Citat:
Ursprungligen postat av
darkreaper
Hej! ska skaffa en hund och den hunden jag ska ha är blandning mellan rottweiler och schäfer och är ganska feg av sig...så jag undrar finns det några knep att få honom att få bättre självförtroende? bor ute på landet och har en rottweiler tik också! hon är ganska vass och så...tror hon kommer att lära honom en hel del också...och nu till alla moralkärringar som kommer o tjata på mig här...jag vill inte ha en kamphund eller nå utan jag vill bara att han ska få självförtroende. Han är 4 år nu

föräldrarna har jag aldrig fått träffa...tänkte mest om det fanns nå sorts träning man kunde köra med en hund så den får bättre självförtroende
MVH
1) Miljöträning
2) Nej, en rädd hund skall inte stärkas av en kaxig hund - utan lära sig att hantera själv. Det innebär att du egentligen inte alls skall ha hundarna ihop ute..
3) Inget jävla dalt (ömka, lock, pock och annat skit) när hunden är rädd - du måste leda hunden genom att kräva att den följer dig i olika situationer --- svårt att beskriva hur lätt som helst att visa.
Bekräfta aldrig hundens rädsla genom att uppmärksamma den.
Schäfer/rottis ingen bra kombo .. vill också säga att för rottis är svansen upp naturligt och berättar inte på samma sätt som svansen upp på schäfer vilken sinnesstämning den är i...