2014-10-05, 15:25
Medlem
Cibeks avatar
Hej!

Jag går just nu sista året på gymnasiet, och om allt går väl kommer jag att efter sommaren börja studera Industriell Ekonomi på Chalmers. Jag har tidigare lagt allt för stor del av min tid på datorspel, framförallt som tidsfördriv. Jag har bestämt mig för att bryta detta mönster och istället lägga ner denna tid på användbara saker inför mina högskolestudier.

På grund av detta efterfrågar jag nu tips från examinerade ingenjörer inom Industriell Ekonomi på vad som kan vara nyttigt att införskaffa sig förkunskaper i, t.ex. datorprogram, grunder i något ämnesområde eller annat.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Cibek 2014-10-05 kl. 15:49. Anledning: Ändrade titel
Citera
2014-10-05, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cibek
På grund av detta efterfrågar jag nu tips från examinerade ingenjörer inom Industriell Ekonomi på vad som kan vara nyttigt att införskaffa sig förkunskaper i, t.ex. datorprogram, grunder i något ämnesområde eller annat.
Det du kommer att ha mest nytta av i början (och troligtvis även långt senare) är inte några förkunskaper, utan det är helt enkelt studieteknik. Seriöst, satsa på att nöta in en god studieteknik och studiedisciplin nu, snarare än att lära dig Excel, CAD eller Visma. Det går ändå att lära sig snabbt senare, så marginalnyttan är liten.

Även rapportskrivning och presentationsteknik är mycket bra att kunna, men frågan är om det finns särskilt många vettiga resurser på området tillgängliga för någon som inte studerar på universitet ännu.

Men om du måste ha något konkret tips så är det Excel (nummer ett, love it or hate it), programmering (alltid bra att kunna, dessutom kommer du troligtvis ha någon grundkurs i det under första året). Även Word/Powerpoint är bra att kunna. Om du vill ha en lite mjukare start kan det vara värt att kolla upp vilken mattekurs ni ska läsa först och börja beta av den i lagom takt.
Citera
2014-10-05, 15:53
Medlem
Cibeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitorio
Det du kommer att ha mest nytta av i början (och troligtvis även långt senare) är inte några förkunskaper, utan det är helt enkelt studieteknik. Seriöst, satsa på att nöta in en god studieteknik och studiedisciplin nu, snarare än att lära dig Excel, CAD eller Visma. Det går ändå att lära sig snabbt senare, så marginalnyttan är liten.

Även rapportskrivning och presentationsteknik är mycket bra att kunna, men frågan är om det finns särskilt många vettiga resurser på området tillgängliga för någon som inte studerar på universitet ännu.

Men om du måste ha något konkret tips så är det Excel (nummer ett, love it or hate it), programmering (alltid bra att kunna, dessutom kommer du troligtvis ha någon grundkurs i det under första året). Även Word/Powerpoint är bra att kunna. Om du vill ha en lite mjukare start kan det vara värt att kolla upp vilken mattekurs ni ska läsa först och börja beta av den i lagom takt.

Det har du faktiskt rätt i, jag har en relativt dålig studieteknik för tillfället då jag inte behövt lägga mycket tid på studierna under gymnasietiden. Jag ska se till att öva upp denna!

Har du några tips på vad som funkar bra för dig?

Tackar så mycket för hjälpsamt svar!
Senast redigerad av Cibek 2014-10-05 kl. 15:57. Anledning: Lade till fråga
Citera
2014-10-05, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cibek
Hej!

Jag går just nu sista året på gymnasiet, och om allt går väl kommer jag att efter sommaren börja studera Industriell Ekonomi på Chalmers. Jag har tidigare lagt allt för stor del av min tid på datorspel, framförallt som tidsfördriv. Jag har bestämt mig för att bryta detta mönster och istället lägga ner denna tid på användbara saker inför mina högskolestudier.

Tack på förhand!

Se till att känna dig bekväm med att inte använda miniräknare och ange svar i exakt form snarare än decimalform, vilket inte uppskattas. Som någon annan tipsade om är programmeringar alltid bra att kunna. Lär dig skriva vetenskapligt, det var det första jag föll på. Nu så här tre år in, så är jag fortfarande omtentafri, vilket jag är tacksam för. Lär dig planera så du inte hamnar efter, var med från början och lägg ner tid på anteckningar så du slipper läsa kopiösa mängder kurslitteratur!
Citera
2014-10-05, 19:32
Medlem
Om du inte läst böcker och skönlitteratur tidigare, så börja med det nu. Ja även en och annan populärvetenskapligt fackbok.
Utökar det allmänna ordförrådet mycket, om inte annat. Breddar också ditt tänkande.
Läs också gärna böcker på engelska. På högskolan / universitet använder man mycket engelskspråkig kurslitteratur.
Lär dig också att läsa relativt snabbt.

Jag för min del läser relativt långsamt, fastän jag är mycket läsvan. Och det är en black om foten för mig i mina studier.

Jag menar, om du hittills slösade tid på datorspel, som du säger, använd exakt samma tid till det mera nyttiga läsandet. Så det kommer inte att kosta dig något tidsmässigt, men ge större utbyte.

Fastän att kunna datorspelen och vara duktig i dem har iofs viss nytta i dem. Så den tiden blev inte HELT bortslösad, menar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in