• 1
  • 2
2014-10-07, 16:48
Medlem
pellenicklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtrftw1337
Jag har tänkt på en sak ang. livet och döden.

Jag får liksom en "overklighetskänsla" när jag tänker på att jag kommer vara död/inte finnas längre en dag.. samt att jag inte fanns innan jag föddes. Det känns som att jag lever i en "bubbla" i tron om att jag är odödlig och att jag kommer förbli för evigt. Att jag kommer försvinna en dag finns inte i min "verklighetsbild". För jag har ju alltid funnits (enligt mig själv).

Jag tror att de flesta människor tror att dom är odödliga.

Hur ser ni på detta?
Håller med dig fullständigt, jag är universum och universum är jag.
Citera
2014-10-07, 17:19
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Jag tror att mörker i detta fall är ett klumpigt ordval för att beskriva icke-varat och total frånvaro av allt; även just upplevelsen av mörker.
Upplevelsen av ingenting kan inte upplevas, eller hur? Vad säger du om det uttalandet?
Citera
2014-10-07, 17:27
Medlem
Citat:
Nja, jag föredrar nog ändå spekulationer med förankring även i nyligen tillkommen data. Sen vore det ganska märkligt om universum på mycket stor eller liten skala skulle fungera i enlighet med mänskligt stenåldersförnuft: "Ugh, livet på jorden är anpassat efter cykliska säsonger, ergo är allting cykliskt!" -- nej inte nödvändigtvis!

Du kan ju inte vara så blåst... Du vet väl hur efterblivna vetenskapsmännen är inom just det här fältet? "Nyligen tillkommen data" betyder absolut ingenting när det gäller forskningen om universum. We are miles behind, och allting är högst spekulativt. Du kan börja ta dom seriöst 100 år från nu, när dom har lite mer data... Folk med din mentalitet tillför heller aldrig något när det gäller forsking ska du veta. Man måste ha sina egna teorier, inte bara vara trångsynt och acceptera det vi redan "bevisat". Thank god for Einstein's creativity.
Citera
2014-10-07, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Upplevelsen av ingenting kan inte upplevas, eller hur? Vad säger du om det uttalandet?

Jag håller med om det.

Citat:
Ursprungligen postat av RedBeard.
Du kan ju inte vara så blåst... Du vet väl hur efterblivna vetenskapsmännen är inom just det här fältet? "Nyligen tillkommen data" betyder absolut ingenting när det gäller forskningen om universum. We are miles behind, och allting är högst spekulativt. Du kan börja ta dom seriöst 100 år från nu, när dom har lite mer data... Folk med din mentalitet tillför heller aldrig något när det gäller forsking ska du veta. Man måste ha sina egna teorier, inte bara vara trångsynt och acceptera det vi redan "bevisat". Thank god for Einstein's creativity.

Argumentum ad hominem, argumentum ad hominem!
Citera
2014-10-07, 18:41
Medlem
Citat:
Argumentum ad hominem, argumentum ad hominem!

Ta det lugnt, det kunde ha varit värre.
Citera
2014-10-07, 19:15
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Din titel som ateist behöver inte ha någon relevans med dina tankar om livet efter döden.

Om det finns ett oändligt mörker, vem är det som upplever mörkret? Ett oändligt långt mörker innebär att någon kan observera mörkret, annars existerar inte mörkret. Precis som att ingenting inte kan existera. Om ingenting existerar så är det någonting. Så frågorna är: vem upplever mörker? samt: hur?

Jag brukar jämföra detta "onändliga mörker" med en god natts sömn utan drömmar. Du blundar, allt är svart, du vaknar.

De flesta av oss har nog känt att vissa nätter är alldeles för korta.. att du bara blinkar till så är det morgon och en ny jobbig dag att se framemot. Denna period kan kännas som 2-3 sekunder fast i verkligheten rör det sig om 7-8 timmar. Så jag inbillar mig att döden är att man är fast i "2-3 sekunder" steget av det hela och du kan aldrig ta dig ur.

Det finns absolut inga tankar, funderingar eller något medvetande under dessa 2-3 sekunder, enbart mörker. Så du är helt enkelt fast.
Citera
2014-10-07, 21:03
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Jag brukar jämföra detta "onändliga mörker" med en god natts sömn utan drömmar. Du blundar, allt är svart, du vaknar.
Om de är svart för evigt, hade du vetat att det var svart om du inte vaknade? Varför kan inte 5000 år gå på 2-3 sekunder?
Citera
2014-10-07, 22:05
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

De flesta av oss har nog känt att vissa nätter är alldeles för korta.. att du bara blinkar till så är det morgon och en ny jobbig dag att se framemot. Denna period kan kännas som 2-3 sekunder fast i verkligheten rör det sig om 7-8 timmar. Så jag inbillar mig att döden är att man är fast i "2-3 sekunder" steget av det hela och du kan aldrig ta dig ur.

Det finns absolut inga tankar, funderingar eller något medvetande under dessa 2-3 sekunder, enbart mörker. Så du är helt enkelt fast.

Men om man är fast och inte kan ta sig ur så finns man ju.
Citera
2014-10-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedBeard.
Allting i universum är på ett eller annat sätt cykliskt. Ta naturen till exempel - som kommer till liv och blomstrar för att sedan dö, samma tid varje år... Gång på gång. Kan tänka mig att big bang inträffade efter en "big crunch" t ex. Det skulle också förklara trycket, densiteten och energin som frigjordes i vår universums begynnelse. En process som möjligtvis alltid funnits och kommer alltid att finnas. Varför? Det vet jag såklart inte.

Men vad får dig att tro att denna cykliska process inte gäller för oss människor och vår medvetande?

http://www.universetoday.com/37018/big-crunch/

Håller med dig om att det mesta i Universum sker cykliskt. Därför har jag stött på en liten fundering.

Liv, Död, Återfödelse. Om detta förhållande gäller för all massa och all energi i universum (om man skulle tro din teori). Hur stor är då chansen att människan skulle vara det enda undantaget?

Återfödelse känns därför rätt troligt enligt mig. Sen på vilket sätt det hela manifesterar sig på har jag såklart ingen aning om. Inte så att jag tror på buddhismens teori om den iallafall. Det lär vara någon entropisk version av återfödelse i så fall, inget förutbestämt kretslopp.
Citera
2014-10-14, 11:30
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Jag har tänkt på en sak ang. livet och döden.

Jag får liksom en "overklighetskänsla" när jag tänker på att jag kommer vara död/inte finnas längre en dag.. samt att jag inte fanns innan jag föddes. Det känns som att jag lever i en "bubbla" i tron om att jag är odödlig och att jag kommer förbli för evigt. Att jag kommer försvinna en dag finns inte i min "verklighetsbild". För jag har ju alltid funnits (enligt mig själv).

Hur ser ni på detta?
Ja, det låter rimligt. Svårt att få in i skallen att man kommer att vara död, jag har svårt att tro på det själv även fast jag på ett teoretiskt plan naturligtvis antar att så kommer bli fallet.

Jag kan inte se någon funktion med att vi människor lever med den vissheten annat än att den finns i våra liv i form utav rädslor för faror och det är ju naturligtvis något funktionellt o gott.

Att du o jag resonerar kring detta beror nog på vårt överflödssamhälle. Vi har helt enkelt det så bekvämt så vi har tid och medel att fundera på det. Eftersom det dock inte är något bra med att veta att vi ska dö så kopplar skallen inte riktigt det.
Citera
2014-10-18, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daija94
Håller med dig om att det mesta i Universum sker cykliskt. Därför har jag stött på en liten fundering.

Liv, Död, Återfödelse. Om detta förhållande gäller för all massa och all energi i universum (om man skulle tro din teori). Hur stor är då chansen att människan skulle vara det enda undantaget?

Återfödelse känns därför rätt troligt enligt mig. Sen på vilket sätt det hela manifesterar sig på har jag såklart ingen aning om. Inte så att jag tror på buddhismens teori om den iallafall. Det lär vara någon entropisk version av återfödelse i så fall, inget förutbestämt kretslopp.

Exakt, jag har dragit samma slutsats. Detaljerna kommer vi aldrig kunna lista ut när vi lever, men något sånt verkar troligt.
Citera
2014-10-18, 22:49
Medlem
Citat:

Hur ser ni på detta?

När det gäller människor i västvärlden som lever i välstånd och inte har erfarenheter av krig eller konflikter, så håller jag nog med om det. Men folk som lever i Irak eller Syrien lever nog knappast i denna bubbla utan lär vara betydligt mer medvetna om livets skörhet och dödens närvaro med tanke på kaoset där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in