2014-10-08, 17:44
Medlem
Iloveludas avatar
Kabeln från värmaren till skarven i motorrummet har legat emot grenröret. Den yttre plasten har brännts bort. Under plasten är det stålspunnet. Hur är det med kablarna innuti? Är det skit så att isoleringen har brunnit bort och garanterad kortslutning? Vågar man testa? Det är den gammla modellen av calix systemet med stora kontakter. Bilen är en turbo så det blir ganska hett runt grenröret.
Citera
2014-10-09, 11:13
Medlem
GalFisks avatar
Om isoleringen har bränts bort till strumpan, kan det stå till lite hur som helst med isoleringen inuti.

Du kan ha en ren kortslutning, förkolnad isolering som leder ström, blir varm och kan ta eld eller förvärra skadan, kortslutning eller överledning till strumpan (om strumpan är jordad och kontakten är jordad bör det slå ut jordfelsbrytare om sådan finns, har du extrem otur kan bilens chassi bli strömförande).
Bäst att byta kabeln eller klippa bort och skarva över det skadade området.
Citera
2014-10-09, 11:57
Medlem
provocative77s avatar
Klart du ska testa. Se bara till att ha säkringen till kontakten, tillgänglig. Att använda en elstolpe på parkeringen kan vara dumt. Då kanske du riskerar att vara strömlös i vinter.

Minns jag rätt så har du en 940?
Är då värmaren lika gammal som bilen sjunger nog även värmeslingorna på sista versen.
Citera
2014-10-09, 16:12
Medlem
Iloveludas avatar
Värmaren är bara 3 år gammal. Japp jag har en 940. Jag var och hämtade en ny skarvsladd på skroten. 50 spänn så onödigt att riskera att det blir kortis. Jag kastade den gammla kabeln utan att testa den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in