2014-10-08, 19:00
Medlem
steffeehs avatar
Tja, är sen ett bra tag aktiv på ett musikforum, och samarbetade med moderatorerna där och gjorde denna så kallade stickyn (tråd som förblir högst upp).
Tänkte att jag kan lika gärna dela den här så ni förhoppningsvis kan dra nytta av den.

Hade först tänkt o bara länka till inlägget på forumet, men osäker på om de hade uppskattats av moderatorerna, dock så visade de sej att texten var för lång, vilket ger mej inget annat val än att länka.
Jag ber om ursäkt om vissa tar illa upp av att jag länkar till ett annat forum.

Den är på engelska.
Försökte vara så opartisk o så lite påverkad av min personliga musiksmak i inlägget som möjligt!
Texten är riktad till musiker som gör elektronisk musik, speciellt mer beat-orienterad musik, men kan ändå finnas vissa delar som skulle kunna gälla för instrumentell musik.

Varsågoda!

http://www.futureproducers.com/forums/production-techniques/showcase-your-music-give-receive-feedback/edm-electronica-ambient-trance-house-dance/read-before-you-post-music-feedback-common-issues-feedback-487973/
Citera
2014-10-08, 19:18
Medlem
Tack för länken.

Vill lägga till en viktig sak:
"clashing sounds": Se till att de viktigaste frekvensområdena i varje instrument som spelar samtidigt inte tävlar om frekvensutrymmet. Det blir samma effekt som om flera radioprogram spelar på samma kanal - grötigt.

http://www.youtube.com/watch?v=3HTF6t6mxec
Citera
2014-10-08, 20:50
Medlem
steffeehs avatar
Förstår din tanke och de stämmer de du säger, dock så matchar inte de in med resten i den delen, eftersom jag fokuserar på att saker krockar "musikaliskt", dvs att de låter falskt o skalorna krockar.

Hade dock kunnat göra en till punkt om just detta som du nämner, men försöker hålla mej mer till produktion i allmänhet o inte för mycket om ren mixning.
Sen baseras ju allt på att vi märkt återkommande problem just på de forumet, och pekar ut just dom, o vi har inte märkt så mycket just med de problem med att saker krockar.

Dock så ska jag ha de i tankarna o hålla utkik om de mycket väl kan vara så att de faktiskt är ett återkommande problem.
Tack åter igen för förslaget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in