2005-09-09, 11:15
Medlem
Katarsiss avatar
Ett av feminismens argument är att det är den vite medelålders mannen som är normen, men stämmer det överallt?

Det första jag kommer att tänka på är föräldrarollen där mannen verkligen inte är normen, utan kvinnan.

Inom vissa yrkesgrupper är kvinnan också normen , som undersköterska, sjuksyster och fotomodell.

Fler exempel?
Citera
2005-09-09, 11:23
Medlem
Dennos avatar
Receptionist?
Citera
2005-09-09, 11:32
Medlem
När det är synd om någon man är han absolut inte vit.
Citera
2005-09-09, 11:41
Medlem
284366s avatar
När man talar om mannen som norm menar man oftast att mannen är det "normala" i situationer som egentligen inte har med kön att göra. Mannen ses som norm därför att det är män på alla skyltar (herr-går-man osv), herrcyklar på cykelskyltar, mannen är norm i språket (förstår MAN ju) osv.

Nämn ett påklätt, högavlönat yrke där kvinnan är norm?

Nämn ett yrke eller en titel som det är vanligt att man lägger på "manlig" före, som man gör med "kvinnlig fotbollsspelare", "damfotboll", "tjejband", "kvinnlig polis" osv.
Citera
2005-09-09, 11:49
Medlem
Katarsiss avatar
Manlig sjuksköterska? Manlig gynekolog? Killband?
Citera
2005-09-09, 11:49
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 284366
När man talar om mannen som norm menar man oftast att mannen är det "normala" i situationer som egentligen inte har med kön att göra. Mannen ses som norm därför att det är män på alla skyltar (herr-går-man osv), herrcyklar på cykelskyltar, mannen är norm i språket (förstår MAN ju) osv.

Nämn ett påklätt, högavlönat yrke där kvinnan är norm?

Nämn ett yrke eller en titel som det är vanligt att man lägger på "manlig" före, som man gör med "kvinnlig fotbollsspelare", "damfotboll", "tjejband", "kvinnlig polis" osv.

Manlig sjuksyster.
Citera
2005-09-09, 12:03
Medlem
284366s avatar
Fortfarande ingen som kommit på något påklätt, högavlönat yrke där kvinnan är norm?

Okej, "manlig sjuksköterska" köper jag, det har jag hört ett par gånger, även om bara "sjukskötare" är vanligare.

Men "killband"? Har ni seriöst hört någon kalla Backyard Babies eller The Hives för killband?

Okej, det finns pojkband. Men det är ju en helt egen genre och inget man kallar ALLA band som består av bara grabbar.

Så till nästa utmaning: Som förra, men nu gäller det yrken/grupper där manliga och kvinnliga utövare
är ungefär lika många. Som t ex kvinnlig författare, kvinnlig fotograf, kvinnlig politiker. Finns det några manliga motsvarigheter?
Citera
2005-09-09, 12:05
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Fortfarande ingen som kommit på något påklätt, högavlönat yrke där kvinnan är norm?

Okej, "manlig sjuksköterska" köper jag, det har jag hört ett par gånger, även om bara "sjukskötare" är vanligare.

Men "killband"? Har ni seriöst hört någon kalla Backyard Babies eller The Hives för killband?

Okej, det finns pojkband. Men det är ju en helt egen genre och inget man kallar ALLA band som består av bara grabbar.

Så till nästa utmaning: Som förra, men nu gäller det yrken/grupper där manliga och kvinnliga utövare
är ungefär lika många. Som t ex kvinnlig författare, kvinnlig fotograf, kvinnlig politiker. Finns det några manliga motsvarigheter?

Öhh alla dom nämns väl ibland som manliga före?
Citera
2005-09-09, 13:12
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:

Bara för att vara lite petig så heter det sjuksköterska, skötare jobbar på psykavdelningar...

i finland heter det däremot sjukskötare.

När det gäller t.ex. författare så var det väl feministerna själva som såg till att feminina ändelser på yrkestitlar togs bort...
författarinna behöver inget kvinnligt framför iom att det har könet på personen inbakat, liksom då författare automatiskt blir enman.

(nu kan jag hålla med om att kön inte ska spela så stor roll, men jag tycker att det är _jävligt_ dumt att försämra språket på det sättet genom att ta bort information ur ord)

i Övrigt så håller jag nog med i mycket av det som sägs att den vite mannen är norm..
"människan är en halvgammal medelklassman, överallt är han likadan och om någon vet vårt bästa så är de nog han"

Vilket jag tror får negativa konsekvenser oavsett om man är vit/svart kvinna/man (så länge man inte är en halvgammal medelklassman helt enkelt)
Citera
2005-09-09, 13:48
Medlem
vättes avatar
Citat:
Det var svårt, de enda jag kommer på på rak arm är dansös och utövare av olika sporter (gymnastik, konståkning).

Men det finns heller inte direkt många avklädda, högavlönade yrken där mannen är norm.
Citera
2005-09-09, 13:52
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Öhh alla dom nämns väl ibland som manliga före?
Så innan damfotbollen blev stor sa du herrfotboll? Försök inte.

Har egentligen svårt att tro att särskilt många säger herrfotboll trots att damfotbollen blir stor. Det är det som menas med att mannen är norm.
Citera
2005-09-09, 14:09
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Så innan damfotbollen blev stor sa du herrfotboll? Försök inte.

Har egentligen svårt att tro att särskilt många säger herrfotboll trots att damfotbollen blir stor. Det är det som menas med att mannen är norm.

Eh det tror jag nog. Hur skiljer man annars på herr och dam fotboll?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in