en djupare förståelse för det som humorn riktar sig mot, ofta samhällskritik, och därför ofta kräver en mer vuxen publik.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Humor

Att vara torr nog att hänvisa till wikipedia i en tråd om humor -- det är också humor!
Citera
2014-10-09, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag tycker att detta reder ut det mesta.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Humor

Att vara torr nog att hänvisa till wikipedia i en tråd om humor -- det är också humor!

Hahaha självklart är det så

Gillar porträttet på Wikipedia för övrigt
Citera
2014-10-09, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Gillar porträttet på Wikipedia för övrigt

"Ett leende är ett tecken på att humor förekommer"
Citera
2014-10-09, 08:05
Medlem
Thursdays-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Som rubriken lyder ovan så säger sig folk ha humor. Ofta så kallad "udda eller speciell humor".
Inget nytt fenomen förvisso, men anledningen till att jag tar upp ämnet är för att jag häromdan gick med på en dejtingsida på internet & alla kvinnors profiler säger exakt samma sak "Jag har humor & söker en person med humor". Saken är den att man genom åren stött på så otroligt många människor som påstår sig ha humor, men som aldrig visar den sidan.

Varför kan inte folk vara mer specifika kring vad för sorts humor de har? Vad är egentligen humor? Är det att man skrattar åt många saker? Är det att man skrattar åt lustiga saker? Själv brukar jag gapskratta när jag ser ett Lucia-tåg, vet inte hur ovanligt det är.

Hur som helst folket, vad innebär det att en person har humor?

Fasen, det här har jag stört mej på länge. Finns det verkligen en massa helt humorlösa människor därute som tänker "nähä, hon/han vill ha någon med humor, då är det ingen som passar mej"?

Har inte alla humor? Av någon sort? Låter som man likväl kunde efterfråga någon med läppar eller öron eller nåt. BS.
Citera
2014-10-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thursdays-Girl
Fasen, det här har jag stört mej på länge. Finns det verkligen en massa helt humorlösa människor därute som tänker "nähä, hon/han vill ha någon med humor, då är det ingen som passar mej"?

Har inte alla humor? Av någon sort? Låter som man likväl kunde efterfråga någon med läppar eller öron eller nåt. BS.

Egenskapen "att ha humor" har fått samma PK-lyft som att "vara positiv". Det spelar ingen roll om man är egenskapen eller innehar egenskapen, men det är vad folk i olika sammanhang vill höra.

Och jag som är lite ond av mig kan inte låta bli att skicka iväg en ironisk beskrivning av "hur det är att vara humoristisk" & fråga vad för sorts humor andra människor har.
Citera
2014-10-09, 16:12
Medlem
Jag får känslan att många misstar spontanitet för humor. Att man söker någon som är pratglad och inte socialt handikappad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in