• 1
  • 2
2014-10-15, 23:28
Medlem
barkeepers avatar
Kanske mest en vanesak, men jag trivs bättre med hög ISO på 700:an än på 800:an.

Vanligtvis använder jag två 700r på bröllop, och så 800:an enbart för poserade porträtt. Men nu har ena 700:an gått sönder, blixt skon är död. Skall reparera nu till veckan....
Citera
2014-10-15, 23:47
Medlem
Jag tänker att man croppar vidvinkliga bilder i större utsträckning än bilder tagna med telezoom, och att du därför bör använda vidvinkeln på D800 och tele på D700. Extra mycket eftersom vidvinkeln är fast optik, och du kanske inte alltid får den framen som du egentligen skulle vilja ha, på grund av saknaden av zoom (vid ögonblicksbilder där du inte hinner flytta dig, eller möjligheten till det helt enkelt inte finns)

Men, man kan nog argumentera för att det vore bättre att ha det motsatta.
Senast redigerad av Luremacka 2014-10-15 kl. 23:50.
Citera
2014-10-16, 01:07
Medlem
barkeepers avatar
Jag fotade mest med 70-200:an på d700:an. Den enda beskärning jag gör på sådana bildern är för att få 8x10 format, något jag gillar stenhårt för nästan alla former av porträtt.

Som luremacka säger blir det mer beskärning av 35mm bilder på bröllop, det kommer alltid med skräp i kanterna, och man kan inte röra sig som man vill.

Jag är inte helt kär i min d800. Jobbar med saken, men är än så länge mycket skeptisk. Men en sak är säker.... D800:an älskar kvinnoansikten. Så porträtt med den är kanon. Det finns dessutom en hel del dynamik att jobba med i svart vit konverteringen, men jag vidhåller att hög ISO bilder är lättare att hantera från d700:an. A
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in