• 2
  • 3
2014-10-13, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finoli
Så du menar att om vi har ett mikroskop som kan zooma in på en partikel i oändlighet kommer den aldrig bli större på en skärm kopplad till mikroskopet? Låter skumt.
Partiklar är ju inte "små bollar" eller så, utan de är kvantmekaniska och kan beroende på omständigheter bete sig som antingen en punktpartikel eller som en våg. Men i princip så ja: om du mäter partikelns utbredning i rummet så kommer den alltid se ut som en punkt, oavsett din mätnoggrannhet. Detta enligt dagens bästa modell av partikelfysiken, den s.k. standardmodellen.

Sen bör någonting hända när man når tillräckligt små längdskalor, då vi vet att standardmodellen inte kan gälla ända ner på de minsta skalorna. Istället bör den ersättas med en teori som också innehåller gravitation, som t.ex. strängteori. Men det finns ingenting som tyder på att vi kan zooma in och se att varje partikel skulle vara ett universum i sig själv eller något sånt. Detta är bara ren metafysik utan vetenskaplig grund.
Citera
2014-10-13, 09:32
Medlem
morpdeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finoli
Absolut skulle detta gälla i båda riktningar, dock inte i oändlighet. En sak jag funderat på är att oändlighet inte finns, och kanske även att 0 inte finns. Har inga som helst stöd för det, men tror att universum strävar efter oändlighet, även om den aldrig kommer lyckas. Typ. I dunno.
Det skulle visst kunna fortskrida i en oändlighet. Ta människan som exempel, hon är uppbyggd av biljontals celler som arbetar tillsammans och på det sättet skapar en helhet. Presumtivt kan man säga att varje cell är levande, men att de var för sig inte är medvetna om att de är en beståndsdel i en större enhet. Och om den 'större enhet' sedan försöker att finna atomerna som konstituerar universum så upptäcker hon att det är kluster av kroppar som snurrar runt varandra (ungefär som en galaxhop ).

Om vi återkommer till bilden [illustration] så är mitt postulat att de 'större enheterna' utgör, på samma sätt som de biljontals cellerna i våra kroppar utgör den 'större enheten', beståndsdelarna i en annan 'större enhet'. Utöver detta så tror jag att det är ett mellanrum mellan de 'större enheterna' som inte går att överskrida - dvs. vi kan inte uppfatta att vi är en beståndsdel i en 'större enhet'.

Vidare betyder detta att du potentiellt finns inuti dig själv. http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ski_zoom_2.gif
Citera
2014-10-13, 09:37
Medlem
Finolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morpdeus
Det skulle visst kunna fortskrida i en oändlighet. Ta människan som exempel, hon är uppbyggd av biljontals celler som arbetar tillsammans och på det sättet skapar en helhet. Presumtivt kan man säga att varje cell är levande, men att de var för sig inte är medvetna om att de är en beståndsdel i en större enhet. Och om den 'större enhet' sedan försöker att finna atomerna som konstituerar universum så upptäcker hon att det är kluster av kroppar som snurrar runt varandra (ungefär som en galaxhop :yes:).

Om vi återkommer till bilden [illustration] så är mitt postulat att de 'större enheterna' utgör, på samma sätt som de biljontals cellerna i våra kroppar utgör den 'större enheten', beståndsdelarna i en annan 'större enhet'. Utöver detta så tror jag att det är ett mellanrum mellan de 'större enheterna' som inte går att överskrida - dvs. vi kan inte uppfatta att vi är en beståndsdel i en 'större enhet'.

Vidare betyder detta att du potentiellt finns inuti dig själv. http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ski_zoom_2.gif
Jag förstår hur du tänker och jag håller med. Det skulle absolut kunna fortsätta i oändlighet men jag personligen tror inte det. Antingen fortsätter det i oändlighet eller så gör det inte det, vilket som stämmer kommer vi nog aldrig kunna få svar på :/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in