• 1
  • 2
2015-04-14, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ekochroka
Hej!
Jag röstade i valet på MP vilket jag gjorde på grund av deras starka drivkraft, miljön. Men det jag inte tycker om är deras nuvarande position till vänster. Så jag som vill fortsatt rösta grönt men ändå ser mig som liberal, vad ska (skulle)jag rösta på?
jag känner igen mig i detta och det är ett dilemma. Det är tyvärr vänstern som tar miljön på störst allvar. Borgerlig miljöpolitik handlar ofta mest om en övertro på marknadsmekanismer och ekonomiska styrmedel, men väldigt tunn på grön liberal ideologi. Jag hade t.ex. gärna sett att dessa idéer togs upp i högre grad av Centern: http://en.wikipedia.org/wiki/Bright_...vironmentalism

För centern är det enda högerpartiet som tar miljön på allvar, och de har gjort vissa försök att formulera en humanistisk miljöideologi ...
Citera
2015-04-14, 23:18
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashdownssyndrom
Det är tyvärr vänstern som tar miljön på störst allvar.

Det var skojigt sagt! Nästan dråpligt, faktiskt!

Min fråga till dig blir därför; Är du riktigt säker på att du inte blandar ihop plakatpolitik och politiska floskler med verkningsfulla åtgärder? Alltså; *riktigt* säker?
Citera
2015-04-15, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Det var skojigt sagt! Nästan dråpligt, faktiskt!

Min fråga till dig blir därför; Är du riktigt säker på att du inte blandar ihop plakatpolitik och politiska floskler med verkningsfulla åtgärder? Alltså; *riktigt* säker?
varken eller faktiskt. Jag är inte intresserad av plakatpolitik och politiska floskler. Då jag har en filosofisk läggning och tar livet på stort allvar och intresserar mig för vetenskap och politik så är plakatpolitik och floskler snarare något som jag föraktar och enkelt genomskådar. Men samtidigt så gör denna läggning att jag inte nöjer mig enbart verkningsfulla åtgärder, för detta krävs en renodlat pragmatisk läggning som saknar det filosofiska djup och allvar som jag kräver, samtidigt som min vetenskapliga och politiska kunskap att jag är tveksam om högerns miljöpolitik är särskilt verksam.

Jag tror att du förstår vad jag menar, då de flesta seriösa liberaler även de kräver filosofiskt djup även om det finns väldigt många filosofiskt ytliga och värdsliga liberaler som nöjer sig med att marknadsekonomin verkar funka bra och att de själva har det materiellt bra o.d. Men min erfarenhet är att de senare sällan diskuterar och funderar kring liberalism på det sätt görs t.ex. i ett forum som detta ...

Vänstern tar miljön på störst allvar, men har högst bristfällig kunskap och dåliga lösningar ...

Högern tar sällan miljön på allvar och angriper den endast på ytliga sätt utan filosofiskt djup ...

Men grön ideologi har starka rötter i individualistisk ideologi, särskilt olika varianter av anarkism inklusive individualanarkism vilken i sin tur har stora likheter med anarkokapitilism om man bortser från synen på marknadsekonomi ... så det finns en hel del potential som inte tagits tillvara på. Thoreau är t.ex. en tänkare som sällan hänvisas till i liberala kretsar trots att han var en radikal individualist i sina politiska åsikter och i hög grad kritisk till staten.
Senast redigerad av flashdownssyndrom 2015-04-15 kl. 00:23.
Citera
2015-04-15, 00:15
Medlem
Jonblunds avatar
Du måste nog klargöra för dig själv vad du menar med "grön" och verkligen tänka den tanken till sitt slut. Därefter kan du jämföra tillgängliga data med partiprogram och försöka finna de som ger mest "grönt för pengarna".
Sen är ju problemet att så länge DÖ är verklighet så är valhandlingen en ren symbolhandling, man visar att man står bakom den politiska klassen. Någon möjlighet till politisk förändring finns ju inte.
Citera
2015-04-15, 00:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Du måste nog klargöra för dig själv vad du menar med "grön" och verkligen tänka den tanken till sitt slut.
Sant, "grön" är ett högst komplext och mångfacetterat begrepp som återfinns i en mängd olika sociala rörelser och politiska ideologier och handlar om en hel del utöver miljöfrågor.

Nazismen t.ex. var i mångt och mycket en grön ideologi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in