2014-10-08, 11:38
Medlem
thumpstreets avatar
Det är så att jag ska hålla ett argumenterande tal i svenskan som ska försiggå i 6 minuter, jag behöver lite tips på vad jag kan prata om, för det står still i min hjärna
Så om ni har några bra tips, skriv gärna dem
Citera
2014-10-08, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thumpstreet
Det är så att jag ska hålla ett argumenterande tal i svenskan som ska försiggå i 6 minuter, jag behöver lite tips på vad jag kan prata om, för det står still i min hjärna
Kan talet handla om vad som helst inom det svenska språket? Isf, snacka om pleonasmer, dvs ansamlingar av liktydande ord i meningar. T ex ungefär och cirka, efter varann i samma mening. Hur "onödigt" det är att använda pleonasmer när man konverserar, hur det kan sätta fokus på fel ämne (åhöraren kan stanna upp i sitt lyssnande för att hen har hakat upp sig på pleonasmerna) samt att det tar onödigt lång tid att framföra sitt budskap om man fyller det med liktydiga ord. Lycka till!
Citera
2014-10-08, 12:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Kan talet handla om vad som helst inom det svenska språket? Isf, snacka om pleonasmer, dvs ansamlingar av liktydande ord i meningar. T ex ungefär och cirka, efter varann i samma mening. Hur "onödigt" det är att använda pleonasmer när man konverserar, hur det kan sätta fokus på fel ämne (åhöraren kan stanna upp i sitt lyssnande för att hen har hakat upp sig på pleonasmerna) samt att det tar onödigt lång tid att framföra sitt budskap om man fyller det med liktydiga ord. Lycka till!

...eller så kan man tala om att använda onödiga ord (som "hen") eller utfyllnadsord (som typ).

Senast redigerad av HerrGickhan 2014-10-08 kl. 12:34.
Citera
2014-10-08, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
...eller så kan man tala om att använda onödiga ord (som "hen") eller utfyllnadsord (som typ).

Jag menade att åhöraren kan haka upp sig på pleonasmer. F ö är ordet "hen" numer ett vedertaget ord som jag personligen tycker är praktiskt.
Citera
2014-10-08, 13:20
Medlem
Passepartouts avatar
Eftersom det är ett argumenterande tal så är det lättast om det är ett ämne som du själv vill övertyga åhörarna om. Vad brinner du för? Finns det något du har en stark åsikt om? Vad går du igång på? Där har du säkert redan en hel hög med argument. Det kan handla om precis vadsomhelst [från det lilla till det stora], ämnena är oändliga.

Hur lång tid har du på dig att förbereda?

Edit: Kolla in denna sida http://www.studienet.se/Uppsatser/?category=34&type=55
Senast redigerad av Passepartout 2014-10-08 kl. 13:24.
Citera
2014-10-08, 13:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag menade att åhöraren kan haka upp sig på pleonasmer. F ö är ordet "hen" numer ett vedertaget ord som jag personligen tycker är praktiskt.

För övrigt menar jag att TS bör överväga mitt förslag. Det brukar alltid röna ett visst intresse att reflektera över språkbruket i allmänhet och ordvalen i synnerhet. Andra alternativ är:

- Vad säger språket om personen

- Tar man med sig sin kronolekt över tiden

- Tänker vi i ord och bilder
Citera
2014-10-08, 13:36
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:

Jösses, hur tillkrånglat kan det bli? Jag förstår att ni vill glänsa med er kunskap om komplicerade ord och förhållanden i språket men,

TS ska framföra en retorikövning , inte en disputation i svenska.
Citera
2014-10-08, 13:50
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Kan talet handla om vad som helst inom det svenska språket? Isf, snacka om pleonasmer, dvs ansamlingar av liktydande ord i meningar. T ex ungefär och cirka, efter varann i samma mening. ...
Väl valda pleonasmer är en sak och banala upprepningar är en annan sak. Sparsam användning av pleonasmer förstärker de egenskaper man vill framhålla. Slitna pleonasmer kan man gott undvika, men en och annan kreativ dubblering blir en krydda. Här kan jag inte nämna några exempel, för då bidrar jag till slitaget. Det är liksom ett omöjligt moment 22.

Däremot kan man stryka till intet förpliktigande graderingar som »mycket« och »ganska«.

Citat:
... Andra alternativ är:

- Vad säger språket om personen

- Tar man med sig sin kronolekt över tiden

- Tänker vi i ord och bilder
En rubrik som är en (retorisk) fråga kan gott få frågetecken.
– Tar en med sig sin dialekt till nya miljöer?
Huruvida ens egen idiolekt¹ blir en kronolekt i backspegeln, det är en rätt delikat² fråga.

¹ pleonasm
² onödig gradering
Senast redigerad av egon2b 2014-10-08 kl. 13:59.
Citera
2014-10-08, 15:59
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thumpstreet
Håll ett tal om dödshjälp.
Citera
2014-10-08, 16:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
En rubrik som är en (retorisk) fråga kan gott få frågetecken.

Inte i ett argumenterande tal.
Citera
2014-10-08, 16:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Jösses, hur tillkrånglat kan det bli? Jag förstår att ni vill glänsa med er kunskap om komplicerade ord och förhållanden i språket men,

TS ska framföra en retorikövning , inte en disputation i svenska.

Det beror ju på vilken nivå man lägger det. När frågan ställs i "Språk" får man väl förvänta sig att svaren har höjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in