2014-10-06, 15:20
Medlem
MADYEs avatar
Hej

Har köpt en ny espressomaskin och fick med ett filter mot kalk. Det står i bruksanvisningen och på förpackningen att det förlänger maskinens livstid och att det skall bytas varannan månad. Sverige har väl extraordinärt kranvatten? Därav anser jag det vara onödigt och hålla på och köpa och byta filter varannan månad när det ändå är rent/fint kranvatten som skall igenom det... Har även haft en annan maskin innan denna där jag inte fick med något filter och bryggde ca 5000 koppar utan några problem öht.

Har i alla fall i filtret för stunden men efter 2-3 månader slänger jag nog det och kör utan.

mvh
Citera
2014-10-06, 16:28
Medlem
Du är medveten om att det brukar va bra att avkalka en gång i månaden. Inte bara för o få bort kalkavlagringar men mögel o svamp
Citera
2014-10-06, 17:14
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MADYE
Hej

Har köpt en ny espressomaskin och fick med ett filter mot kalk. Det står i bruksanvisningen och på förpackningen att det förlänger maskinens livstid och att det skall bytas varannan månad. Sverige har väl extraordinärt kranvatten? Därav anser jag det vara onödigt och hålla på och köpa och byta filter varannan månad när det ändå är rent/fint kranvatten som skall igenom det... Har även haft en annan maskin innan denna där jag inte fick med något filter och bryggde ca 5000 koppar utan några problem öht.

Har i alla fall i filtret för stunden men efter 2-3 månader slänger jag nog det och kör utan.

mvh
Kolla med det vattenverk du får vattnet ifrån, om det innehåller mycket kalk.
Surt vatten måste kalkas, annars så förkortar det bla livslängden på vattenledningarna.
Så det skiljer mellan vattenverken.
Citera
2014-10-06, 17:35
Medlem
MADYEs avatar
Kunde se direkt på kommunens hemsida att kranvattnet är 8.0 pH dvs basiskt om jag nu minns rätt då det är neutralt vid 7.0? Det innehöll ca 12.9-17 mg/l kalcium enligt en rapport de gjorde 2013. Jag får ta och ringa i morgon, vill inte ha mögel eller svamp i maskinen!
Citera
2014-10-06, 17:56
Medlem
Bertil85s avatar
Bor du i Skåne som har ganska mycket kalk i dricksvattnet; så kan ett filter vara en bra idé.
Citera
2014-10-06, 17:58
Medlem
Loxuss avatar
Nej, det är inte onödigt.
Citera
2014-10-06, 18:15
Medlem
MADYEs avatar
Helvete. Aja det får väl bli ett sådant filter då varannan månad, kul att det kostade 200 kr. Tack för hjälpen!
Citera
2014-10-06, 22:56
Medlem
Normalt sett behöver man inget särskillt vattenfilter till kaffebryggare i Sverige, men vissa områden har hårt eller mycket hårt vatten och där är det tillrådligt att avhärda vattnet.
Stod det något om hårdheten på vattnet på vattenverkets hemsida?
Vet inte riktigt vad mängderna med kalcium i vattnet säger men det är ju bra att veta hårdheten på vattnet då det även påverkar hur man skall dosera tvättmedel.
Citera
2014-10-06, 23:06
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MADYE
Helvete. Aja det får väl bli ett sådant filter då varannan månad, kul att det kostade 200 kr. Tack för hjälpen!

Har du låg kalkhalt i vattnet så behövs det nog inte så ofta.
Citera
2014-10-07, 10:55
Medlem
mws avatar
Har själv en Melitta espressomaskin, haft den i 11 månader, och har kört utan filter i 8 månader, kör dock avkalkningsprogrammet med avkalkningsmedel när maskinen säger till att den behöver rengöras. Det har hänt tre gånger sedan jag köpte maskinen. En av gångerna var när jag hade det medföljande filtret i maskinen.
Citera
2014-12-22, 01:49
Medlem
Tja bumpar tråden här lite granna ja.. Så lets say att man inte bor i dessa regioner med mycket kalk i dricksvattnet.. Hur ofta bör man byta filtret? Om man inte är inom dessa kalkzoner, är 3-4 månader lagom eller säger maskinen till självt? Hade förövrigt tänkt att köpa in denna: http://www.siba.se/hus-och-hem/kaffe/kapselmaskin/bosch-tas4302-tassimo-112225
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in