Man får veta mycket intressant om Freddie i den här tråden, och till alla som vill veta mer rekommenderar jag den bok om honom som nyligen kom ut, "Freak".
Det finns en särskild tråd för den boken så jag ordar inte mer.
För övrigt blev jag lite chockad över att se Wadling på Bingolottos uppesittarkväll (samt att jag hade programmet påslaget överhuvudtaget). Efter att ha läst boken förstod jag dock att det inte var så märkligt.
Det har redan nämnts här, men jag skulle gärna vilja veta mer om hans totalt ingrodda lägenheter... Förutom sopor och elände måste de ha varit en intressant syn. Urrivna lappar, konst, seriemagasin, böcker, travar av film och skivor, en blandning av museum och skräckkabinett...
Det stämmer. Wadling uppbär en s.k. statlig inkomstgaranti, vilket innebär att han under hela sin livstid kommer att få en förutbestämd årslön (5 x ett visst basbelopp) från Staten. Dock räknas de pengar han drar in på egen hand (gager, royalties, etc) av från denna lön. Kulturdepartementet utser dessa på förslag från remissinstanser som Konstnärsnämnden och Författarförbundet. Från början var detta ett slags belöningssystem för "lång och trogen tjänst" inom kulturgebitet, men syftar nu mer till att framstående kulturpersonligheter ska slippa ta vilka brödjobb som helst för att överleva. Wadling är här i sällskap med sådana som t.ex. Monica Zetterlund, Arne Domnerus och Mats Ek.
Personligen har jag delvis Wadling att tacka för ca. 25 års oförtrutet sökande efter de mest aparta musikyttringar som kan hittas. En Schlager-intervju i början av 80-talet där han pluggade industriband som Throbbing Gristle och SPK hjälpte mig på spåret.
Jag tycker att det där med statlig inkomstgaranti är skit. Bara för att någon haft en viss succé så ska han få lön av staten hela livet??? Ofta rör det sig dessutom om människor som utan större ansträngning skulle kunna leva någorlunda väl på sitt artisteri.
Jo då även Lädernunnan. Såg dem i slutet på 80-talet och då var han fortfarande med, men nu har väl de lagt ner helt och hållet?
Det var måste varit ett tillfälligt inhopp för han slutade i Lädernunnan redan i slutet på 70-talet. Men faktum är att Freddie är eller var en mycket bra basist.
Det var måste varit ett tillfälligt inhopp för han slutade i Lädernunnan redan i slutet på 70-talet. Men faktum är att Freddie är eller var en mycket bra basist.
Efter 1983 så spelade han mer tillfälligt med Lädernunnan, som när jag såg dem i Alvesta ca 1987, främst under turneer.
Hm, där ser man, Jonas borde ju veta... Lädernunnan bildades bildades väl 1978? fast jag är inte helt klar över hur omvandligen från Straitjackets gick till. Alla gånger jag såg LN på 80-talet var det en snubbe med kort lockigt hår som spelade bas.