2014-10-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tociizh
Men hur menar du, borde jag lugna ned flickvännen & låta grabben sticka iväg med sina kollegor och ta turbo?
Det är hans liv och hans kropp, så du borde inte tvinga någon att göra något. Det kommer bara att förvärra allt. Dessutom kommer de berörda att dra sig undan från dig.

Amfetamin är väl inte den grövsta drogen, men det orsakar mycket ångest och vid missbruk kan det även orsaka psykoser.

Du kommer inte att kunna övertala honom direkt, för han är antagligen i det lite drogromatiska stadiet (han tar bara till sig och erkänner de positiva effekterna). Lär känna de negativa effekterna och håll ögonen öppna efter dessa. När (och om!) du märker någon negativ effekt så påpeka detta.

Det finns ingen anledning att överreagera eller förstora saken när det inte ens har hänt någonting negativt. Däremot så är det väldigt bra att påpeka om du märker någonting negativt, precis som för allt annat.

Man kanske inte ska överreagera och försöka stoppa någon som jobbar. Men däremot om personen jobbar över, blir utbränd och mår dåligt så ska du påpeka att personen behöver ta sig en funderare över sin situation.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2014-10-04 kl. 17:21.
Citera
2014-10-04, 17:21
Medlem
Tociizhs avatar
Han har alltså inte varit hemma dom 3 senaste dagarna och bara hängt med den här kollegan. Flickvännen har inte sett till honom hemma knappt. Att ha i åtanke är dom är alltså kollegor, dom skulle lätt kunna ta droger på arb. tid.

Chefen är tydligen precis likadan, enligt kusinen. Han skulle inte bry sig ett skvatt om det kom fram att dom tagit droger(förmodligen så vet han redan.)
Citera
2014-10-04, 17:23
Medlem
Citat:
Han har alltså inte varit hemma dom 3 senaste dagarna och bara hängt med den här kollegan. Flickvännen har inte sett till honom hemma knappt. Att ha i åtanke är dom är alltså kollegor, dom skulle lätt kunna ta droger på arb. tid.

Chefen är tydligen precis likadan, enligt kusinen. Han skulle inte bry sig ett skvatt om det kom fram att dom tagit droger(förmodligen så vet han redan.)
Då påpekar du att han behandlar sin flickvän uselt och att du förstår att hon är besviken. Det är en ohållbar situation.
Citera
2014-10-04, 17:26
Medlem
Tociizhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Då påpekar du att han behandlar sin flickvän uselt och att du förstår att hon är besviken.

Det samtalet har vi redan haft. Första gången jag pratade med honom, om hur hon känner sig sviken av honom etc..

Men jag köper inte det tidigare inlägget, att jag ska låta det vara. Visst, det kanske inte är upp till mig att lösa det här. Men vad fan, jag kan inte låta grabben går runt och knarka, eventuellt börja med en annan massa skit?

Jag har hört så jävla många historier om folks söner/döttrar som försvinner in i drogens värld och aldrig tar sig ur skiten. Nu vet jag att min kusin sitter på en ganska stadigt bank-konto, vill inte riskera att han går och bränner allting på en jävla drog. Så sjukt korkat.

Ber om ursäkt för svordomarna.
Citera
2014-10-04, 17:27
Medlem
C-3POs avatar
Det här är ingen fråga för Drogakuten. Då TS verkar intresserad av att få reda på hur han kan hjälpa sin kusin att sluta använda droger så prövar vi i forumet avsett för den typen av frågor.

Drogakuten --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2014-10-04, 17:29
Medlem
Diridiris avatar
Försök inte tvinga människor att bli som dig. Var den du är och låt andra göra detsamma!
Citera
2014-10-04, 17:30
Medlem
Citat:
Det samtalet har vi redan haft. Första gången jag pratade med honom, om hur hon känner sig sviken av honom etc..

Men jag köper inte det tidigare inlägget, att jag ska låta det vara. Visst, det kanske inte är upp till mig att lösa det här. Men vad fan, jag kan inte låta grabben går runt och knarka, eventuellt börja med en annan massa skit?
Vad menar du med "låta"? Det är klart du ska berätta vad du känner, men ska inte fysiskt hindra honom. Då kommer bara du att framstå som ett svin och han kommer inte lyssna på dig. Berätta bara som det är, utan att varken överdriva eller förringa problemet.

Citat:
Jag har hört så jävla många historier om folks söner/döttrar som försvinner in i drogens värld och aldrig tar sig ur skiten. Nu vet jag att min kusin sitter på en ganska stadigt bank-konto, vill inte riskera att han går och bränner allting på en jävla drog. Så sjukt korkat.

Det här är ett problem. Om man är någorlunda insatt i droger så förstår man att inte alla droger är lika. Kaffe är en drog, och inte reagerar du väl såhär när någon dricker kaffe?

Däremot, om personen försvinner i 3 jävla dagar och skiter i sin flickvän för att dricka kaffe så ska man reagera. Men man behöver liksom inte överreagera för att någon dricker en kopp kaffe under fikarasten

Sitter du och pratar såhär med någon kunnig så kommer personen att totalt ignorera dig eftersom det framstår som att du inte vet vad du pratar om. Skit i alla fall i alla skräckhistorier du hört och prata inte om droger som om det bara fanns en enda drog, för det är totalt meningslöst. Håll dig till det som direkt berör honom.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2014-10-04 kl. 17:36.
Citera
2014-10-04, 17:38
Medlem
Tociizhs avatar
Fick precis besked att flickvännen kommer att lämna honom, idag. Efter att ha pratat med er, så låter jag päronen inte få veta. Däremot så försöker jag prata med honom, men inte "tvinga" honom till någonting.

Ska försöka hålla fingrarna i styr, tack fb.
Citera
2014-10-04, 17:42
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Amfetamin är inte fysiskt beroendeframkallande och är förhållandevis lätt att sluta med. Som A-Z.a-z.0-9 säger så är det givetvis ett problem att han är borta tre dagar utan att höra av sig men det är inte samma sak som att han kommer att sluta upp i rännstenen utan ett öre på fickan.
Citera
2014-10-04, 17:43
Medlem
Citat:
Fick precis besked att flickvännen kommer att lämna honom, idag. Efter att ha pratat med er, så låter jag päronen inte få veta. Däremot så försöker jag prata med honom, men inte "tvinga" honom till någonting.

Ska försöka hålla fingrarna i styr, tack fb.
Bra. Förhoppningsvis blir det en tankeställare. Man kan inte behandla sina nära och kära hur som helst, droger eller ej.

Kämpa på. Berätta för föräldrarna om situationen blir helt ohållbar. De har rätt att få veta stora saker om sitt egna barn, men om din kusin skärper sig så kan man låta det passera förbi.
Citera
2014-10-05, 20:28
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9

Amfetamin är väl inte den grövsta drogen, men det orsakar mycket ångest och vid missbruk kan det även orsaka psykoser.

Amfetamin är en av de värsta drogerna som finns. Den drog som flest tunga missbrukare i Sverige använder. Du borde sluta hänga på Flashback så mycket.
Citera
2014-10-05, 21:01
Medlem
om du tror att hans föräldrar kommer tönta sig och säga upp kontakten osv så kanske du ska vänta med att säga det. om de däremot är vettiga och kommer hjälpa honom på rätt sätt så ska du helt klart säga till dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in