Citat:
Ursprungligen postat av
-Giggles-
Såg för en stund sedan ett inslag på Sydnytt angående ökade narkotikaöverdoser i Skåne och att man nu ska kunna rädda många med hjälp av en "nollvision mot narkotikadödlighet".
I inslaget framgår det att i många andra europeiska länder minskar dödligheten av narkotika men i Sverige fortsätter den att öka (är den inte högre än någonsin?). Detta är förövrigt länder som har lättat på narkotikapolitiken och infört skadereducerande metoder (ex brukarrum) om jag inte missminner mig.
Nu sänder Skånes psykiatri någon slags film om narkotikaöverdoser som ska hjälpa folk att inse riskerna och man inför en nollvision.
Kan denna nollvision och film kunna göra situationen bättre? Är en ny vision och en film lösningen på problemet? Eller är det möjligtvis så, som forskaren i inslaget säger, att problemet är en följd av Sveriges restriktiva narkotikapolitik? Eftersom den har gjort de (fungerande) skadereducerande metoderna kontroversiella? Visionen om "det narkotikafria samhället" har ju inte hittills gått något vidare, varför skulle denna vision göra det?
Se inslaget ungefär vid 9.57:
http://www.svtplay.se/video/2384736/sydnytt/8-10-19-15
En nollvision, innebär väl att man har nolltolerans?
Vilket innebär att sätt som harm reduction inte går att använda.
Då det skulle innebära att man erkänner att folk använder droger, och genom att ha harm reduction.
Så visar man att man inser/accepterar att folk faktiskt använder droger.*
Detta är nått som Maria Larsson gjorde mycket tydligt, att det är nått vi inte ska göra.
Så kliva över lite lik, är helt okey.
Så hade vi Beatrice Ask senare som tog över narkotikapolitiken.
Som ansåg att döden är inte den ultimata skadeverkningen, utan där var att bli såsig i huvudet det värsta.
Sen hur inbillar mig sig en film ska vända överdoserna.
För det första tittar ens heroinmissbrukaren på denna.
Sen är väl många överdoser, just självmordsförsök och underskattning av potensen.
Så ser inte hur en film, ska påverka självmord och underskattning av potensen.