2014-10-07, 17:50
Medlem
Hejsan!

Jag har en laptop som jag dualbootar Windows 7 och Linux Mint då jag vill använda Mint generellt men måste ha tillgång till Windows för vissa saker.
Saken är den att min CPU ligger på 40-45 grader i Windows 7 och 48-50 i Mint. Jag vet att det inte är några temperaturer att vara direkt orolig för men eftersom jag använder laptopen till skolan så vill jag att batteriet ska ha en hyffsad tid. Jag känner dessutom skillnad under datorn.
Jag har installerat lite olika mjukvaror för att hantera clock osv men temperaturen ligger kvar på samma.

Så frågan är hur pass mycket påverkar det här batteritiden/Laptopen? Bör jag vara orolig?

Datorn är en Asus Zenbook UX32A:
https://www.dustinhome.se/product/50...h?redirected=1
Citera
2014-10-07, 20:57
Medlem
sommarlovs avatar
Det är inte så enkelt att fläktsyrningen blir lite olika?
Citera
2014-10-07, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är inte så enkelt att fläktsyrningen blir lite olika?
Hör ingen skillnad i alla fall
Citera
2014-10-16, 11:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivarn
Hör ingen skillnad i alla fall

Skillnaden i temperatur är såpass låg att man antagligen inte hör någon skillnad i ljud. Det är också relativt låg temperatur och antagligen får du längre drifttid i Linux Mint eftersom man kör fläkten på ett steg lägre i hastighet. Du kan ju kolla fläkthastigheten och se om den skiljer sig.
Citera
2014-10-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Skillnaden i temperatur är såpass låg att man antagligen inte hör någon skillnad i ljud. Det är också relativt låg temperatur och antagligen får du längre drifttid i Linux Mint eftersom man kör fläkten på ett steg lägre i hastighet. Du kan ju kolla fläkthastigheten och se om den skiljer sig.

Mycket möjligt. Men tror det kan vara lugnt under load, när jag streamade film i windows så stack CPUn till 64 grader, kan tänka mig att linux lägger sig runt det också.

Hur eller hur så vill jag verkligen lära mig linux så tänker inte sluta köra det. Ska dock installera Arch när jag får energi, se hur temperaturerna ändras då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in