Citat:

Ursprungligen postat av 
Gamling

Det var skojigt sagt! Nästan dråpligt, faktiskt!
Min fråga till dig blir därför; Är du riktigt säker på att du inte blandar ihop plakatpolitik och politiska floskler med verkningsfulla åtgärder? Alltså; *riktigt* säker?

varken eller faktiskt. Jag är inte intresserad av plakatpolitik  och politiska floskler. Då jag har en filosofisk läggning och tar livet på stort allvar och intresserar mig för vetenskap och politik så är plakatpolitik och floskler snarare något som jag föraktar och enkelt genomskådar. Men samtidigt så gör denna läggning att jag inte nöjer mig enbart verkningsfulla åtgärder, för detta krävs en renodlat pragmatisk läggning som saknar det filosofiska djup och allvar som jag kräver, samtidigt som min vetenskapliga och politiska kunskap att jag är tveksam om högerns miljöpolitik är särskilt verksam. 
Jag tror att du förstår vad jag menar, då de flesta seriösa liberaler även de kräver filosofiskt djup även om det finns väldigt många filosofiskt ytliga och värdsliga liberaler som nöjer sig med att marknadsekonomin verkar funka bra och att de själva har det materiellt bra o.d. Men min erfarenhet är att de senare sällan diskuterar och funderar kring liberalism på det sätt görs t.ex. i ett forum som detta ...
Vänstern tar miljön på störst allvar, men har högst bristfällig kunskap och dåliga lösningar ... 
Högern tar sällan miljön på allvar och angriper den endast på ytliga sätt utan filosofiskt djup ...
Men grön ideologi har starka rötter i individualistisk ideologi, särskilt olika varianter av anarkism inklusive individualanarkism vilken i sin tur har stora likheter med anarkokapitilism om man bortser från synen på marknadsekonomi ... så det finns en hel del potential som inte tagits tillvara på. Thoreau är t.ex. en tänkare som sällan hänvisas till i liberala kretsar trots att han var en radikal individualist i sina politiska åsikter och i hög grad kritisk till staten.