• 1
  • 2
2005-09-09, 21:35
Medlem
Yrgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Man blir berusad av det...

Vissa blir intresserade av och utforskar vin, medan andra gör dito med olivolja, historia, bilar eller frimärken. Jag tror inte att alkoholet i sig är det som gör folk till vinkännare, utan det faktum att det finns en enorm kultur kring det att förkovra sig i.

Sen ska jag inte sticka under stol med att mitt intresse för vin till åtminstone 50% baseras på det faktum att man får runda fötter av det, men det får stå för mig.
Citera
2005-09-10, 00:06
Medlem
Mysonoxens avatar
Därför att efter det vi har provat alla dessa fina viner får äran av att supa oss fulla på desamma.

Det finns inget så kungligt som att säga till sin provningskollega: "Fan nu tror jag jag går och pissar ut 5000 kronors värde i vin!"
Citera
2005-09-10, 11:38
Medlem
vagators avatar
Vin är otroligt gott och så blir man full på köpet. Vinfyllan är inte som andra fyllor, jag upplever den som lite mer "flummigare". Förr i tiden rökte jag en hel del hasch, detta har jag upphört med, men delvis ersatt det bruket med vin drickande. Vin får mig att slappna av och bli soft på ett helt annat sätt jämfört med sprit och öl. I hyfsat moderata mängder förståss.
Citera
2005-09-10, 12:55
Medlem
284366s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floodis
Varför tror ni det finns ett så stort intresse för vin? Vad är det som gör vin så intressant?

För att vinet är nästan som en levande varelse. Mognar, åldras, "dör". Och så är det lite oberäkneligt, smakar olika beroende på när man öppnar flaskan. Plus att man lätt blir lagom kvasifilosofisk efter några glas rött...
Citera
2005-09-11, 01:52
Medlem
apgujeongs avatar
Jag är väl inte så där jätteintresserad av vin, men det som tilltalar mig är att det finns så mycket att lära sig, och att kunskapen verkligen går att använda i praktiken. Att dricka vin kan vara allt ifrån en ganska medioker upplevelse till att vara helt fantastiskt.

Att börja lära sig lite om olika druvor och distrikt samt när, var och hur vin bör drickas har gjort att jag uppskattar vindrickandet mer.
Citera
2005-09-11, 14:54
Medlem
Subb[a]s avatar
Ni som skriver om att man dricker för berusning, man kan ju dra en parallell med kaffe t.ex. Även det en dryck man ofta måste "lära sig" att gilla, även där finns det väldigt stort urval etc. Båda drycker är iofs beroendeframkallande...
Citera
2005-09-12, 15:02
Medlem
apanola IIs avatar
Vin är en komplex dryck. det går att finna en mängd smaker, dofter och nyanser i vinet som man inte hittar i andra drycker. Det är väldigt enkelt att träna upp sina smaklökar för att kunna uppskatta vin. kombinationen vin och ost är en höjdare, nya smaker i den kombinationen.
Citera
2005-09-12, 15:17
Medlem
FNGs avatar
Det kommer naturligtvis att låta som en klyscha, men det som jag finner mest fashinerande med vin (och sprit och öl för den sakens skull) är just dofter och smaker. Att lära sig känna igen dofter och smaker, att lära sig vad som kännetecknar ett visst område eller en viss druva, vad som skiljer i doften mellan t.ex en Pinot noir odlad i Wilamette Valley mot en Pinot noir odlad i Côtes de Beaune.

Sen ska man ju inte sticka under stol med att det är en jävligt glassig känsla och sätta sig och dra ett par flaskor som man har spart länge och är jäkligt intresserad av att veta hur de har utvecklats. Samt att man som plus blir smårund under fötterna. Sen ska man inte ta vinnerderiet på för stort allvar, en del kan bli vansinnigt pretentiösa och bara spinna på med massor med konstiga ord. Det viktigaste är att ha det roligt och prova bra grejer i goda vänners sällskap.

Man får inte heller fuska med den avslutande korta Jack och colan på krogen efteråt.

//FNG
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in