Citat:
Ursprungligen postat av 284366
Fortfarande ingen som kommit på något påklätt, högavlönat yrke där kvinnan är norm?
Okej, "manlig sjuksköterska" köper jag, det har jag hört ett par gånger, även om bara "sjukskötare" är vanligare.
Men "killband"? Har ni seriöst hört någon kalla Backyard Babies eller The Hives för killband?
Okej, det finns pojkband. Men det är ju en helt egen genre och inget man kallar ALLA band som består av bara grabbar.
Så till nästa utmaning: Som förra, men nu gäller det yrken/grupper där manliga och kvinnliga utövare
är ungefär lika många. Som t ex kvinnlig författare, kvinnlig fotograf, kvinnlig politiker. Finns det några manliga motsvarigheter?
Bara för att vara lite petig så heter det sjuksköterska, skötare jobbar på psykavdelningar...
i finland heter det däremot sjukskötare.
När det gäller t.ex. författare så var det väl feministerna själva som såg till att feminina ändelser på yrkestitlar togs bort...
författarinna behöver inget kvinnligt framför iom att det har könet på personen inbakat, liksom då författare automatiskt blir enman.
(nu kan jag hålla med om att kön inte ska spela så stor roll, men jag tycker att det är _jävligt_ dumt att försämra språket på det sättet genom att ta bort information ur ord)
i Övrigt så håller jag nog med i mycket av det som sägs att den vite mannen är norm..
"människan är en halvgammal medelklassman, överallt är han likadan och om någon vet vårt bästa så är de nog han"
Vilket jag tror får negativa konsekvenser oavsett om man är vit/svart kvinna/man (så länge man inte är en halvgammal medelklassman helt enkelt)