2014-10-17, 10:28
Medlem
Kan man se aktuellt (och gärna graf med historisk) PE-värde för hela OMX någonstans?
Citera
2014-10-17, 17:26
Medlem
weltalls avatar
Nu vänder det uppåt, tur man inte sålde av något
Citera
2014-10-17, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weltall
Själv timade man perfekt, sålde av carnegie corporate bond dagen innan den föll 0.32 % och köpte lite avanza zero när den stod som lägst. Hoppas det går ner ytterligare så man kan köpa på sig mer.
Citera
2014-10-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weltall

Doehh, det sker alltid rekyler i negativa trender.
Citera
2014-10-17, 20:01
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Doehh, det sker alltid rekyler i negativa trender.

Så vad händer i morgon då, du som vet?
Citera
2014-10-17, 20:08
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Då är det nog ganska lugnt.
Citera
2014-10-17, 20:09
Medlem
Per.Rorbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi

Min tekniska analys visar att börsen kommer gå +-0% de närmaste två dagarna.
Citera
2014-10-17, 20:15
Medlem
HobartMuddys avatar
Mina räntefonder dök tvärt idag. Surt att det tar tre dagar att gå ur en fond. Man kan liksom inte reagera. Men de borde inte dyka nu tycker jag.

Tillägg:
Många svenska ränte- och obligationsfonder verkar ha dykt. Någon som vet vad det kan bero på?
Senast redigerad av HobartMuddy 2014-10-17 kl. 20:19.
Citera
2014-10-17, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Många svenska ränte- och obligationsfonder verkar ha dykt. Någon som vet vad det kan bero på?

5-årsräntan steg igår och idag. 10-årsräntan steg idag. Därför.
Citera
2014-10-18, 06:50
Medlem
Newis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Då är det nog ganska lugnt.

Citat:
Ursprungligen postat av Per.Rorberg
Min tekniska analys visar att börsen kommer gå +-0% de närmaste två dagarna.

Jaja, nu ska vi inte vara så petiga

På måndag menar jag förstås.
Citera
2014-10-18, 17:07
Medlem
Nu är jag helt ny på börsen, köpte mina första aktier igår, så döm mig milt; men är jag naiv när jag antar att det bara är att härda ut svängningar oavsett hur mycket aktien faller? Jag tänker att aktier alltid (nå, utom i extremfall) stiger upp till det gamla värdet igen (om det så tar 2 veckor eller 3 år) förr eller senare? Finns det någon godtagbar anledningen till att människor säljer av sina aktier när kursen sjunker och därmed får konstaterade förluster?

Förövrigt så känns det här som ett lysande tillfälle för mig att snubbla in i aktiehandeln och köpa-köpa-köpa, allt ligger ju superlågt och med oändligt möjligheter att öka när den här nedgången är över!
Citera
2014-10-18, 18:00
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jdlundberg
Nu är jag helt ny på börsen, köpte mina första aktier igår, så döm mig milt; men är jag naiv när jag antar att det bara är att härda ut svängningar oavsett hur mycket aktien faller? Jag tänker att aktier alltid (nå, utom i extremfall) stiger upp till det gamla värdet igen (om det så tar 2 veckor eller 3 år) förr eller senare? Finns det någon godtagbar anledningen till att människor säljer av sina aktier när kursen sjunker och därmed får konstaterade förluster?

Förövrigt så känns det här som ett lysande tillfälle för mig att snubbla in i aktiehandeln och köpa-köpa-köpa, allt ligger ju superlågt och med oändligt möjligheter att öka när den här nedgången är över!
Du har köpt i ett bra läge.
Det beror givetvis på varför aktien går ner, börjar bolaget gå dåligt etc så får du ta ställning till om du fortfarande tror att det kommer vända. Annars sälj med förlust om du tror att det inte kommer vända.

Går marknaden dåligt så kommer kursen gå ner utan dåliga nyheter, det är här du tjänar pengar på att inte sälja, det gäller att ha is i magen och köpa mer. Det är inte kul när man ser tusenlapp efter tusenlapp i värde rasa men man får följa sin plan. Det är det som skiljer förlorarna från vinnarna på börsen.

Men som senaste dagarna som exempel, jag hade is i magen, köpte på mig när det rasade som värst i ons/torsdag även fast jag låg tungt back i flera företag, men jag ransakade mig och kom fram till att jag verkligen tror på företagen och inget har förändrats mer än att börsen är ostabil.
Sen se på igår när det blev rekyl upp, tur som fan att jag inte gav in och paniksålde som alla andra, var nära där ett tag. Istället sålde jag det extra jag köpt på mig med flera procent vinst och flera tusen kronor rikare.

Låter väldigt lätt men är svårt när det verkligen gäller: Köp när det gå ner, sälj när det går upp.
Går ett företag riktigt dåligt så kanske du har gjort en felbedömning och då kan det vara läge att sälja, men försök att inte följa flocken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in